Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Låne type2-kabel

Startet av KrW, søndag 26. juni 2016, klokken 22:56

« forrige - neste »

Martinius

Kjekt å høre Musk gi kudos til oljeindustrien i denne vanskelige tid for vårt lands BNP. En stund til verdenb klarer seg uten hydrokarboner.

Tuxedo

Sitat fra: cra på torsdag 21. april 2016, klokken 13:56
Sitat fra: Kristian O på torsdag 21. april 2016, klokken 13:33
Aner ikkje om vektforskjellen på tomt og fullt batteri er målbar, men det burde den vel være.

https://www.reddit.com/r/askscience/comments/lhwt3/does_a_fully_charged_battery_weigh_more_than_an/

there is more inertial mass in a charged battery than an uncharged battery, and more gravitational mass in a charged battery than an uncharged battery. However, if you could count up all the particles in both, there would be the same number of particles (and thus, the same amount of "stuff") in both.
Og i følge relativitetsteorien skal vel vektdifferansen mellom et fulladet og et utladet 85 kWh-batteri være ca 0,0000034 g. Sånn for kuriositetens skyld  ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Trustno1

Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. april 2016, klokken 13:49
Sitat fra: cra på torsdag 21. april 2016, klokken 13:56
Sitat fra: Kristian O på torsdag 21. april 2016, klokken 13:33
Aner ikkje om vektforskjellen på tomt og fullt batteri er målbar, men det burde den vel være.

https://www.reddit.com/r/askscience/comments/lhwt3/does_a_fully_charged_battery_weigh_more_than_an/

there is more inertial mass in a charged battery than an uncharged battery, and more gravitational mass in a charged battery than an uncharged battery. However, if you could count up all the particles in both, there would be the same number of particles (and thus, the same amount of "stuff") in both.
Og i følge relativitetsteorien skal vel vektdifferansen mellom et fulladet og et utladet 85 kWh-batteri være ca 0,0000034 g. Sånn for kuriositetens skyld  ;D

Ikke at jeg er noen fysiker, men vil kanskje tro at det er noen kjemiske bindinger som endrer seg som vil påvirke vekten til batteriet mer enn hva relativitetsteorien gjør.

Tuxedo

Sitat fra: Trustno1 på fredag 22. april 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. april 2016, klokken 13:49
Sitat fra: cra på torsdag 21. april 2016, klokken 13:56
Sitat fra: Kristian O på torsdag 21. april 2016, klokken 13:33
Aner ikkje om vektforskjellen på tomt og fullt batteri er målbar, men det burde den vel være.

https://www.reddit.com/r/askscience/comments/lhwt3/does_a_fully_charged_battery_weigh_more_than_an/

there is more inertial mass in a charged battery than an uncharged battery, and more gravitational mass in a charged battery than an uncharged battery. However, if you could count up all the particles in both, there would be the same number of particles (and thus, the same amount of "stuff") in both.
Og i følge relativitetsteorien skal vel vektdifferansen mellom et fulladet og et utladet 85 kWh-batteri være ca 0,0000034 g. Sånn for kuriositetens skyld  ;D

Ikke at jeg er noen fysiker, men vil kanskje tro at det er noen kjemiske bindinger som endrer seg som vil påvirke vekten til batteriet mer enn hva relativitetsteorien gjør.
Og det er nettopp pga relativitetsteorien (E = mcˆ2) at energien i disse kjemiske bindingene resulterer i endret vekt  ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

satheesh.net

Veldig hyggelig at Statsministeren tok seg tid til å svare da. :)

Tuxedo

Enig med det dere begge skriver.  Men vi (dvs Norge) kan gå mye lenger enn det; bl.a. har vi tilnærmet verdens laveste kraftpriser (i hvert fall direkte fra produsent, altså vannkraft.  Det legges på noen avgifter før det når stikkontakten din.)  Det er f.eks. ganske energikrevende å produsere batterier; her bør vi kunne ha et stort konkurransemessig fortrinn.

Og med arbeidsledige (olje)ingeniører i bøtter og spann; burde det ikke være mulig å ta opp igjen tråden med produksjon av elbiler?  Vi var jo tross alt pionerer med Think, og kundebevisstheten samt teknologien har kommet mye lengre siden den gang.  Sverige, med rundt det doble av vår befolkning, har hatt to store bilbedrifter (Volvo og Saab) siden hhv 1927 og 1945.  Noe å tenke på?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

o.b.lix

Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. april 2016, klokken 17:18
Og med arbeidsledige (olje)ingeniører i bøtter og spann;

Og redd finansindustri - som neppe tør investere...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. april 2016, klokken 17:18
Enig med det dere begge skriver.  Men vi (dvs Norge) kan gå mye lenger enn det; bl.a. har vi tilnærmet verdens laveste kraftpriser (i hvert fall direkte fra produsent, altså vannkraft.  Det legges på noen avgifter før det når stikkontakten din.)  Det er f.eks. ganske energikrevende å produsere batterier; her bør vi kunne ha et stort konkurransemessig fortrinn.

Har tenkt litt i samme baner. Derfor jeg irriterte meg grønn da jeg hørte vedkommende som spurte Elon om han skulle flytte bilproduksjonen til Norge. Det vi KUNNE spurt om var om han ikke burde legge GF-II (eller -III) til Norge i kombinasjon med en evnt. fremtidig Europeisk bilfabrikk innenfor EU. (Ikke at jeg tror han ville gått for det heller, men det har i det minste ett lite snev av realisme i seg.)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA