Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etter to uker: byttet girkasse, motor, display, tre hjullager, lyssensor ++

Startet av Reodor, lørdag 26. april 2014, klokken 19:22

« forrige - neste »

Reodor

Lurer på å montere ryggesensor på ladebilen.
Er det noen som har montert ryggesensor på trilling eller annen bil og kan komme med noen anbefalinger?
Spesiellt lurer jeg på om det er noe som aktiverer denne når man rygger eller om den er aktiv hele tiden?
Dersom den er aktiv hele tiden, er dette grådig irriterende eller funker det i praksis greit?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Jafo

#1
Ettermonterte ryggesensorer henter jo vanligvis strøm fra ryggelyset, så de er kun på med revers aktivert.

Jeg har montert Biltemas ryggevarsler (som nå er ute av salg) med bra effekt på to (andre) biler.
Savner forsåvidt funksjonen på mjau'en jeg og.

(ryggevarsler og cruise control som mangel på en bil laget i dette 10'året.... tsk-tsk...)

cs erlend

Sitat fra: Jafo på fredag 11. april 2014, klokken 10:26
Ettermonterte ryggesensorer henter jo vanligvis strøm fra ryggelyset, så de er kun på med revers aktivert.

Jeg har montert Biltemas ryggevarsler (som nå er ute av salg) med bra effekt på to (andre) biler.
Savner forsåvidt funksjonen på mjau'en jeg og.

(ryggevarsler og cruise control som mangel på en bil laget i dette 10'året.... tsk-tsk...)

For ikke å snakke om klokke og upte-temp måler. Dobbelt tsk-tsk !
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

breitling

Tja. For en så liten bil trenger man ikke parkeringsensorer. Hovedregel for trillinger: der det slutter frontruta og bakruta er (omtrent) støtfanger.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Reodor

Sitat fra: breitling på fredag 11. april 2014, klokken 16:31
Tja. For en så liten bil trenger man ikke parkeringsensorer. Hovedregel for trillinger: der det slutter frontruta og bakruta er (omtrent) støtfanger.

Hadde vært helt enig med deg for 4 år siden, men når vi nå har blitt vant med varsling i den andre bilen samt henter og leverer i barnehagen virker det nesten litt uvirkelig at det ikke skal komme en alarm om noen fyker bak bilen når vi rygger...

De trådløse sensorene, henter de og strøm fra ryggelyset?
Vil dette fungere greit på Ion? Tenker på forvirringen i ESP sensorer etc som kom når folk satte inn LED pærer istedefor orginale pærer.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

B-flat

#5
Har nå kjøpt og montert ryggesensorer på min C-Zero.

Følgende sett ble kjøpt:
http://www.dx.com/p/4-sensor-car-ultrasonic-backup-parking-sensor-system-black-142869#.VX846Pntmko


Legger ved et bilde av installasjonen min samt en instruksjon laget for i-miev som jeg brukte som inspirasjon! Ledninger ble trukket i et svart 20mm k-rør og ført ut gjennom hull bak støtfanger (fjernet plastkopp). Åpning ble tilslutt tettet med egnet fugemasse.

Valgte å bare montere sensorer på det svarte partiet på fangeren. Ideelt sett burde kanskje sensorene vært trukket enda lengre ut mot bilens sider, men siden fangeren kun består at noen millimeter plast der blir det svært mye skit spunnet opp fra hjulene som ville lagt seg på sensorenes bakside. Dette unngås nå.

12v ble hentet ved å spleise strømkabel inn på hvit ledning til ryggelyset. Jord koblet til chassis.

Installasjonen ble skjult innvendig i bilen, men kan lett inspiseres ved å åpne luke til høyre i baggasjerommet! Biping høres fint selv om det er montert bak luken. :)
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Rødkleiv

Biltema har også et ryggekamera: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Parkeringshjelp/Ryggekamera-digitalt-2000034320/

Har montert dette på min Miev fordi jeg daglig rygger blant barn, hunder og andre som ikke har trafikkvett.
På en skala fra 1-10, hvor 1 er noe alle kan klare, så er dette vanskelighetsgrad 2. Måtte løsne baklyset, trekke en ledning gjennom et eksisterende hull i bakluka og klipse meg inn på ryggelysledningen. Tok kanskje 10 minutter for meg som har minimal kompetanse på slike ting.

Kameraet fungerer godt og er enkelt, men bedre en de mest crappy versjonene i tidlige Leafs f.eks

Bolfus

Har du skjermen festet i ruta eller har du funnet et bedre sted? Det høres ikke dumt ut med et ryggekamera , men vil ha minst mulig objekter plassert i ruta.

Rødkleiv

Har foreløpig ikke funnet et optimalt sted. Har skjermen så langt ned som mulig på venstre side av frontruta. Forsøkte å feste sugekoppen på det lille vinduet ved sidespeilet (skjermen kan vinkles), men det var for trangt.

Så plasseringen av skjermen er helt klart en ulempe. For meg var det såpass viktig å ha oversikt over barn og dyr rundt bilen, at jeg godtar en malplassert skjerm.




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA