Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av oppsett Type 2 ladepunkt

Startet av M@Do, onsdag 22. juli 2015, klokken 01:04

« forrige - neste »

Muffinman

Denne er ihvertfall ikke noe for fattigfolk etter at garantien er gått ut:


Lynet

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 18. juni 2015, klokken 22:06
Jeg blir jammen litt skremt av all den innpakkede avanserte elektronikken. Hvis ikke elektronikken er valgt fra øverste hylle og milspekket, vil disse bilene bli utrolig dyre å reparere etterhvert. Men slik er det vel ikke. Kina elektronikk gir mest penger i kassen. Er jo billigst, gir størst profitt ved salg  og dessverre dårligst. Må jo demonteres totalt, hvis det oppstår en bagatellmessig feil i inverteren fks. Man begynner å reflektere over levetiden på en slik avansert bil pga elektronikken. Ikke kan man reparere selv heller slik som man har kunnet gjort i alle år med "vanlige" biler hvor man har tilegnet seg ny viten etter hvert. Man må jo være elektroingeniør med mye dyrebart utstyr minst, for å kunne det. Har sett for meg komponentbokser som var lette å bytte og reparere med fks Innbyttesystem. Hvis dette blir biler som er bare for rikinger når garantien er gått ut pga dyre reparasjoner, blir det kjipt. Noen refleksjoner og trøst?

Kjøp deg en Volvo Amazon er trøsten, den er helt uten elektronikk. Kanskje ikke de siste årsmodellene, de fikk vekselstrømsdynamo med likeretter!

ALLE biler har i dag MASSE elektronikk, Tesla er ikke unik i denne sammenhengen.
De fleste moderne biler har elektrisk servostyring og den er i prinsippet helt lik DU på Tesla, bare med lavere effekt.
Men fossilbiler har i tillegg en liten kjemifabrikk som skal endre sammensetning av avgassene som et kreftfremkallende stoff har dannet etter å ha blitt utsatt for en forbrenning under høyt trykk......

Og Kinakvalitet kan være kjempebra, bare man betaler for kvaliteten. Vil du ha transistorer ekstremt billig får du det, men da blir også kvaliteten dårlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TeslaSvein63

Nei, jeg har ikke tenkt å kjøpe meg en Amazon til bruksbil.Til hobby derimot kunne jeg lett gjort det, men du er jo inne på noe av det jeg sier. Vil Tesla noen gang kunne rekke å bli Hobbybil tror du?
Har hatt  mine biler til de stort sett var 20 år, så jo de er for fattig folk som kan fikse å holde orden selv. 929-en var 22 år. Kjempebil. Tror det røk en sikring en gang på den,  så denne besserwisser tonen var jeg ikke ute etter. Jeg har skaffet meg Tesla for å ha den i minst 20 år. Da må elektronikken holde.

Bonefish

Det blir jo helt feil å sammenligne en 22 år gammel bil med dagens biler. Det blir  som å sammenligne kulerammer med lommeregnere....
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Muffinman

Bonefish, det er jo nettopp det som er hele poenget med sammenligningen :)

nortrahof

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 18. juni 2015, klokken 22:06
Jeg blir jammen litt skremt av all den innpakkede avanserte elektronikken. Hvis ikke elektronikken er valgt fra øverste hylle og milspekket, vil disse bilene bli utrolig dyre å reparere etterhvert. Men slik er det vel ikke. Kina elektronikk gir mest penger i kassen. Er jo billigst, gir størst profitt ved salg  og dessverre dårligst. Må jo demonteres totalt, hvis det oppstår en bagatellmessig feil i inverteren fks. Man begynner å reflektere over levetiden på en slik avansert bil pga elektronikken. Ikke kan man reparere selv heller slik som man har kunnet gjort i alle år med "vanlige" biler hvor man har tilegnet seg ny viten etter hvert. Man må jo være elektroingeniør med mye dyrebart utstyr minst, for å kunne det. Har sett for meg komponentbokser som var lette å bytte og reparere med fks Innbyttesystem. Hvis dette blir biler som er bare for rikinger når garantien er gått ut pga dyre reparasjoner, blir det kjipt. Noen refleksjoner og trøst?

Jeg mener det er unødvendig å bekymre seg for elektronikken - forutsatt at den er riktig dimensjonert.

Vekselrettere har vært i bruk på asynkronmotorer med IBGT-transistorer i omtrent 20 år nå. Dette er ofte motorer som har vært i kontinuerlig drift og går ennå. Det er således en veletablert teknikk som TM baserer seg på.
Jeg er mer bekymret for reservedeler om 10 eller 20 år. Mange halvlederprodusenter skifter ut "sortimentet" etter bare få år på markedet. Dette har spesielt betydning for avanserte logiske kretser og kommunikasjonskretser. - Prøv å få tak i prosessoren til en 10 år gammel PC, så ser du hva jeg mener.
Elektrolyttkondensatorer har ofte en viss levetid og mange ryker etter rundt 10 år. Slike er imidlertid lett å erstatte.

Dette betinger at enten TM eller små "nisjefirma" finner det lønnsomt å utvikle nye løsninger for 10 - 20 år gamle TMSer med fremtidens komponenter. Det spørs også hvilken pris slike deler vil få?

Aller mest er jeg bekymret over den kompetanse som finnes på slik bilelektronikk på bilverksteder. - Jeg fikk for ca. 1 år siden et overslag på å utbedre speilvarme og styring på 2 speil på en MB. Det skulle koste ca. NOK 15k-20k!
Ved å feilsøke selv, fant jeg feilen i 2 irrede kontakter som jeg byttet ut. - Litt komplisert lodding men det kostet NOK 250 og et par timers arbeid.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

timingbeltkiller

Sitat fra: cairnz på torsdag 18. juni 2015, klokken 22:08
Min refleksjon er at du er på bærtur :) Inverter og motor lages onsite i california, USA, ikke i Kina, uten at det faktisk skal ha alt å si på kvaliteten på utstyret.
Å tro US kvalitet er vesentlig bedre enn ditto Kina er i nærheten av bærtur det også.
Du finner alle kvalitetsgrader i alle land.
For individuelle forskjeller er betydelige større enn gruppeforskjeller.

Eksempelvis er det knapt noen statistisk forskjell i drivstofforbruk mellom Passat og Avensis.
spritmonitor.de finner du snittforbruk 6,50 og 6.76 liter diesel per 100 km.
Laveste og høyeste er 3,00/11,85  og  2.26/10.36
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

amund

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 18. juni 2015, klokken 22:06
Jeg blir jammen litt skremt av all den innpakkede avanserte elektronikken. Hvis ikke elektronikken er valgt fra øverste hylle og milspekket, vil disse bilene bli utrolig dyre å reparere etterhvert.

Det du ikke tenker på er at om 20 år er 'alle' 18-åringer like gode med elektronikk som karen i denne videoen, eller ihvertfall like gode med elektronikk som 18-åringer var på bensinmotor da Amazon var 20 år.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA