Langtidsparkering utendørs i sommer

Startet av elektro, lørdag 06. juni 2015, klokken 23:05

« forrige - neste »

elektro

Vet ikke om 10 dager kvalifiserer til å kalles langtidsparkering, men planlegger å kjøre til Gardermoen i sommer og stå ute 10 dager i juli. Hvor mye taper batteriet seg hvis jeg parkerer med f.eks. 60% kapasitet uten tilkoblet strøm? Og hvor skadelig er det om det skulle bli over 30 grader og bilen i tillegg står midt i solsteika? Har lest at varme er verre enn kulde for batteriet..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hottentott33

Sitat fra: elektro på lørdag 06. juni 2015, klokken 23:05
Vet ikke om 10 dager kvalifiserer til å kalles langtidsparkering, men planlegger å kjøre til Gardermoen i sommer og stå ute 10 dager i juli. Hvor mye taper batteriet seg hvis jeg parkerer med f.eks. 60% kapasitet uten tilkoblet strøm? Og hvor skadelig er det om det skulle bli over 30 grader og bilen i tillegg står midt i solsteika? Har lest at varme er verre enn kulde for batteriet..

Hadde det vært min bil, så ville jeg satset på SOC på mellom 60% og 80%.
Da jeg fikk registrert meg på Car-net før jeg hadde fått bilen, så var strømmen på ca 50%, og det er tydeligvis ikke noe fare å la bilen stå i ro med den SOC, da bilen tross alt har stått endel i Bremerhaven og Bekkelaget før den ankom forhandler.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

jkirkebo

Sitat fra: elektro på lørdag 06. juni 2015, klokken 23:05
Vet ikke om 10 dager kvalifiserer til å kalles langtidsparkering, men planlegger å kjøre til Gardermoen i sommer og stå ute 10 dager i juli. Hvor mye taper batteriet seg hvis jeg parkerer med f.eks. 60% kapasitet uten tilkoblet strøm? Og hvor skadelig er det om det skulle bli over 30 grader og bilen i tillegg står midt i solsteika? Har lest at varme er verre enn kulde for batteriet..

Hvorfor vil du stå ute uten strøm? Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladeplasser og du kan booke ladeplass på forhånd. Vi bruker dem alltid. Da får du kjølt ned bilen på forhånd når du skal hjem også ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektro

Godt tips, bra priser, spesielt hvis man trenger lading. Billig å stå innendørs om sommeren der også ser jeg. Tror likevel jeg kommer til å gå for å reservere ute på P6 til 576 kroner for 11 påbegynte døgn, som det teknisk sett blir. Kortere med Shuttlebuss, nesten gangavstand. Slipper av kone, unge og bagasje først. Så parkerer jeg bilen.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Cowboystrekk

Batteriet trives ikke på nærmere full lading i sommervarmen. Jeg ville lagt meg på 50-60% om man har kort veg hjem :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA