Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Jeg liker

Startet av Fonnis, torsdag 26. februar 2015, klokken 15:11

« forrige - neste »

Fonnis

Hei alle fornøyde PHEV-eiere!

Jeg har lest ganske mange av trådene her på forumet og fått mye nyttig info av dere. Supert med et slikt forum der folk deler erfaringer med hverandre.

Jeg vurderer sterkt å selge min SsangYong Rexton og kjøpe en PHEV. Det innebærer imidlertid et ganske stort mellomlegg og en diger engangs-utgift. Derfor sitter jeg og regner meg grønn i ansiktet  :o for å finne ut hvor mye jeg kan spare på drivstoff, elektrisk kjøring osv. Jeg kjører mye bil, ca 22000 km i året. Jeg har ca 24 km til jobb hvor jeg kan lade, så både til og fra jobb bør jeg klare på ren elektrisitet også om vinteren. Snart bytter jeg jobb og da blir det 33 km til jobb, men det bør også gå? Jobbkjøring utgjør ca 9500 km i året. SsangYongen drikker rundt 1 liter på mila. På en vanlig måned bruker jeg ca 3000 (av og til mer, av og til litt mindre) kr i dieselutgifter. Dette håper jeg å kutte kraftig ned på. Det blir penger av slikt.  ::)

I tillegg har jeg ca 12500 km i året i øvrig kjøring, mye av det er i forbindelse med hundetrening og da kjører jeg gjerne en time/halvannen for å komme dit vi trener. Så er det hjem igjen etterpå. Vi har også hytte på fjellet og familie et par timers kjøring unna, så det blir en god del langkjøring og halv-langkjøring også.

Har garasje hjemme, er noe tull med strømmen der så jeg må nok påkoste litt med elektriker for å få bilen til å lade uten at sikringen går. 18A kurs...? Eller hvordan var det der.....? (Nevnte jeg grønnskolling)

Er det noen på dette forumet som har bilbruk som kan likne på dette? El til og fra jobb, mye kjøring utenom det. I såfall - hvordan ser forbruket/ bensinregningen ut?

Hvis regjeringen kutter bompengene i tillegg, kommer bilen til å LØNNE seg i forhold til den jeg har nå, men foreløpig er vel det bare snakk så man får la være å regne med det.

En ting til jeg lurer på: når denne bilen begynner å gå i stykker om noen år - for alle biler gjør jo det - er det noen som har peiling på hva det kan komme til å koste? Det er litt "skummelt" å begi seg ut på så ny teknologi, men det frister jo noe sinnsykt. Blir ikke bedre av å lese hvor fornøyde dere er  ;D

Takknemlig for svar.

geos

Hei,

Ved riktig forvarming vil du kunne greie å kjøre på ren EL inntil 35 km på vinteren med kupevarme satt til 18 C (med setevarme er det ikke noe problem).

I så tilfelle vil du sånn ca halvere utgiftene dine i forhold til et forbruk på 1 L / mil.

Se mitt innlegg nedenfor ang. beregninger:
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=1015&start=10


Ved å bruke SMS Remote App-en på www.autapps.no, kan du forvarme fra hvor du enn er.

Jeg kjørte i dag i -12 C på ren el 32 km med forvarming med App-en.

Kjørte til et sted der jeg ikke kunne lade, men startet 20 min forvarming på gjenværende batteri: Hadde allikevel nok batteri til å kjøre tilbake. Uten denne forvarmingen, ville bilen ha brukt bensin på tilbaketuren.


Fonnis

#2
32 km i -12 må da være ganske bra.  :) Om sommeren går den vel betraktelig lenger?

På litt lengre turer ville man kanskje ønske å kjøre på seriehybrid kjøring for å kjøre lengst mulig mest mulig bensinbesparende, men dette kan man altså ikke velge har jeg skjønt. Bilen bestemmer alt selv...? Så det vil si at el-motoren før eller siden tar slutt og da er bilen i praksis en vanlig bensinbil med noe snillt forbruk? Akkurat det er det eneste litt negative jeg kan finne med bilen. Skulle gjerne ha bestemt selv og kunnet låse den til ren elektrisk drift eller evt kjøre seriehybrid fra starten av turen. Seriehybrid er vel mer besparende enn parallell hybrid så vidt jeg har forstått.

geos

Sitat fra: Fonnis på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:47
32 km i -12 må da være ganske bra.  :) Om sommeren går den vel betraktelig lenger?

På litt lengre turer ville man kanskje ønske å kjøre på seriehybrid kjøring for å kjøre lengst mulig mest mulig bensinbesparende, men dette kan man altså ikke velge har jeg skjønt. Bilen bestemmer alt selv...? Så det vil si at el-motoren før eller siden tar slutt og da er bilen i praksis en vanlig bensinbil med noe snillt forbruk? Akkurat det er det eneste litt negative jeg kan finne med bilen. Skulle gjerne ha bestemt selv og kunnet låse den til ren elektrisk drift eller evt kjøre seriehybrid fra starten av turen. Seriehybrid er vel mer besparende enn parallell hybrid så vidt jeg har forstått.

Om sommeren har jeg en rekkevidde på 45 - 50 km på strekninger m hastigheter 50, 60, 70 blandet,

Om du hadde kunnet "bestemme selv", så hadde du ikke fått lengre rekkevidde. Du kan trykke på "Save" som gjør at bilen går som ren Hybrid: Den bevarer i snitt det batteri-nivået du er på når du trykker Save.

Når bilen varsler at batteriet er tomt, så er det ikke tomt: Det er ca 3 KWt igjen: Bilen går da som en ren Hybrid (IKKE som bensinbil): Den bruker en del av batteriet hvor det er lett kjøring, og trår til med bensimotoren hvor det er tyngre (og lader samtidig).


Fonnis

Jeg har nå prøvekjørt bilen. Skjønte ikke helt når ICE slo inn og ikke, bilen var fulladet da jeg fikk den fra butikken. Men jeg lurer på hvordan det er når man skal ut på høyhastighetsvei, jeg kjører E6 til og fra jobb. Trenger ikke kjøre mer enn i 90, og i såfall skal den vel klare seg godt på ren elektrisitet til og fra jobb.

Men jeg syntes det var litt vanskelig å komme opp i fart uten at nåla beveget seg over på det hvite. Handler dette om å lære seg å bruke bilen, tillegge seg nytt kjøremønster? Eller er den ikke så god på høyhastighetsvei, men mer til småkjøring på mindre veier...? I såfall mister jeg noe av vitsen, jeg kjører mye på E6. Selgeren sa noe om at man etterhvert lærer seg hvor langt man kan trykke gasspedalen ned, og at bilen aksellererer ganske fort på ren elektrisitet - men selgere stoler man selvfølgelig aldri på. :)

Jeg skjønner at man ikke trykker gasspedalen i bånn, da går motoren på. Men en viss aksellerasjon må man nesten ha for ikke å skape farlige situasjoner på høyhastighetsvei.

RAOlsen

Det er flere måter å se om ICE er i gang eller ikke, både på skjermen og i senterdisplayet.  Det er bare å trykke litt så finner du det.

Når det gjelder å kjøre på høyhastighetsvei så er ikke det noe problem, bilen akselererer helt greit på ren el-drift, er ikke det tilstrekkelig for deg så må du bare trykke på mer, da kobler ICE inn. Så et det opp til deg og hastigheten du velger å kjøre i om den kan koble ut igjen.
Uansett så er det ikke et stort problem, du kjører vel ikke av og på høyhastighetsvei hele tiden?
Det er viktig å ha i minne at dette ikke er en el-bil, det er en hybrid med 30-50km elektrisk rekkevidde avhengig av kjørestil, hastighet, temperatur, forvarming, ac etc. Derfor må noe bensinforbruk påregnes.
Kjører du langt på høyhastighetveier så går du fort tom for batteri. Min erfaring er at i hastigheter mellom 100-130kmt så vil bensinforbruket være ca 0,8 -0,9L/mil. Dette målte jeg t/r Østfold-København før jul. Ganske bra for en såvidt tung bil.

Vårt bruk er sånn at vi kan kjøre til og fra jobb, handletur osv på batteri. hastighet på disse veiene er 50-60. Under ca 7gr c starter ICE uansett i et par km for å varme opp. Dette unngår vi ved å forvarme i ca 20-30 min. (ref geos innlegg) Det betyr for oss at vi omtrent ikke bruker bensin på ukedagene og en lading koster ca 8-10 kr pr gang. Det er ca 20% av kostnaden vi hadde tidligere på bensin.

Fonnis

Det var interessant informasjon. Vi kjører såpass mye langkjøring at vi kommer til å ha høye drivstoffkostander uansett tror jeg. Det går mye i Oslo - Vestfold, fjellturer, av og til bilferier osv. Hundetrening driver jeg også med, og da er det gjerne avstander ala Oslo- Gardermoen/ Oslo-Hønefoss osv. Alt på høyhastighetsvei. Lading i skogen blir vanskelig...

Så jeg ser at bilen egner seg veldig godt for folk som driver mye småkjøring. Vi gjør det også selvfølgelig, men tilbringer mye tid på E6 og E18...

Og i dag fikk jeg riktige innstillinger under prøveturen så vi så forbruket hele tiden. Morsomt :)

ha-rob

Hei! Jeg er ny grønnskolling på forumet her. Vurderer å anskaffe en PHEV og fikk prøvekjøre en idag. Kjørte stort sett i ECO-mode. Kjørte på vei med mange lyskryss. Syntes at akselerasjonen på ECO-mode fra 0 km/t ikke var veldig imponerende. Tenkte derfor å prøve akselerasjonen på ren bensindrift. Var litt vanskelig å finne ut av hva jeg skulle trykke på for å få den til å gå på ren bensindrift. Prøvde først SAVE. Da startet den fra 0 km/t på eldrift og gikk etterhvert over på bensin etter å ha kommet litt opp i fart akkurat som på ECO-mode. Skjønte ikke helt forskjellen. I neste lyskryss på rødt prøvde jeg å trykke på Charge. Da virket det som den startet på ren bensindrift, og jeg merket tydelig bedre akselerasjon og en del motorlyd/vining. Når det i spesifikasjonene står at det tar 11 sek fra 0-100, er det noen som vet om det er i ECO-mode med først el-motor i drift før bensinmotoren hjelper til etterhvert, eller er det med kun bensinmotoren koblet inn?

Misforstå meg rett; hvis jeg velger å kjøpe denne bilen er jo litt av poenget å spare penger på bensin og spare miljøet litt også, men noen ganger er det kjekt å ha muligheten til å koble inn alle tilgjengelige krefter fra starten. Gutter er gutter!

arnelia


WAK81

Gassresponsen reduseres i Eco-mode, du må trykke gasspedalen lenger inn før det skjer noe. Jeg bruker ikke modusene aktivt ved daglig kjøring, kjører stort sett i normal modus. Akselerasjonen er bra om du trykker gassen i bunn (kickdown).

erik e

Du ønsker råd. Om du er "redd" for at bilen bruker drivstoff når du skal ut på veien er mitt råd . HOLD DEG HJEMME !
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

aaa3

Nå er du helt på kanten igjen, erik e! Har du ikke bedre råd å komme med kan du holde dem for deg selv!

erik e

Ja,er vel det. ;). Er det noe vi El- bilister ikke trenger er det biler som sniker seg rundt i disse tider. Sorry .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA