Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading avbrytes?

Startet av Catalyzator, fredag 24. juli 2015, klokken 07:06

« forrige - neste »

Catalyzator

Jeg har nå prøvekjørt BMW i3 , Nissan Leaf og Mercedes B-Klasse Electric Drive og sistnevnte skuffet med at den ikke har navigasjon.
Selgeren sa at en da kunne kjøpe garmin men at det ikke gav noe oversikt over ladeplasser så da måtte en ha mobiltelefon/smarttelefon (jeg er litt i bakevja på dette området da det ikke er mobilsignal her i heimen og bruker derfor ikke mobil og har aldri hatt navigasjon heller) men han hadde ingen info om alt dette.

Da Mercedes'n er den bilen som har best bagasjeplass og bruksegenskaper for mitt bruk så vil jeg vurdere disse mulighetene før jeg avskriver den for mitt vedkommende og spør derfor hvordan dette problemet eventuellt kan løses smidig ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

AreLib

Den er klargjort for navi du trenger sd kort med kart.
Ladestasjoner.no gir deg oversikten du trenger så på lengre turer kan du skrive ned aktuelle adresser og plotte inn i nav før avreise.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Catalyzator

Takk for svar Bensinhodet  :) 
Jeg håper det finnes smidigere måter hvor en kan få slikt innstallert i bilens eget nav-system på ? , en har jo ikke alltid oversikt over hvor en skal og det vil jo da si at en må ha med seg pc og ha internettmulighet underveis for å vite hvor en kan lade. 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

AreLib

Er jo litt begrenset hvor langt en vil bevege seg i mercedes b ed så planlegging må nok til uansett, kan og laste ned ladenå app på mobil.
om garmin skulle tilby oppdatering med ladestasjoner så er det en grei sak men det må en vel høre med garmin om
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Catalyzator

Takk igjen Bensinhodet.

Det er nok enklere for dere som er vant med å bruke mobiltelefoner med apper osv , jeg er dessverre ikke der , har ikke engang mobilsignal i heimen så jeg har aldri prioritert sånne moderne dippeduttinger, men til syvende og sist er det vel uansett mye penger å spare på å vente ennå ett år før det blir el-bil  ;D jeg bare kom så godt i gang da jeg begynte å se/prøvekjøre og fikk veldig lyst på en løsning nå i sommer.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

iGolf

Jeg anbefaler deg å prøvekjøre en e-Golf. Den har denne funksjonen som du etterspør og mange andre diverse funksjoner ::)

Tbeinet

Hvis du skal ha en bil du ønsker å kjøre så langt at du ikke kjenner lademulighetene, da vil du ha en bil med hurtigladermulighet. Du kan ikke belage deg på å stoppe 3-4 timer stadig vekk.

Mercedes har ikke hurtiglademulighet og er som jeg ser det en god bil for den som kjører 80-100 km hver dag og har lyst på en skikkelig bil.

Ferry

Jeg møtte en B-klasse ved en ladestasjon forleden. Han hadde lagt ut på sin første  tur med lading underveis, og lagt opp til å måtte innom to "hurtig"ladere. Jeg fikk nesten litt vondt av vedkommende som måtte ta til takke med 11 kW der jeg ladet med 44 kW. Når bilen da også bruker ca. 50% mer energi pr. km, så blir ladetida omlag 6 ganger lengre. 23 mil og nesten 900 høydemeter.. Jeg er redd det ble første og eneste gang den bilen drar på langtur. Jeg fikk bestemt inntrykk av at eieren ikke hadde særlig kunnskap om bilen, så der tror jeg forhandleren må ta deler av skylda.

Catalyzator

Dere har rett alle sammen !
Det var bare så innmari kjekt/fristende med god bagasjeromsplass . . .

Jeg har slått fra meg tanken og var faktisk å tittet på en Kangoo i dag  ;D men jeg klarer ikke helt se for meg å eie en slik (undskyld) "brødboks . . . men den frister alikevel ! Nissan sin varebil er jo ganske tøff . . . jeg ruller pent inn i tenkeboksen og tar ingen hurtiglade...æ...hurtigavgjørelse  8) 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

THE

Har du vurdert Renault Zoe? Ikke like stort bagasjerom som på B-klasse og varebiler, men ganske romslig.

Ny Zoe hos forhandlere nå har kun mulighet for 22kW lading (dobbel ladehastighet av B-klasse). Den gamle utgaven som ble solgt frem til april i år lader med 43kW vekselstrøm, dvs. tilnærmet samme hastighet som andre biler med hurtiglading. Problemet er at Zoe må ha TN-nett, og ikke kan lades på "vanlige" stikkontakter. Når man kjøper Zoe fra Renault forhandler, så følger det med en veggboks og trafo slik at du kan lade hjemme uten problem.

Det ligger en del demobiler av gamle utgaven med 43kW lader på Finn, der det også er inkludert hjemmelader.
Legger med en link fra Finn med en del bilder http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60221583&searchclickthrough=true.
Zoe var ikke levert med setevarme før på 2015 modeller, og er kun tilgjengelig på Intens-utgaven. Navigasjon er standard på alle Zoe. "Intens" utstyrsnivå har også ryggekamera, regnsensor, bedre stereoanlegg, nøkkelfri åpning av dører, automatisk kjørelys m.m. Det er også mulig at noen forhandlere har igjen nye biler med 43kW lader på lager.

Zoe er en "billigbil", og kvalitetsinntrykket er ikke det sammes om i eGolf, BMW i3 og sikkert Mercedes. Jeg er uansett veldig fornøyd med min Zoe etter 2 mnd. og godt over 4000 km, men det er en del mangler og ting det er greit å være klar over med Zoe:
- Kan ikke uten videre lade fra vanlige stikkontakter
- Ikke levert med DAB-radio (ser ikke ut som det finnes noen gode løsninger for adapter ennå heller)
- Ikke adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler o.l.

I østlandsområdet er det godt utbygd med 43 kW ladere også. Det ser derimot ut til at nye ladere som blir satt opp framover blir 22kW.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Catalyzator

Takk for svar THE.
Ja det er nok mange positive ting i det du forklarer der men jeg må innrømme at jeg blir bare mer og mer usikker på hva jeg skal gjøre og kom vel i nattens mulm og mørke i natt til at jeg utsetter avgjørelsen ennå en tid.

Det var alle disse "sommerkampanjene" akurat nå som fristet meg men jeg klarer ikke bestemme meg.
En annen viktig faktor for meg er at jeg gjør dette for å bli en mer miljøvennlig bilist og når jeg da selger/innbytter min "gamle" bil vil jo den antageligvis bli kjørt betydelig mer enn om jeg fortsetter å ha den som eneste bil selv og da går jo miljøgevinsten opp i røyk bokstavelig talt.
Det mest fornuftige for meg ville nok vært Kangoo'en jeg tittet på i går, 2013 demo kun gått 1000km, fordi da kunne jeg muligens klare økonomisk å beholde lille blå bensinbilen med 4x4 til å komme meg ut av skogen her på vinteren. MEN... å ha to biler når en kjører 5000-10000km pr år vil gi meg følelsen av å være en "idiot" . . . Tror jeg må bli i tenkeboksen en stund  ;D   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA