Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lysstyrke

Startet av xzornixz, lørdag 25. april 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

xzornixz

Heisann!

Jeg har plutselig fått en kald trekk fra dashbordet :/ Den kommer primært fra hovedinstrumentpanelet og treffer høyre hånd (hvis man holder begge hendene på rattet i ti-på-to :)). Har hatt bilen inne på verksted, men de finner ikke noe gæærnt. Er det noen andre som har hatt trøbbel med dette? (Det er en 2011-mod, så vi snakker om en japansk Leaf). Er litt fortvilet, da jeg bruker ganske mye mer strøm for å oppveie den kalde luften inn i kupéen.


nr1rayner

Luftdysen som står åpen?  :P

Du skal ikke sånn "plutselig" få "falskluft" inn i bilen, eller ble det "plutselig" 1.april? :P

Sett i resirk og slå vifta av eller ned til 1. "hakk" og se om lufta forsvinner..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

xzornixz

Hehehe, var kanskje en dum dag å publisere på :) Men nei, det er ikke en aprilsnarr :) Skal eksperimentere litt med forskjellige luftinnstillinger og se om det kan hjelpe.

Har også hatt en tydelig "dunk"-lyd når jeg har slått av defrosteren, men den lyden er helt borte. Verkstedet sjekket at alt gikk for seg som det skulle, så stag, motor og ventil gjør visst det den skal, så om noe har gått seg til etter 67.000km skal være usagt, men de påstår at alt er ok :)

nr1rayner

Dumt er det vel aldri, men det var jo et litt "merkelig" problem på en sådan dag :P

Dunkelyden kan (kanskje) komme av spjeld som lukker/åpner. Ikke uvanlig å høre en "dunkelyd" når man skrur på/av spesielt resirk. Har ikke bitt meg merke i det på min (-13 Tekna).
At lyden er borte KAN komme av skitt som ligger hist og pist i systemet som gjør at luker etc går litt tregere.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

xzornixz

Dunket er tilbake etter turen på verksted, så det er i alle fall i orden nå :)

Når det gjelder trekk fra dashbordet så er det dessverre fortsatt til stede, merker det spesielt godt fra rattstammen, det virker også som om det øker i sving, jeg blir kald på venstre lår i høyresving, og høyre lår i venstresving... Forsmedelig at det ikke er noe åpenbart gæærnt som er lett å fikse :/

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

nr1rayner

Det ligger vel noe matter på torpedoveggen. De har ikke tilfeldigvis tatt av noe her, og glemt å sette det på igjen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

xzornixz

Mekanikeren sjekket torpedoveggen, han mente at alt så riktig ut der..

nr1rayner

Da tror æ løsningen er at DU må til doktoren  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hottentott33

Sitat fra: xzornixz på torsdag 02. april 2015, klokken 19:51

Når det gjelder trekk fra dashbordet så er det dessverre fortsatt til stede, merker det spesielt godt fra rattstammen, det virker også som om det øker i sving, jeg blir kald på venstre lår i høyresving, og høyre lår i venstresving...

Det der minnet meg umiddelbart om en rammeskev bil jeg hadde i min ungdom, da trakk det ofte litt ekstra når en svingte på litt spesielle plasser. For håpe at det er en mindre feil enn som så på nevnte Leaf :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

xzornixz

Jeg har så vidt jeg vet ikke hatt et uhell med den, men dette skjedde ganske plutselig, så hverken håper eller tror at den er rammeskeiv :)

nr1rayner

Merka trekk i bilen i dag selv. Vet ikke om problemet ditt er løst?

Slik det er i min er slik det "skal" være, likt med slik det er i fossilbiler.
Trakk svakt fra midtkonsoll, nede ved gulvet. Mer trekk ved økt fart, merkbart fra ca 50-60 km/t. Det kommer av at luftanlegget blir trykksatt pga farten.
Trykket "mode" og skiftet til "friskluft", lufta i trynet. Slår så klimaanlegg av.
Trekken forsvinner da fra fotene, og kommer i friskluftdysene.

Trekken forsvinner helt når den settes i resirk.

Tjohei  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA