Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klimaanlegget igjen igjen. Ingen AC.

Startet av signal, onsdag 24. juni 2015, klokken 23:46

« forrige - neste »

signal

Er det noen som har erfaring med egen import via Drammen? Jeg er usikker på om jeg må dit selv eller om det går an å gjøre betaling av vrakpant og å registrere samt få et firma til å transportere bilen til Molde.

Jeg leser at privatpersoner skal vise bil på statens vegvesen for å betale et gebyr før annet kan skje.
http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import-av-bil/innforsel-av-bil/

Min bil har ETA Drammen 8. Juni.
Erfaringer mottas med takk.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

Trekkoppbil

#1
Det første som er greit å gjøre, er å bestille time på trafikkstasjonen. Det kan være litt klønete, da du ikke viet nøyaktig når bilen kommer, og det kan være noen dager, eller ukers ventetid for å få time.

Kommer bilen fra USA, vil den typisk mangle europeisk typegodkjenning, men dersom du kan dokumentere at den har amerikanske typegodkjenning, så kan du få den enkeltgodkjennt etter unntaksbestemmelsene i pragraf 1.15.  Ta med utskrift av historikken på bilen, for å vise at den har vært registert i USA, da det er måten å dokumentere at den er godkjennt i nordamerika, og du må vise at den har rein Title. Har bilen salvage Title vil du normalt ikke få den godkjennt i Norge.
Det er bare trafikkstasjonen på Lier som godkjenner $1.15-biler, men det er 4 andre trafikkstasjoner også  hvor du kan vise bilen fysisk. Skal du bestille time til 1.15-visning i Lier, kan du ringe direkte på tlf 32214615.

Noe av det første du må gjøre ellers, er å kontakte speditøren, og spørre etter ankomstmelding. Den får du først når bilen kommer.
Først etter du har fått ankomstmelding, kan du momse bilen i tollbua. Det finner du i Drammen eller Oslo, eller sikkert andre steder også. Ta med allt av papirer på bilen, eller kopi av papirer, til Tollbua. Når du momser inn, må du kanskje betale avgift for AC-anlegg på 400-500 kroner, og det er ikke sikkerft du for lov å betale vrakpant med det samme. Tollpapiret du får, må du ha med deg til alle kontorer, til du får registrert bilen.
Etter du har fått ankomstmelding, kan du betale for spedisjon. Når du kan dokumentere at spedisjon er betalt, og bilen er momsa, så kan bilen hentes på kaia.
Tollerene overfører data til vegvesenet kl 12, om at bilen er momsa. Først da kan bilen vises.
Når bilen vises, bør du ha rett farge på parkeringslyset. Det skal ikke være noe problem på SL. Trafikkstasjonen tar fra deg Title.
Etter bilen er godkjennt, kan du gå tilbake til tollbua, og vrakpante bilen. Så kan du til slutt gå til hvilken som helst trafikkstasjon for å registrere kjøretøyet, hvis det er ønskelig. Da kreves det at du har bestillt forsikring på forhånd.
Det som kan være nyttig å ta med hvis bilen skal kjøres, er varseltrekant, refleksvest, skiltholdere, 230V evse, startkabler i tilfellet 12V-batteriet er nede, ladebrikker for hurtiglading. Dersom det ikke er skiltholder foran fra før, så kan man bruke en liten drill og karosseriskruer for å sette på skiltholder.

Jeg kjenner ikke til hvem som kan fikse alle gjøremål.
Du kan høre med spedisjonsfirmaet og ulike transportfirma om hvilke tjenester de kan fikse for deg. Husk at du ikke får vist bilen i Molde til 1.15-godkjenning, så du bør kartlegge hvor du kan vise bilen.

Dersom dette er din første bil:
-Det kan ta noen dager å bestille ladebrikker, så fikse det med en gang. Ladenøkkel og parkeringskive er også kjekkt å ha i bilen.
-Vanligvis gir forsikringselskapene 20% startbonus på første bil. Har du kjørt bil skadefritt de siste åra, bør du gjøre allt du kan for å dokumentere det, og få 50% startbonus om du klarer å snakke deg til det.  Sjekk priser hos flere selskaper, og bestill forsikring for nyreg + siste 6 siffer i vin.

signal

Oppdatering.
Bil ankom Drammen 11.06.2015.
Jetcarrier hadde frakten fra USA til Drammen.
Autolink tok jobben med å bestille time med Drammen Trafikksentral for å godkjenne bilen. Fikk raskt faktura på AC gass gebyret. Så viste de bilen på trafikksentralen i dag tidlig. Nå er bilen kommet inn i registeret og kan registreres hvor som helst.
Autolink har også tatt jobben med å transportere bilen til Molde. Den gikk med toget så da blir det omlasting på bil på Åndalsnes.
Totale kostnader med levering til kai, båtfrakt, transport forsikring, AC-gass, havneavgifter i US og i Norge, Service i Drammen og transport til Molde ble Totalt: NOK 23.689,00
Tillegg lader for egen garasje : Kr 5300,00 levert (Ladekabel er i bilen men vet ikke enda om den er for 220V)

Dette er hva du må regne med av kostnader for å kjøpe bil i US selv. Bor du i nærheten i Drammen eller reiser dit kan du gjøre visning hos trafikksentralen selv og spare: 3000 + 4300 =totalt minus Kr7.300.

Vinterhjul 17 toms inkl sensorer ca: Kr 9000 og DAB adapter Ca: 1800 kommer i tillegg.


2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

signal

Takk til Trekkoppbil for god informasjon.

hilsen Signal
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

Trekkoppbil

Det eneste stedet jeg kjenner til hvor du kan oppgradere evse til 240V, er i California, så det kan være greist å bestille før man skiper bilen: evseupgrade.com. Spør om europeisk firmware.
Hvis du skal på ferie til USA, kan det være greit å ta med evse for å oppgradere den der.
Om du skiper bilen med Oceania shipping, så pleier de å fikse allt som må gjøres, som å få sendt evse til Ca hvis du ber om det, og passe på at bilen blir lada opp først, og de sjekker gjerne om SD-kortet er tatt vare på etc.
Skal du først ha trikker i garasjen, så kan du vurdere 32A evse der. Det kan være nyttig om du har en 2013+ som antakelig har 6,6kW kapasitet.
Ellers er det mange som ikke har nytte av rask lading hjemme, da man typisk lader over natta, mens det er andre steder som på jobben, hvor det kan være nyttig med rask lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA