Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av breitling, onsdag 26. mars 2014, klokken 13:25

« forrige - neste »

breitling

Time Park er like firkantet som andre parkeringsselskaper. Litt historie:
jeg kom fra Oslo til Rygge fredags morgen med knapt 20% igjen på batteri. Håpet litt på flaks å finne en ledig (av to) ladeplass i P10. Da jeg kom ditt begge plasser var opptatt. En svart Leaf stod og ladet og en Leaf til stod på andre plassen uten å lade(sic!). Svarte Leafen var fulladet så jeg fant en løsning med å parkere tett ved siden av og så vidt rekke stikkontakten på veggen. Det var knapt med ca. 2-3 cm slakk i kabelen. Samtidig skrev jeg en lapp til sjåføren med forklaring på hvorfor jeg måtte koble fra hans bil og måtte stå så nær. Håpet på forståelse fra en kollega elbilist.
Så kom jeg tilbake søndag ettermiddag. Svart Leaf var der og på min bil stod en bot lapp fra Time Park. Som årsak stod det at jeg jar "Parkert i strid med bestemmelsene for oppstilling". det var tilfeldigvis en betjent i område (en hyggelig jente) som kunne ikke hjelpe meg men skjønte ikke selv hvorfor jeg fikk bot. Anbefalte meg å ringe Time Park på mandag og snakke med en om det.
Mandag formiddag ringte jeg sentralen. En dame satt meg to ganger videre til noen personer som ikke skjønte hvorfor jeg ble satt over ditt. Tredje gang prøvde hun selv å hjelpe meg med å se på saksnummer. Hun fant bilde og forklarte meg at bilen stod utenfor oppstilt plass. Min forklaring var at begge ladeplasser var opptatt og at jeg parkerte på den måten for å rekke stikkontakt på nærmeste vegg. Betjenten kunne vise sunt fornuft og forstå at min "feilparkering" skyldes "nødssituasjon". Så begynte hennes bortforklaring at jeg ikke fikk lov å lade mens jeg stod på en plass som ikke er reservert for elbiler (sic!). Fordi det var to ladeplasser. Men hva med den andre bilen som ikke ladet? Nei, hvis det ikke står på skiltet at det er reservert for biler som lader hadde han full lov å stod der uten å lade. Selv om det er tre dagers fri parkering for elbiler i hele område! Men hun kunne ikke bekrefte at det er FORBUDT å stå på vanlig plass og lade (hvis du rekker stikkontakt for lading). Det var litt ømt område for henne så hun vendte seg tilbake til bildebeviset som viser min bil parkert utenfor oppstilt plass.
Jeg skal skrive skriftlig klage men trodde at en telefon samtale kunne spare meg for klage og dem for saksgang.
Bilde viser min bil (hvit ION) etter at jeg har koblet fra min kabel. Merk at en svart Reva lader selv om plass ikke er reservert for elbiler. Stikkontakt (bak stolpe) er ikke for lading (i hvert fall ikke merket som ladeplass). Jeg tok dessverre ikke flere bilder som bevismaterialet: Regnet ikke at deres forklaringer skulle gå i den retning. Angrer på at jeg ikke tok bilde av den andre Leafen som ikke ladet.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

jkirkebo

10m 2,5mm2 skjøteledning kan være kjekt å ha i bilen, jeg hadde alltid med meg dette når jeg brukte Leafen på langturer før Teslaen kom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Hjelper lite hvis de mener man skal kun lade på de to oppmerkede plasser.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

offpist

Jeg tror ikke det hadde blitt noen parkeringsbot om man hadde parkert innenfor merket område og heller brukt skjøteledning.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Rokkerolf

Kan vi med el-bil parkere gratis på Rygge?

breitling

Ja, det er gratis i 3 døgn. Etter det gjelder vanlige satser for parkering i P10.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Bjølseth1

Ser ut som du har en god sak... Den streken går ikke under bilen din.
Så fremt det ikke er skiltet da...
Jo hei å det går

acenta

Elise

Dette kan da ikke være mulig å misforstå? Det er gratis å stå parkert for elbiler i inntil tre døgn. I tillegg har de 2 reserverte ladeplasser.
Sitat fra: nime01 på lørdag 13. juni 2015, klokken 00:30
Er det gratis å parkere elbil (3 døgn) på Rygge flyplass?

http://www.ryg.no/hovedside/til-og-fra/parkering står det
SitatEL- bil P10:
Vi har 2 reserverte ladeplasser i P10. For EL- biler er det gratis parkering inntil tre døgn, hvoretter  tariffene slår inn. Man kan stå her maks 30 døgn og pris per døgn er gjengitt i tabell ovenfor. Husk å løse billett fra parkeringsautomaten. Moss lufthavn Rygge tilbyr gratis ladestrøm.

.. men gjelder gratis 3 døgn kun for de 2 plassene man kan lade på? (har ikke behov for å lade)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Elise

E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Hyperstress

Sitat fra: breitling på mandag 17. mars 2014, klokken 10:43
Time Park er like firkantet som andre parkeringsselskaper. Litt historie:
jeg kom fra Oslo til Rygge fredags morgen med knapt 20% igjen på batteri. Håpet litt på flaks å finne en ledig (av to) ladeplass i P10. Da jeg kom ditt begge plasser var opptatt. En svart Leaf stod og ladet og en Leaf til stod på andre plassen uten å lade(sic!). Svarte Leafen var fulladet så jeg fant en løsning med å parkere tett ved siden av og så vidt rekke stikkontakten på veggen. Det var knapt med ca. 2-3 cm slakk i kabelen. Samtidig skrev jeg en lapp til sjåføren med forklaring på hvorfor jeg måtte koble fra hans bil og måtte stå så nær. Håpet på forståelse fra en kollega elbilist.
Så kom jeg tilbake søndag ettermiddag. Svart Leaf var der og på min bil stod en bot lapp fra Time Park. Som årsak stod det at jeg jar "Parkert i strid med bestemmelsene for oppstilling". det var tilfeldigvis en betjent i område (en hyggelig jente) som kunne ikke hjelpe meg men skjønte ikke selv hvorfor jeg fikk bot. Anbefalte meg å ringe Time Park på mandag og snakke med en om det.
Mandag formiddag ringte jeg sentralen. En dame satt meg to ganger videre til noen personer som ikke skjønte hvorfor jeg ble satt over ditt. Tredje gang prøvde hun selv å hjelpe meg med å se på saksnummer. Hun fant bilde og forklarte meg at bilen stod utenfor oppstilt plass. Min forklaring var at begge ladeplasser var opptatt og at jeg parkerte på den måten for å rekke stikkontakt på nærmeste vegg. Betjenten kunne vise sunt fornuft og forstå at min "feilparkering" skyldes "nødssituasjon". Så begynte hennes bortforklaring at jeg ikke fikk lov å lade mens jeg stod på en plass som ikke er reservert for elbiler (sic!). Fordi det var to ladeplasser. Men hva med den andre bilen som ikke ladet? Nei, hvis det ikke står på skiltet at det er reservert for biler som lader hadde han full lov å stod der uten å lade. Selv om det er tre dagers fri parkering for elbiler i hele område! Men hun kunne ikke bekrefte at det er FORBUDT å stå på vanlig plass og lade (hvis du rekker stikkontakt for lading). Det var litt ømt område for henne så hun vendte seg tilbake til bildebeviset som viser min bil parkert utenfor oppstilt plass.
Jeg skal skrive skriftlig klage men trodde at en telefon samtale kunne spare meg for klage og dem for saksgang.
Bilde viser min bil (hvit ION) etter at jeg har koblet fra min kabel. Merk at en svart Reva lader selv om plass ikke er reservert for elbiler. Stikkontakt (bak stolpe) er ikke for lading (i hvert fall ikke merket som ladeplass). Jeg tok dessverre ikke flere bilder som bevismaterialet: Regnet ikke at deres forklaringer skulle gå i den retning. Angrer på at jeg ikke tok bilde av den andre Leafen som ikke ladet.

Lading eller ikke er jo irrelevant for boten. Du står utenfor oppmerket felt, og derfor bot. Når du står innpå nabofeltet så kan det bli lovlig trangt om det hadde kommet en Tesla mens du var på reis.

Men skjønner din frustrasjon over Leafen som ikke ladet. Den burde også fått bot.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA