Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spar 20.000 på kjøp av Tesla model S

Startet av nr1rayner, fredag 31. juli 2015, klokken 09:58

« forrige - neste »

nr1rayner

Må virkelig klø meg i hodet her nå..
For en mnd siden stod telleren på 11.000 km og hadde følgende tall
8 C
AHr 63,51
SOH 97%
Hx 97,51%

Bruker Leafspy ganske lite, men koblet på igjen her om dagen, ca 12.200km
19 C
AHr 60,23
SOH 92%
Hx 92,27%

Syntes det var merkelig mye tap på så kort tid, men i tråd med annen tråd her tenkte jeg det kanskje hadde noe med temp å gjøre, men kanskje også "balansering" (klattlader mye, er stort sett mellom SOC 30-70%, sjelden over 80% og svært sjelden QC), så lot den lade hele natta for en gangs skyld til 100%.
Forøvrig ingen endring etter 100% lading.

Verdier sank imidlertid videre, dette er laveste notering jeg har gjort:
15 C
AHr 60,12
SOH 91%
Hx 92,07%

Kjørte med Leafspy påkoblet, la merke til at verdiene plutselig begynte å stige noe etter litt hard gasspådrag (kjører stort sett svært pent, lite pådrag og lite regen).
Kjørte litt hardt et par mil, full gass, full regen, og ser at verdiene stiger.
Tok ikke skjermdump, men Hx har hvertfal steget til ca 92,40%.

Hva i alle dager..!? Er jeg for snill med bilen min? Trenger batteriet å kjøres litt hardt innimellom?
Som sagt, sjelden jeg bruker QC, men kanskje "trenger" den det for å "trimme" batteriet?

Spørsmålet om hvor mye disse tallene er til å stole på må jo selvsagt også dukke opp, men det skal jo være tall fra bilen selv, så noe indikasjon må de da gi...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HoeggenEL

Du har ikke tilfeldigvis vært på service med Leaf'en i det siste?
Har hørt om lignende observasjoner etter softwareoppdatering.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

nr1rayner

Sitat fra: HoeggenEL på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:26
Du har ikke tilfeldigvis vært på service med Leaf'en i det siste?
Har hørt om lignende observasjoner etter softwareoppdatering.

Tjah, spørs hva du mener med "det siste".
Var innom for sjekk av den noe omtalte bolt/mutter på rattaksel for ca 3,5 mnd siden.
De kunne da fortelle at det fantes endel oppdateringer som de visstnok tok med det samme.
Men dette var vel ca 2 mnd før jeg ordnet Leafspy såvidt jeg kan se.
Ikke vært innom forhandler etter det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

Ser den samme tendensen her. Målte først SOH til 107! i februar. Nå på dager med rundt 18 grader SOH nede i 92.
Har sett det variere fra over 100 til jevnt rundt 95 i lengre periode. Regner med at det bedrer seg mot vinteren igjen.

Skal bedrive litt mer intensiv måling etter ferien for å se om antagelsene stemmer.

Har ikke foretatt noen softwareoppdateringer på min  2012 modell. Kan Nissan gjøre det via Carwings uten at jeg vet det?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

HoeggenEL

Utdrag fra denne tråden; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9726.15.html
Sitat fra: BE på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:54
Min ELM står tilkoblet hele tiden.

Etter oppgradering av software i bilen for 4 uker siden har estimert tilgjengelig kapasitet gradvis redusert fra over 99% til nå i underkant av 92%. Oppgradering til P3227 er i kampanje på alle Leaf, og utføres uten kostnad hos forhandler (Selvsagt bare på biler kjøpt i Norge).

Tilgjengelig kapasitet skal etter oppgradering stemme bedre med virkeligheten, og den tar også mer hensyn til utetemperaturen.

Før jeg oppgraderte ladet alltid bilen opp til 231 GID ved 80% satt på timer uten variasjon selv om temperaturen varierte. Etter oppgradering har dette gradvis sunket, og nå lader den til ca 216 GID (GID forteller om tilgjengelig kapasitet i batteriet, 1 GID = 80 Wh). Temperaturen i batteriet ligger nå på ca 12°C, så det er fornøyelig å se at målingene endelig tar hensyn til temperaturen, samt sikkert også en eldringsmodell på batteriet. Bilen er nå kjørt over 32000 km.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

nr1rayner

Mener å ha sett den ja Hoeggen.
Nå er det jo som nevnt ca 3mnd siden min var inne, så "virkeliggjøring" burde vært gjennomført nå skulle jeg tro. Bilen brukes ganske mye, og daglig.
Jeg snakker om en mer nedadgående trend, i mitt tilfelle over en relativt kort periode, men det er jo selvsagt av interesse å beholde pakken i fin form lengst mulig  :D

Som nevnt kjøres min meget pent, sjelden over 30, og hvertfal 40kw ut, og får bestandig 1-2, max 3 i score på regen.
Fra de siste dagers erfaring med at alle verdier, spesielt Hx, ser ut til å øke med litt hardkjøring, måtte jeg teste litt.
For de som er lokalkjent i Trondheim, dro en tur opp til Skistua, full gass - trill -full gass på tur opp, og full regen lengst mulig - trill - full regen hele veien ned. (For dere som ikke er kjent, det er en ca 5 km lang bakke).
Hx steg jevnt og trutt nesten for hvert gasspådrag og/eller regen, både på tur opp og ned, startet med ca 92,4% og endte med 92,9%.
AHr steg også, ikke mye, men dog, fra 60,3 (?) til 60,57..

Det er jo ikke de helt store endringene jeg kan vise til.. Men uansett mener jeg å kunne strekke en fuktet pekefinger i vinden og konkuldere med at batteripakken må "trimmes" innimellom, altså ikke bare økokjøring.

Noen som ser forskjell før/etter QC f.eks.? Skulle tro en QC har samme effekt..
Lenge imellom jeg bruker det, men må sannelig notere data neste gang jeg skal ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:03
Noen som ser forskjell før/etter QC f.eks.? Skulle tro en QC har samme effekt..
Lenge imellom jeg bruker det, men må sannelig notere data neste gang jeg skal ;)

Det har vært oppe et par ganger, og vi er flere her som merker øking i verdiene når man har hatt flere hurtigladinger på en dag. En hurtiglading i ny og ne gjør ingen forskjell, men flere som man gjerne har på langtur.

Fikk selv en merkbar nedgang de to ukene svigermor brukte bilen rolig og jeg hadde satt den til fast 80% lading. Noen dager med min kjøring og lading til 100% var tallene på vei mot normalen igjen.

Merker ellers at jeg får flere GIDs på fulladet når jeg lader med 16A enn når jeg lader med 6A.

kodalse

Jeg kan sammenligne et par LeafSpy data her:

Den øverste er fra i dag 25.06 med rundt 15 grader ute. Den nederste fra 2. februar med rundt -4 grader ute.
Spenningen viser marginale forskjeller 394,11v i februar og 393,46v i juni.
Derimot er AHr vesentlig endret fra 67,57 i februar til 61,44 i juni.

Dette har vært en gradvis utvikling over tid, men siden spenningen er såpass lik og variasjonen mellom cellene i juni er halvparten av det som ble målt i februar mener jeg dette er variasjoner som har andre årsaker enn reelt tap av kapasitet.
I perioden februar - juni har jeg også kjørt med 80% lading normalt i uken og ellers såkalt pen kjøring til daglig.
Kun 7 hurtigladinger på 5 måneder.

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

BE

#8
Husk at vi ikke leser kapasiteten på batteriet, men det BMS i bilen  estimerer er kapasiteten på batteriet. (BMS = Battery Monitor System).

Det er fakta at høy temperatur, vedvarende høy spenning på batteriet (f.eks. oppbevaring med 100% lading), samt aldring, spiller inn på restkapasitet og levetid på batteriet. Aktuell temperatur på batteriet gir også innvirkning på hvor mye energi som er tilgjengelig fra batteriet.

Etter oppgradering til programvare P3227 endret samspillet av alle disse faktorene seg ganske vesentlig. Omtrent alle som fikk denne oppgraderingen opplevde en markant reduksjon i rapportert tilgjengelig kapasitet fra BMS i bilen.

Det kan virke som om biler som bare lader til 80%, samt belaster batteriet lavt, får en tilsynelatende større reduksjon i resterende kapasitet på batteriet. Altså helt motstridende av det man vet er gunstig for batteriet.

Dette tyder på at de har lagt inn noen forutsetninger i BMS som ikke stemmer helt med virkeligheten på disse bilene (Vel og merke her i norsk klima med norske temperaturer, det er mulig det stemmer bedre i varmere strøk). Batteriet vil være i mye bedre stand enn det BMS estimerer det til å være. Derfor er det slik at hvis en i en periode lader batteriet fullt, og kjører det langt ned gjentatte ganger, vil BMS lære batteriet bedre og kjenne og estimerer kapasiteten til å være høyere.

Den reelle kapasiteten på batteriet har vært tilstede hele tiden, mens BMS får nye tall å estimere ut i fra, og kan derfor presentere høyere estimert kapasitet. I virkeligheten belaster man batteriet unødvendig for at BMS skal gi et estimat som stemmer bedre med virkelig kapasitet.

Nå skal man ikke være helt hysterisk, batteriet blir uansett hverken ladet farlig høyt eller ladet langt ned, så dette går helt fint. Om en trenger all kapasiteten lader man selvsagt helt opp. Jeg klarer meg utmerket med 80% i det daglige, så jeg kommer til å fortsette med dette. Vi ser allerede nå at batteriene holder svært bra i kjølige klima, all den skremselpropagandaen vi ble presentert av "forståsegpåerne" den gangen vi kjøpte de første Leafene er nå tydelig vist at ikke stemte i det hele tatt. Batteriene i våre biler har beviselig fungert aldeles utmerket med svært lite reduksjon i kapasitet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nr1rayner

Hmm, mye fornuftig du kommer med der BE  :)

For å gjøre din avhandling veldig kort, vi stoler blindt på tallene fra Leafspy. Tall som egentlig ikke har noe med virkeligheten å gjøre :P

Ang. Ahr så leste jeg at 66-67 som flere av oss har sett i starten (og før oppdatering), er "feil" tall, batteripakken har ikke så stor kapasitet.
Den skulle visst ligge i området 60-62Ahr såvidt jeg husker.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

RuneW

Jeg har for lengst lært meg å ta batteri-helse-tallene som LeafSpy presenterer med et lasteskip med salt. Jeg er en av de som behandler batteriet veldig pent og blir (som BE skriver over her) tilsynelatende straffet for det i følge LeafSpy.

Men jeg har lært meg til å gi fullstendig blaffen i hva LeafSpy måtte mene om batteriet mitt  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

tomrh

Sitat fra: RuneW på fredag 26. juni 2015, klokken 11:34
Men jeg har lært meg til å gi fullstendig blaffen i hva LeafSpy måtte mene om batteriet mitt  ;D
Og jeg har etterhvert lært av dere at jeg ikke engang skal bry meg om å installere det, en bekymring mindre her i livet. :D 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Poenget med LS er jo først og fremst et verktøy til å estimere rekkevidde mer nøyaktig enn det GOM gir.  Dernest gir den info om batteritemp etc.
Helsetallene kan man jo godt gi blaffen i og forsatt ha god nytte av de andre funksjonene!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på lørdag 27. juni 2015, klokken 16:24
Poenget med LS er jo først og fremst et verktøy til å estimere rekkevidde mer nøyaktig enn det GOM gir.  Dernest gir den info om batteritemp etc.
Helsetallene kan man jo godt gi blaffen i og forsatt ha god nytte av de andre funksjonene!

Gir ikke blaffen i helsetallene, men tar de med enklype salt og bryr meg ikke veldig om de til daglig. Er antall GIDs og kWh tilgjengelig som er viktig når jeg kjører. Til en viss grad også ladeeffekt for å kunne utnytte hurtigladingene mest mulig effektivt. Andre tall er er mest gøy for å lage statistikker av.

vangli

Og om en helt gir blaffen i disse estimerte tallene,  kan jeg føye til egen erfaring. Leaf fra januar 2012, gått ca 50.000 km, Leaf Spy sier SOH 91%. Kjørte T/R i Oslo området, totalt 84 km, hastighet varierte typisk fra 50-80 km/t på GPS. Temperatur 18 grader.

Ved start 92,8% SOC på Leaf Spy. Ved hjemkomst 49,2%. Forbruk 43,6%. Det gir rekkevidde rundt 165 km, samme som reklamert med når bilen var ny.

Så konklusjonen er vel, ikke bruk estimatene som  absolutter.
Leaf eier fra 24/1-2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA