Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er det så mange Kiwi/Fortum ladere som er ute av drift?

Startet av Gnilre, onsdag 26. august 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

Gnilre

For å kjøre fra Sunnmøre til østlandet har jeg tenkt at strekningen fra hurtigladeren i Valldal til hurtigladeren på Skjåk vil være den tryggeste, billigste og fineste veien. Strekningen er 111 km og vil bli kjørt i slutten av uka med en Kia Soul EV. Det er stigningene fra Geiranger opp på fjellet i over 1000 moh som er litt bekymringsfulle.

Jeg vet det er 32A uttak i Geiranger. Et par timer der gjør selvfølgelig turen helt uproblematisk, men jeg tenkte at jeg skulle klare meg med hurtiglading. Ihht jurassictest skal turen gå med 38% rest på batteriet uten lading i Geiranger, så selv om jeg stopper på 83% i Valldal, det er da bilen sier at den ikke vil ha mer DC, vil da turen gå greit. Men tør jeg det ?

For å kvitte meg med rekkeviddeangsten hadde det vært fint å vite om noen har tatt turen med andre kortrekkeviddebiler.
Og så ville jeg gjerne hatt en bruksanvisning på hvordan man skal lade fra 83% til 91% på en DC-lader. Bare å starte sekvensen på nytt er det noen som skriver, men hva betyr det ?
Og kanskje noen vet om egnede plasser for 10-16 A nødlading mellom Geiranger og Skjåk.

Lover å komme tilbake med resultatet fra turen hvis noen kan komme med gode innspill
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

TorS

Tok denne turen i dag med BMW i3. Ålesund - Brumunddal via Geiranger. Ønsket å unngå ladestopp i Geiranger.  Ladet til 88% i Valldal, men rekkeviddeindikatoren viste bare 90km. (Uten å sette destinasjon Skjåk i navigasjonsanlegget viste rekkeviddeindikatoren 138km.) Det er 110km til Skjåk. Ved 88% bestemte jeg for å kjøre for å rekke neste ferge. Ved behov kunne jeg lade i Geiranger. En liten stund etter fergeturen passerte rekkeviddeindikatoren gjenstående km til Skjåk og slik holdt det seg resten av turen til Skjåk. Ved ankomst Skjåk hadde jeg 18km tilgode.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

svingen

Det er en stikk kontakt oppe på det hotellet som er på toppen av fjellet Grotli spør I resepsjon :-) 16a
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Gnilre

Tusen takk for nyttig info til alle.
Soulen har vel ørlite lenger rekkevidde enn i3, så hvis jeg lader til 83% tilsvarer kanskje det 88% på Soul ? 18 km igjen på Skjåk er omlag 10% igjen på batteriet. Da satser jeg på å lade til 83 % i Valldal og tar noen minutter til dersom jeg likevel må vente på Linge-Eidsdal ferja. Og så blir det å holde maks 70km/t hele veien fra Valldal til toppen av fjellovergangen, men veien der tillater vel ikke stort mer heller.

Nødlading på Grotli høyfjellshotell er veldig grei å ha som en reservemulighet. Jeg har med en 16A lader så hvis jeg kan bruke den og ta meg en times lunsj på hotellet er jo Skjåk i alle fall oppnåelig.

Da er hele planen å kjøre Ålesund - Valldal - Skjåk - Ringebu - Gjøvik - Drammen. Maks to timer lading til sammen på de fire Grønn kontakt hurtigladerne. Plan B Skjåk - Drammen er å benytte noen Fortum ladere også. Kan fort bli det på siste strekket Gjøvik - Drammen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

svingen

Er og flere campingplasser nedover som Bør gå og lade på (ha med cce til schuko hvis du ikke har cce lader)  dønnefoss camping  kan du nok lade og spise mat fint der :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Gnilre

#5
Valldal - Skjåk ble kjørt i dag med en Soul med takboks. Fikk ladet til 84% i Valldal og kjørte meget pent frem til hotell Union hvor jeg hadde 66% på batteriet. Jeg stoppet ikke der og kjørte heller videre. Litt oppe i bakkene forstod jeg at dette kom til å gå meget greit til Skjåk. Tålmodigheten min med alle saktekjørende turister var også slutt, så jeg hadde sikkert 10 forbikjøringer oppover også, ikke noe sparemodus. På Strynefjellsveien gikk trafikken greit og jeg la meg på fartsgrensen som var 90 store deler. Jeg ankom Skjåk med 16% på batteriet og 23 km gjenstående rekkevidde. Km-telleren i bilen indikerte at det var 108 km mellom de to laderne til Grønn Kontakt.

Det var litt regn og vått ihvertfall til Strynefjellsveien, og 8-12 grader. Jeg brukte hverken varme eller AC; foretrekker en kjølig bil.

Laderne fungerte bra og det var heller ingen andre som ladet, så den delen av turen gikk forholdsvis fort.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA