Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørt langtur da vettø !

Startet av Erikvw, onsdag 19. august 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Erikvw

Hei,

Jeg skal begynne i ny jobb i September og vurderer å importere en Mercedes B Electric til å pendle med.
Ser at jeg kan få importert en godt spec'et 2015-modell for ca 275 000.

Hva tror dere om både det å importere denne fra Tyskland samt å kunne pendle ca 8 mil hver vei? Har tilgang til vanlig stikkontakt både hjemme og på jobb.

emil

Problemet oppstår den dagen du ikke får ladet nok hjemme eller på jobb og må avgårde når bilen ikke har noen mulighet for hurtiglading.

Får du til 11kW (400V/16A) ladekontakt både hjemme og på jobb kan det derimot hjelpe litt på.

Erikvw

Hjemme kan jeg få lagt opp 11kW men på jobb er det usikkert.
Hva med e-Golf?  Samme der?
Sikkert dumme spørsmål men vet man ikke så må man spørre. :)

eivhelle

Sandefjord-Drammen er 8 mil og fint innenfor rekkevidde for e-golf.

E-Golf har også mulighet for Combo hurtiglanding og er derfor bedre egnet for langturer enn Mercedes B. På motorvei i høy hastighet gjør dårlig aerodynamikk at rekkevidden på Mercedes B ikke vil være særlig bedre enn e-golf selv om den har større batteri. Men på en kald vinterdag, vil du selvsagt kunne nyte godt av høyere batterikapasitet i Mercedes B, siden det vil gå bort en del kapasitet til oppvarming, som vil ha mer å si for golfen som har mindre batteri.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

1000kwh

På vinteren kan det hende du bruker tilnærmet hele rekkevidden på turen til Drammen. Har du da tid nok til å lade til 100% igjen?

Har teste det meste av elbiler nå, og har kommet fram til at det er ingen som egner seg til pendling over slike avstander enda. Det blir for lite reserver og for mye usikkerhet. Hurtiglading på pendleruten er for spesielt interesserte.

Mercedes kan "hurtiglade" på type 2 ladestolper, og det er en fordel.

emil

Sitat fra: ingardj på søndag 19. juli 2015, klokken 19:00
På vinteren kan det hende du bruker tilnærmet hele rekkevidden på turen til Drammen. Har du da tid nok til å lade til 100% igjen?

Har teste det meste av elbiler nå, og har kommet fram til at det er ingen som egner seg til pendling over slike avstander enda. Det blir for lite reserver og for mye usikkerhet. Hurtiglading på pendleruten er for spesielt interesserte.

Jeg sliter med å ikke klare 7 mil på langkjøring her på sørlandet vinterstid med min litt slitne Leaf (15% tap i batterikapasitet). Den dagen det eventuellt blir problemer kan jeg godta en hurtiglading for å komme fram. 230V/16A gir 3.3kW lading på vanlig Leaf og med det fullader man bilen probemfritt på en arbeidsdag selv om man ankom i skilpaddemodus.

På den aktuelle strekningen er det Kiwi Holmestrand i begge retninger og Statoil Grelland i retning Drammen som er hurtiglademulighetene i dag. Kiwi Holmestrand blir sånn ca midt på ruta og trådstarter vil ganske fort lære seg forbruksmønsteret til bilen han eventuellt velger på den aktuelle ruta og om behovet for et nødstopp er nødvendig.

Sitat fra: ingardj på søndag 19. juli 2015, klokken 19:00
Mercedes kan "hurtiglade" på type 2 ladestolper, og det er en fordel.

Mercedes B kan på ingen som helst måte hurtiglades i dag. 11kW er knapt over saktelading i mine øyne, men går i kategorien "semihurtiglading"


En ting man også må tenke på er at selv om bilen fungerer nå så skal den kaskje brukes noen år. 16 mil jobbpendling om dagen sammen med litt kjøring i helgene/kveldene kan fort bli 45-50.000km/år og da bør man se både hva de forskjellige produsentene tilbyr av garantier på både bil og batteripakke og om kapasiteten de garanterer for (f.eks 70% er nok til å ta deg en vei)

eivhelle

Sitat fra: ingardj på søndag 19. juli 2015, klokken 19:00
På vinteren kan det hende du bruker tilnærmet hele rekkevidden på turen til Drammen. Har du da tid nok til å lade til 100% igjen?

Har teste det meste av elbiler nå, og har kommet fram til at det er ingen som egner seg til pendling over slike avstander enda. Det blir for lite reserver og for mye usikkerhet. Hurtiglading på pendleruten er for spesielt interesserte.

Mercedes kan "hurtiglade" på type 2 ladestolper, og det er en fordel.

Strekningen Sandefjord-Drammen er 8 mil med tilnærmet flatt terreng og kystklima. Det som først og fremst stjeler rekkevidde her er at det er 110 sone store deler av strekningen, men det kan man ta hensyn til ved å holde noe lavere hastighet hvis forholdene er krevende.

På dager med spesielt vanskelige forhold, kan man ta en tur innom hurtigladeren på Marienlyst og lade i 10 minutter før en kjører videre til jobben og saktelader resten. Da kan man sikre seg at batteriet er fullt hver gang.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

OlavEmil

Sitat fra: ingardj på søndag 19. juli 2015, klokken 19:00
Har teste det meste av elbiler nå, og har kommet fram til at det er ingen som egner seg til pendling over slike avstander enda. Det blir for lite reserver og for mye usikkerhet.

Tull og tøys. Alle elbilane på marknaden i dag (med få heilt spesielle unntak) har meir enn nok reserver og sikkerheit til å eigne seg til pendling over ein avstand på 8 mil. Mange av dagens bilar vil til og med fint klare både tur og retur utan lading på fine somardagar.

Eg ville derimot ønska å ha moglegheit til hurtiglading, som ein siste backup dersom det ein vinterdag skulle skjere seg med ladinga på jobben (straumbrot, hærverk e.l.). Det vil sjeldan eller aldri bli aktuelt, men den dagen det likevel skulle skje, ville eg satt pris på å sleppe unna med ti minutt på hurtigladaren, heller enn to timar på "semihurtigladar".

Sjølv forstår eg ikkje at ikkje fleire som pendlar såpass langt går over til elbil. Det er jo dei som køyrer langt som verkeleg har potensiale for sparing ved å bytte ut bensin og diesel med straum.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

1000kwh

Hvor mange minutter totalt bruker dere på å lade ved Kiwi i Holmestrand? 10 minutter hurtiglading er garantert ikke 10 minutter totalt. På og av E18 tar tid det og, i tillegg er det kø på denne ene laderen.

Rent praktisk og økonomisk vil jeg påstå en ny Toyota Yaris hybrid er et bedre alternativ per dags dato hvis trådstarter skal kjøpe ny bil kun for pendling, men det blir jeg vel skutt for å si her :P

Av alle elbilene er Mercedesen best på komfort, det er min mening. Den er nydelig å kjøre..

OlavEmil

Kjenner ikkje dei lokale ladetilhøva mellom Drammen og Sandefjord. Poenget er iallefall at hurtiglading ca. aldri vil vere aktuelt med denne køyringa.

På kva måte kan ein Yaris vere meir praktisk og økonomisk enn ein elbil? Skal ikkje skyte nokon, men eg får det ikkje til å hengje saman.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gliderman

Jeg pendler Holmestrand Oslo, ca 85 km hver vei uten bekymring. Kjører dog ikke i fartsgrensen på vinterstid, men har heller aldri hatt behov for å lade på veien. Jeg hater å fryse, så det er varme på i bilen. Forvarmer før jeg kjører.
Tidstapet ved å kjøre under fartsgrensa er ubetydelig på en så kort strekning.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

1000kwh

Det eneste jeg burde sagt er at trådstarter burde prøvekjørt ruta slik at han ser hvordan det funker ;) det har jeg gjort for vår pendleruta, og samboeren ble ikke imponert ;P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA