Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er poenget med en ladestasjon?

Startet av ElectroShock, søndag 21. juni 2015, klokken 22:54

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mai 2015, klokken 12:56
Rent teoretisk bør jo en teknisk enkel elbil være lysår foran en komplisert hybridbil.
Når så det motsatte skjer i praksis. Ikke bare med TM, men tilsynelatende med samtlige elbiler,
er det alt annet enn god PR for fabrikantene det gjelder.

Dersom dette bare skyldes "lousy" fossilbilfabrikanter forblir "lousy" når de plusser en eller flere
elbiler på modelutvalget, er det neppe så farlig.

Men det kan også tenkes de kvalitetsledende fabrikantene holder seg unna elbiler fordi de ikke tror de klarer
å overføre sin fossilbil kvalitet over på elbil. Har de rett i det, har vi et alvorlig problem.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Dennis

Bør jo være mulig å få til, men er nok dessverre lenge til de er på nivå med de beste fra Japan.

Ser man på Megafactories på national geographic fra Lexus sammenlignet mot når de bygger Chevrolet så skjønner man fort hvorfor det er mye mer feil og ting ser jalla ut på biler fra USA :P

Dørene bare slenges på og de bruker vekter og henger selv i dørene for å bøye hengslene slik at døra passer sånn ca riktig. Rett å slett helt latterlig å se på. De skryter også av at bilene er håndbygd og at ingen av bilene blir helt like :P

Ser i det minste bedre ut hos Tesla, men enda langt unna Japan presisjon.




jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 27. mai 2015, klokken 13:23
Dørene bare slenges på og de bruker vekter og henger selv i dørene for å bøye hengslene slik at døra passer sånn ca riktig. Rett å slett helt latterlig å se på. De skryter også av at bilene er håndbygd og at ingen av bilene blir helt like :P

Helt enig, det er overhodet ikke slik at "håndbygd" trenger være bedre. I praksis virker det ofte som det betyr at man ikke hadde råd til presisjonsroboter.

Når man ser på videoer av Tesla sin produksjonslinje så skulle man tro at kvaliteten stort sett er veldig god på sveising og chassis, men problemer ser vi jo at det er likevel. Likevel syns jeg det virker som det meste av problemer med dugg, vann og trekk kommer fra dårlige foringer - typisk amerikansk med andre ord.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 00:53
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 27. mai 2015, klokken 00:44
Lureri ja.

De er vel ikke interessere i å nevne at 21" hjulene varer ca 17-20 000km som mine ser ut til å gjøre så koster det ca 1 kr i dekk pr km. Siden dekkene koster ca 16-17 000.
Eller ca 0.6 kr pr km med 19"

Hmm, mine ser ut til å vare 25-30.000km (på sommerføre) og sist jeg sjekket prisen var den ca. 12k for nytt sett (PS2 med 265 bak). Satser dog på å bytte til PSS til høsten, de skal jo også vare lengre.

Opplever at mine dekk holder rundt 30.000km. Dvs 60.000km totalt for sommer og vinterdekk.
Vinterdekkene koster ca 10.000,- for et sett (dvs 33,3 øre per km).
Sommerdekkene koster alt fra 2500-4500,- avhengig av hvor flink man er til å snappe opp ubrukte dekk på Finn/forum.
Dvs alt fra 8,3 øre per km til 15 øre per km.

Etter 3-4 år bytter man jo uansett pga aldring, spesielt vinterdekk. Slitasjen virker å treffe bytte pga alder greit.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Nå er muligheten til å velge 19" tilbake igjen :P

elpedros

Jeg vurderte selv å ta steget opp fra kompaktbilklassen til en Tesla, men fant det ikke forsvarlig rent økonomisk.
Bare merutgifter til dekk og forsikring ville utgjort mer årlig enn det jeg bruker på drivstoff.

For mange spiller ikke de kronene noen rolle, men jeg mistenker at enkelte "glemmer" det regnestykket når de hevder å spare så mye årlig på å kjøre Tesla...

tonl

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:01
Jeg vurderte selv å ta steget opp fra kompaktbilklassen til en Tesla, men fant det ikke forsvarlig rent økonomisk.
Bare merutgifter til dekk og forsikring ville utgjort mer årlig enn det jeg bruker på drivstoff.

For mange spiller ikke de kronene noen rolle, men jeg mistenker at enkelte "glemmer" det regnestykket når de hevder å spare så mye årlig på å kjøre Tesla...

Kjører du pent med 19" dekk så holder de ganske lenger da.

weld77

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:01
Jeg vurderte selv å ta steget opp fra kompaktbilklassen til en Tesla, men fant det ikke forsvarlig rent økonomisk.
Bare merutgifter til dekk og forsikring ville utgjort mer årlig enn det jeg bruker på drivstoff.

For mange spiller ikke de kronene noen rolle, men jeg mistenker at enkelte "glemmer" det regnestykket når de hevder å spare så mye årlig på å kjøre Tesla...

Er som regel ganske kreativ matematikk bak når man hevder å spare penger på å kjøpe en bil til 8-900k... Dekk blir ikke veldig viktig i det regnestykket, ei heller drivstoff.. Verditapet dominerer nok alt uansett.

jazzwheel

Klart, men kan jo tenkes at noen egentlig tenkte å kjøpe en MB S500 og heller valgte TMS. Da kan man vel kalle det å spare penger.

Hvordan blir regnestykket hvis man legger inn Tesla sin 75k drivstoffbesparelse på en e-Up?

Øyvind.h

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:01
Jeg vurderte selv å ta steget opp fra kompaktbilklassen til en Tesla, men fant det ikke forsvarlig rent økonomisk.
Bare merutgifter til dekk og forsikring ville utgjort mer årlig enn det jeg bruker på drivstoff.
Da kjører du en ekstremt billig bil i dag, som brukes lite. Da vil du jo aldri kunne forsvare overgangen om du kun ser på kroner og øre når forskjellen på hva slags bil du får er så enorm.

Tidligere hadde jeg Passat 1,6 tdi (nypris rundt 370K, anskaffet sept 2011, levert inn aug 2013). Min dekk-merkostnad på snaut 4 år (ca levetid mønstermessig for dekkene på Teslaen) gir en merkostnad på rundt 4-5000,- ift Passaten.

Bytte av vinterdekk koster rundt 4000,- ekstra. Bytte av sommerdekk rundt 500,- ekstra fordi sommerdekkene til Model S er veldig billige og holdbare. Følger jeg med på Finn kan sommerdekkene komme inn under dekkene til Passaten.

Når jeg bytter dekk pga slitasje og aldring har dekkene altså kostet meg kanskje 1000-1500,- ekstra per år. Men da kalkulerer jeg ikke med at jeg teoretisk kunne brukt vinterdekkene til de elendige pga aldring men fortsatt innafor lovkrav pga mønster. Jeg vet godt forskjellen mellom nye og gamle dekk, så på det punktet vil det aldri bli aktuelt å spare kroner på bekostning av sikkerheten.

Forsikringen er ca 2000,- dyrere. Skillet der er med andre ord rundt 3500,- per år. Eller to og en halv måned med diesel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Nå er den nede på 779 igjen (kan velge bort 21"), men helt nede på 691 om man tar med drivstoffbesparelsen som stadig blir bedre.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 28. mai 2015, klokken 15:03
Klart, men kan jo tenkes at noen egentlig tenkte å kjøpe en MB S500 og heller valgte TMS. Da kan man vel kalle det å spare penger.

De som vurerer en MB S500 i Norge har nok av penger, men alle andre steder i verden så er disse likestilt prismessig og derfor en helt annen utfordring. Tror heller ikke de er plaget av høye bensinpriser differensiering på bom/ferjer og kollektivfelt..

jazzwheel

Er det virkelig lovlig markedsføring å oppgi priser på måten Tesla nå gjør?

Tallene er også veldig ekstreme. Jeg kjører ut og inn av Oslo nesten daglig, og fyller heller ikke bensin på Teslaen, men jeg er ikke i nærheten av slike tall.

weld77

De burde få buksevann og smekk på pungen for å fremstille prisen på den måten. Selvsagt går en del variable kostnader ned ved å kjøre elbil, men der skjønner nok folk selv.

Ned en slik logikk blir min forrige Skoda gratis sammenlignet med Tesla siden verditapet og kapitalist er så mye lavere. Drivstoff kostet meg noen tusenlapper ekstra i året, men det spiller ingen rolle i den store sammenheng.

Kan jo kjøre Leaf og leie inn egen kokk til å lage middag til en når man en gang innimellom må hurtiglade med korteekkeviddebil. Eller. Bare leie bil med sjåfør på langtur og drikke sjampis i baksetet.

Trodde ikke Tesla ville synke så lavt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA