Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med Tesla S 85D Tråden

Startet av kjetaam, lørdag 21. mars 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: tomrh på søndag 09. august 2015, klokken 12:31
Undrer meg storlig over dette snapshotet. Denne Leafen estimerer jo vanvittige 6 timer ladetid på 3 kW med 7 gjenværende batteristreker! På vår 2012-mod tar det kun ca. 2 timer å lade til 80% og 3,5 timer å lade til 100% fra dette nivået, det er jo bare en halvtime lengre enn estimert med 6 kW.  ??? Gammel-Leafen trekker nøyaktig 16A, det skulle tilsvare 3,6 kW.

Ingen fiksfakseri ved dette bildet nei! Husk at "99 km" kun er en gjetning fra Leafens side om hvor langt jeg har igjen å kjøre, basert på historisk info om min kjørestil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Leser forresten at andre har "stusset" på om ikke ladetid-indikatoren på Leafen er for konservativ.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=12823
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Olee

Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 12:47
Leser forresten at andre har "stusset" på om ikke ladetid-indikatoren på Leafen er for konservativ.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=12823
Dette har jeg også lagt merke til. Fra 20-80% så bruker den ofte en time kortere enn antatt :)

tomrh

Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 12:39
Sitat fra: tomrh på søndag 09. august 2015, klokken 12:31
Undrer meg storlig over dette snapshotet. Denne Leafen estimerer jo vanvittige 6 timer ladetid på 3 kW med 7 gjenværende batteristreker! På vår 2012-mod tar det kun ca. 2 timer å lade til 80% og 3,5 timer å lade til 100% fra dette nivået, det er jo bare en halvtime lengre enn estimert med 6 kW.  ??? Gammel-Leafen trekker nøyaktig 16A, det skulle tilsvare 3,6 kW.
Ingen fiksfakseri ved dette bildet nei! Husk at "99 km" kun er en gjetning fra Leafens side om hvor langt jeg har igjen å kjøre, basert på historisk info om min kjørestil
Tenkte ikke på kilometrene. Se på snapshotet ditt igjen og sammenlign med mitt vedlagt. Jeg har 7 batteristreker. Estimert tid til 100% er 2:30 (kan være 3:00 noen ganger). Ditt snapshot viser at du også har 7 streker men har 3:00 timer til 100% med 6 kW. For meg ser det jo da som om 6 kW opsjonen er en vits! Lader jo gammel-Leafen like fort jo. ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Henholdsvis 3 og 6 timer stemmer mer med tiden å lade fra tom til full.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Sitat fra: leafnor på søndag 09. august 2015, klokken 21:41
Henholdsvis 3 og 6 timer stemmer mer med tiden å lade fra tom til full.

6h*3.3kW=19.8kWh så det vil nok ta litt mer enn 6t å lade et Leaf-batteri fra helt tomt til fullt (~21.5kWh)

Nå kan det ellers være forskjeller mellom Europa og USA-biler, og 1. og 2.gen, men min endrer esitmert ladetid på om jeg ladet med 10A eller 16A forrige gang. Forvirrer timer-lading hvis man har byttet ladehastighet siden forrige lading.

leafnor

Sitat fra: emil på søndag 09. august 2015, klokken 21:52
Sitat fra: leafnor på søndag 09. august 2015, klokken 21:41
Henholdsvis 3 og 6 timer stemmer mer med tiden å lade fra tom til full.

6h*3.3kW=19.8kWh så det vil nok ta litt mer enn 6t å lade et Leaf-batteri fra helt tomt til fullt (~21.5kWh)

Nå kan det ellers være forskjeller mellom Europa og USA-biler, og 1. og 2.gen, men min endrer esitmert ladetid på om jeg ladet med 10A eller 16A forrige gang. Forvirrer timer-lading hvis man har byttet ladehastighet siden forrige lading.
Min lader til 245 GIDS, ca 19,6 kWt, og de to gangene jeg har vært ned på turtle har det tatt 6 timer å lade til "100%". (3,3kW)
Finnes sikkert en logisk forklaring på hvorfor denne leaf's logikk har gått seg vill i estimerung av ladetid.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

lunitiks

#52
Sitat fra: leafnor på søndag 09. august 2015, klokken 22:23
Min lader til 245 GIDS, ca 19,6 kWt, og de to gangene jeg har vært ned på turtle har det tatt 6 timer å lade til "100%". (3,3kW)
Finnes sikkert en logisk forklaring på hvorfor denne leaf's logikk har gått seg vill i estimerung av ladetid.

Kan den logiske forklaringen ha sammenheng med at jeg har ladet med en *slik* (se bilder)? Dvs en 25 meter lang skjøteledning med 1,5mm2 tverrsnitt?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

emil

Sitat fra: lunitiks på mandag 10. august 2015, klokken 07:48
Kan den logiske forklaringen ha sammenheng med at jeg har ladet med en *slik* (se bilder)? Dvs en 25 meter lang skjøteledning med 1,5mm2 tverrsnitt?

Skjøteledningen vil gi et spenningsfall og litt lengre ladetid enn hvis du ikke hadde den, men den skal ikke ha noen innvirkning på bilens berenging av ladetid.

Lader du mye med skjøteledning ville jeg absolutt gått opp til en med 2.5mm2 tversnitt, eller få lagt opp en ordentlig ladekontakt.

lunitiks

Sitat fra: emil på mandag 10. august 2015, klokken 08:04
Lader du mye med skjøteledning ville jeg absolutt gått opp til en med 2.5mm2 tversnitt, eller få lagt opp en ordentlig ladekontakt.

Det gjorde jeg i forrige uke. Gikk opp til en Type2, 32A veggboks og B-vern. Skal følge nøye med på ladetid-indikatoren fremover

Edit: Tverrsnittet er nå 10mm2
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA