Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: overspenningsvern

Startet av elektrolux, fredag 08. januar 2010, klokken 14:04

« forrige - neste »

elektrolux

Et debattinnlegg fikk meg til å fundere:

Dersom biler som kjører på biodrivstoff ikke forurenser, hvorfor gjør da kyrene det? Norske kyr skal i følge kilder bidra med halvparten så mye drivhusgass som transportsektoren i Norge.

Kyrene går jo også på "biodrivstoff"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg har heller ikke helt greid å brette huet rundt dette med bio-drivstoff..... Når jeg kjører caravellen så kommer det eksos ut uansett om det er fossilt drivstoff eller biodiesel på tanken, så forurensningen "der og da" er den samme, Ikke sant?

Slik jeg har (mis)forstått det så er problemet at:

Fossilt drivstoff frigjør CO2 som har vært "gjemt unna" i milioner av år, og vi får det ikke ned under havet igjen.

Men: Biodrivstoff er bra fordi det binder CO2, pga at plantene tar til seg CO2 og gjør det om til oksygen og druesukker (fotosyntese). Men er ikke biodrivstoff da i prinsippet det samme som olje, med den forskjellen at CO2'et som er samlet opp og frigjøres ved kjøring er samlet opp i løpet av et års tid, eller noen måneder for den del?

Er "det gode" med biodrivstoff at vi gjenbruker CO2 som allerede finnes i atmosfæren, ved at vi samler det sammen i f.eks. raps over noen måneder, lager diesel av det for så å slippe det tilbake?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Loff

Problemet med kyr (og sauer, risdyrking mm) har ingenting med CO2-utslipp å gjøre. Problemet er at de produserer metan, som er en mye kraftigere drivhusgass enn CO2. dersom vi hadde kunnet samle inn denn metanen og brent den (biodrivstoff :)), hadde vi fått ut CO2 og vanndamp, og da hadde kyrne vært klimanøytrale.
Sunndal, Mongoose og Hard Rock elsykkel

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Tilskuddet av co2 til atmosfæren er det samme enten bilen drives på fossilt eller bio drivstoff. Omdanningen tilbake er det samme enten det dyrkes raps til drivstoff eller mat. Når en vet at en stor del av verden sulter, burde denne diskusjonen være avsluttet forlengst.

Hvis noen smartinger kunne produsere et matnøytralt biodrivstoff, ble diskusjonen en annen, f.eks ved å bruke skogsavfall.
Men den muligheten har vår rødgrønne (  ??? )regjering stoppet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

#5
Skogsavfall bør brennes i ovnen. Da kan du nappe ut ledningen til panelovnen og lade elbilen istedet.
Biodiesel er omtrent som hydrogen. Høres flott ut, men med store energitap i prosessen er det mislykket.

Men for all del. Alt kan jo brukes for å sette Stoltenberg i et dårlig lys. Slik er politikk.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA