Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-Golf vs. Zoe rekkevidde

Startet av Elektra, onsdag 15. juli 2015, klokken 20:18

« forrige - neste »

Elektra

Hei.

Nytt medlem og første innlegg herved igangsatt.  :) Har hatt vår TMS 85D i ei veke no og innser at vi kanskje bomma litt på heimeladingsfronten.

Utfordringen:
Vi ser at om ikkje så alt for lenge vil vi måtte kjøpe ein bil nr 2, feks eUp eller annen liten elbil.
Vi har ikkje behov for å lade begge bilene samtidig, men ynskjer å bruke samme lade system på begge bilene.
Vi vil ha en fast kabel i garasjen, da opp og nedkobling er for tidkrevenede og det sliter på utstyret og en glemmer det lett hjemme ved langtur.


Alternativer:
Saltoboks eller tilsvarende som passer flest mulige Elbiler.
Tesla sin WallCharger, om denne kan lade andre merker.
Ekstra UMC om denne kan lade andre merker
andre alternativer....??

Eg er ikkje så intressert i forslag om en eller annen boks som en eller annen har snekra i garasjen til halve prisen.

Fakta:
Vi har 1fas 230V 32A blått stikk i garasjen.
Har dobbelt lader i bilen

(ja eg har søkt etter svar  ;D )

jkirkebo

Det høres ut som om 32A Salto-boks med fast Type 2 kabel er den rette løsningen for deg. De koster vel i området rundt 8000 kroner tror jeg. Tesla har ikke sluppet noen vegglader for det Europeiske markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Men vil ikke den med fast kabel og ikke lasting bare gi 3.6 kW med enkel lader? Må vel ha dobbelt lader for å få 7.4 kW samtidig som f.eks en e-Golf skal kunne bruke samme ladeboks? Eller tar jeg feil.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Elektra

#3
Må kanskje bruke denne boksen med type 2 32A 3fas kabel da?

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak 552 eller 572.

Men må man da stille opp/ned ampere styrken mellom bilene? bilene burde jo trekke det de klarer/trenger.

Griffel

#4
Sitat fra: shb på onsdag 10. juni 2015, klokken 11:13
Men vil ikke den med fast kabel og ikke lasting bare gi 3.6 kW med enkel lader? Må vel ha dobbelt lader for å få 7.4 kW samtidig som f.eks en e-Golf skal kunne bruke samme ladeboks? Eller tar jeg feil.
Du kan gjerne bruke en 32A boks med fastkabel og lasking både for Tesla med eller uten dobbeltlader, og for golf eller BMW. Biler med enfas lader, vil ikke merke noe til laskingen, Tesla med enkeltlader og MB vil bli "glad". Men den kan ikke brukes til Zoe som jo uansett ikke kan lades fra et iT nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Spørs på hvor fort du må ha løsningen opp, men disse kan jo være noe:
http://zaptec.com/home/zapcharger/
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Elektra

De Zaptec greiene ser jo greie ut, spennede å se prisene. Og neida, der haster ikke, dette er bare en større del av å tilpasse garasjen fra snekkerbod til bilgarasje igjen.

Takker for svar så langt, åpen for flere idéer.

Dennis

Mye kult zaptec har, frister med en slik booster som gjør at jeg kan lade med 11kw samt drilling utstyr for asteroider. Får man god pris hvis man kjøper begge samtidig?


;D

Espen Hugaas Andersen

Enig at Saltoboks med fast Type 2 kabel er ett godt alternativ. Men da må man huske på en ting: Type 2 er ikke kompatibel med Nissan Leaf, Kia Soul, i-MiEV, osv. Så hvis man skal gå for dette bør man være ganske sikker på at neste elbil blir europeisk.

Om man ikke er sikker på dette kan man gå for saltoboks uten kabel, pluss en løs kabel. Om man så bestemmer seg for å gå for en Leaf e.l, så kan man gå til innkjøp av en Type 2 -> Type 1 kabel som kan bruke samme boks. Men da må man koble om på boksen hver gang man skal lade annen bil.

Dette kommer man seg ikke unna så lenge man skal ha biler med forskjellig plugg, uten å ha to forskjellige kabler. Om det virkelig ikke er ønskelig å koble om på boksen kan man gå for noe slikt: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader og en Type 2 kabel og en Type 2 -> Type 1 kabel. Da har man plutselig en løsning som støtter begge standardene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krister461

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. juni 2015, klokken 07:36
Om det virkelig ikke er ønskelig å koble om på boksen kan man gå for noe slikt: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader og en Type 2 kabel og en Type 2 -> Type 1 kabel. Da har man plutselig en løsning som støtter begge standardene.
Denne var interessant? Er det mulig å koble denne på 32A også la den enten gi ene bilen 32A eller så fordele 16A til to biler om begge uttakene er i bruk?

satheesh.net

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. juni 2015, klokken 07:36
Om det virkelig ikke er ønskelig å koble om på boksen kan man gå for noe slikt: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader

Enig, denne var interessant. Håper de kommer med den snart.

Griffel

#11
Sitat fra: krister461 på fredag 12. juni 2015, klokken 08:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. juni 2015, klokken 07:36
Om det virkelig ikke er ønskelig å koble om på boksen kan man gå for noe slikt: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader og en Type 2 kabel og en Type 2 -> Type 1 kabel. Da har man plutselig en løsning som støtter begge standardene.
Denne var interessant? Er det mulig å koble denne på 32A også la den enten gi ene bilen 32A eller så fordele 16A til to biler om begge uttakene er i bruk?
Jeg vil gjette på at det er noe av hensikten med en slik boks, den må uansett ha en ladekontroller for hvert av uttakene og antallet av felleskomponenter er lite.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

#12
Sitat fra: Elektra på onsdag 10. juni 2015, klokken 07:35
Hei.

Nytt medlem og første innlegg herved igangsatt.  :) Har hatt vår TMS 85D i ei veke no og innser at vi kanskje bomma litt på heimeladingsfronten.

Eg er ikkje så intressert i forslag om en eller annen boks som en eller annen har snekra i garasjen til halve prisen.

Fakta:
Vi har 1fas 230V 32A blått stikk i garasjen.
Har dobbelt lader i bilen

(ja eg har søkt etter svar  ;D )

Hei.

Lurer på hva du mener med denne setningen. Om det er Kirkebø sine bokser du sikter til, så kan jeg berolige deg.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html
Har nå to av disse og de fungerer utmerket. De kommer ferdig montert, med nødvendige godkjenninger og du setter bare den blåe pluggen i kontakten, og vips har du en perfekt boks for begge bilene. Og det til halve prisen om du bestiller det fra han.
Kanskje jeg bare er litt for mye sunnmøring, men dette er ett meget bra alternativ.

Johnny

Kan ikke si meg enig nok med siste taler. Er dette en hjemmesnikra boks, så har vi alle et hjemmesnikra sikringskap i huset!
TMS og eGolf.

mr.rs4

Sitat fra: Øggen på fredag 12. juni 2015, klokken 20:46
Sitat fra: Elektra på onsdag 10. juni 2015, klokken 07:35
Hei.

Nytt medlem og første innlegg herved igangsatt.  :) Har hatt vår TMS 85D i ei veke no og innser at vi kanskje bomma litt på heimeladingsfronten.

Eg er ikkje så intressert i forslag om en eller annen boks som en eller annen har snekra i garasjen til halve prisen.

Fakta:
Vi har 1fas 230V 32A blått stikk i garasjen.
Har dobbelt lader i bilen

(ja eg har søkt etter svar  ;D )

Hei.

Lurer på hva du mener med denne setningen. Om det er Kirkebø sine bokser du sikter til, så kan jeg berolige deg.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html
Har nå to av disse og de fungerer utmerket. De kommer ferdig montert, med nødvendige godkjenninger og du setter bare den blåe pluggen i kontakten, og vips har du en perfekt boks for begge bilene. Og det til halve prisen om du bestiller det fra han.
Kanskje jeg bare er litt for mye sunnmøring, men dette er ett meget bra alternativ.
Dette har jeg ikke fått med meg...
At boksene til Kirkebø er godkjente, slik at lokale elektriker ikke trenger å godkjenne den.
Vil nok gå for den igjen da, når jeg får opp resten av garasjen(kommet ca litt under halvveis på veggene)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA