Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dashcam

Startet av Citroel, torsdag 30. juni 2016, klokken 21:16

« forrige - neste »

Citroel

Det er begynt å komme rust på min 93-modell, og jeg ser at jeg kanskje bør få meg en ny bruksbil. Etter å ha bare hatt gamle biler i 30 år, virker det fristende med en nyere bil som ikke har eksosanlegg og heller ikke annet som kan ruste!

Men jeg er kanskje på ville veier. Kan man regne med å ha sin i3 i 20-30 år? Hva er BMWs politikk på deler til gamle biler? Utskiftning av hele eller deler av batteripakken bør være greit - spørsmålet er selvfølgelig pris på dette. Li-ion batterier skal jo tape seg gradvis, og noen år kan man sikkert greie seg med 50% rekkevidde og heller ta en annen bil til lengre turer.

Synspunkter på langsiktig i3 eierskap?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Klykken

#1
Bilens levetid er nok ikke tenkt å være 20-30 år, da det er et kvantesprang med tanke på teknologi. Bilens funksjoner kan nok være ute av funksjon innen den tiden også (nettilgangen og mulig GPS). Men opp i mot 10 år er nok mer reelt. Batterikapasiteten vil jeg tro er redusert på de åra også.
Rust vil nok forekomme på bilens oppheng (som er slitedeler), men det meste av karosserideler og til dels bæring er skånet for dette mener jeg.

Uansett, dette er ren tipping. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Det var vel litt pessimistisk for en bil som i utgangspunktet bruker materialer som skal være lengre enn normalen.
Så mer enn gjennomsnittet på 14 år bør vi vel kunne regne med. Du kan kjøre en i3 selv om 3G, AC ikke fungerer lengre, akkurat som en annen 14 år gammel bil.
Batteriet er garantert til minst 70% etter 8år, så da bør vi kunne regne med at det er mer enn 70% etter 10år også.
Noen har regnet ut at det vil ta 21 år før i3 batteriene i gjennomsnitt går under 70%. Men ingen har så langt klart å bevise det  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

model3citizen

Sitat fra: Klykken på mandag 25. april 2016, klokken 15:13
Bilens levetid er nok ikke tenkt å være 20-30 år, da det er et kvantesprang med tanke på teknologi. Bilens funksjoner kan nok være ute av funksjon innen den tiden også (nettilgangen og mulig GPS). Men opp i mot 10 år er nok mer reelt. Batterikapasiteten vil jeg tro er redusert på de åra også.
Rust vil nok forekomme på bilens oppheng (som er slitedeler), men det meste av karosserideler og til dels bæring er skånet for dette mener jeg.

Uansett, dette er ren tipping. :)

Eneste jeg fant av stål i denne regionen var stabilisatorstaget, enkelte bolter og bremseskivene. Resten kommer til å holde lenge, mye lengre enn en konvensjonell stålkonstruksjon.

'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Citroel

Takker for svar!
Konklusjonen er at rust ikke blir noe problem på i3. Bremseskiver er nå en slitedel som er lett å bytte. Men bilen har kanskje bremserør i et materiale som ruster? Det er uansett overkommelig.

Så har jeg glemt å opplyse at min årlige kjørelengde er kun 4 000 km. Dvs 40 000 km etter ti år.... Dermed må bilen være holdbar for at kjøp skal forsvares miljømessig og økonomisk. Har sans for at produsenten har lagt vekt på at også produksjonen av bilen skal være miljøvennlig.

Jeg heller nok mot å unngå ny bil, men vurdere en i3 når bruktprisen kommer ned på 150 000kr. Bruktprisene akkurat nå er jo høye mot gjeldende kampanjepriser. Men antar at en 3 år gammel bil med 80 - 100 000 km på telleren bør ligge på 50 % av gjeldende nypris.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

TM

"Problemet", eller fordelen sett fra eierne side ;), er at i3 er så populær som bruktbil at det kan være like lønnsomt  å kjøpe ny bil og bytte ofte. Nå som renten er så lav, så er det bare det årlige verditapet som betyr noe. Billig forsikring og serviceavtale (5 år 100.000 km for ca 5300 kr !!) gjør at i3 for mange har vært nesten en investering. Å kjøpe en gamme bil med mye elektronikk som krever spesialutdannede teknikere for å reparere, vil uansett bli et sjansespill. Det kan bli billig å kjøpe en gammel bil, men du kan også risikere et betydelig tap hvis batteriet dør eller du får andre problemer som krever at de må fly inn en tekniker fra fabrikken (som skjedde nylig med en her på forumet). Men det er veldig positivt at du tenker så langsiktig ( og miljømessig riktig). Jeg håper at det er mange fler som tenker som deg, slik at i3'en ikke haver hos bilopphuggeren før om 15 år  :)

Klykken

Investering er vel litt å ta i, TM, men den er billig i både bruk og å eie (enda). Det gjelder dog de fleste elbiler i denne prisklassen. Synes ellers mange her er litt i overkant optimistiske med tanke på priser, men det er nå meg.

Ellers har jeg hatt bilen tre-fire ganger på garantiservice siden jeg kjøpte den. Det som har vært mest kritisk og blitt skiftet er rattstammen. Ellers var det barnesykdommer som ikkefungerende AC, dørlås som sluttet å fungere, og straks bytte av motorfester/bolter. Kostbare saker utenfor garantitid.

Trådstarters kjøremønster passer imidlertid en elbil og i3 godt.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Investering skulle vel stått med anførselstegn, men jeg kjenner tilfeller hvor verditapet har vært ned mot 15.000 på et år. Men det forutsetter at man er kjøper en bil med riktig utstyrsnivå, og at det er stor etterspørsel og ventetid på nye biler når man skal selge. Når man tar hensyn til reisekostnader man ellers ville hatt, kan man totalt sett nærme seg overskudd. Men ser vi på de som kjøpte i3 da den var ny og som selger nå som det er store rabatter på nybil-pris, så blir nok regnestykket et helt annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA