Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruker ACC mer strøm uansett?

Startet av Øistein, onsdag 24. juni 2015, klokken 09:51

« forrige - neste »

Øistein

Hei
Hentet min tyske Phev Plus på Notodden i helgen og lurer på om det er normalt at det skal lyse "Ready" konstant i Eco-potmeteret. Syns det høres litt rart ut når jeg forlengst har startet kjøringen og slik sett allerede er ready. (Jeg har bare tysk manual og sliter litt der...)
Leitet frem nærmeste bensinstasjoner på skjermen og det funket jo overhodet ikke... Ei heller fant jeg noen av de ladestasjonene som ble søkt frem. Er dette bare tull altså? Ellers er jo kartet veldig nøyaktig.
Trodde også at motorbremsen koblet ut når jeg tråkket på gassen slik cruise controllen gjør, men det gjør den tydeligvis ikke så jeg fikk et ekkelt høyt forbruk.
Jeg har kanskje en litt pågående kjørestil for å ikke sinke trafikken og noe forteller meg at jeg skal slite med å få den under halvliteren på mila. Har noen tips om best mulig måte å få dette til på? Fjærlett på gassen og klikking på bremsehendlene til man blir blå er jo ikke så kjekt i lengden?
Ellers en super bil gjennom de 80 mila jeg har kjørt den på to dager, og gleder meg til å se forbruket til og fra jobb der jeg har lademulighet (35 km totalt). Tør jeg tro 0 i forbruk pr dag? :)
Takk til alle som har svar/tips!

Niff123

Du finner norsk instruksjonsbok som PDF ved å søke på nettet.
Til og fra jobb vil du ha 0 i forbruk hvis du lunker bilen på forhånd og drøyer litt med aircondition.
Motorbrems med B (hendler eller girspak) gir deg løpende lading og er bare positivt for forbruk og kjørestil. Ha den på 3, 4 eller 5 etter din stil. Du trenger ikke endre graden under kjøring hvis du ikke ønsker det. Den virker ikke mens du har cruisekontroll. Jeg har adaptiv cruisekontroll og da er den koblet ut idet en går fra acc til vanlig bruk slik at du da må koble den på igjen. Kjører du rimelig fornuftig på langkjøring i Norge havner du på 0,65-0,7.
Ladestasjoner som tar betalt, blir dyrere enn å relevant bensinforbruk.
Bilen gir enormt mye for pengene.

Øistein

Takk for svar!
Jeg fant boken så da får jeg bruke dagen til den :)
Jeg har ikke adaptive, og hos meg er det slik at ved cc låses bremsen i B2 og der blir den også stående når jeg går ut av cc.
Ellers er det vel kun når man kjører ned Trollstigen eller lignende at man kan se at bremsegenerering faktisk lader batteriet...

RuneHa

 :) Sjølv korte , men bratte bakkar gir ein god del ladding med moptorbremsen på. Køyrer ofte opp i bymarka i Drammen, ca. 7 - 8 km. heimanfrå... og vel 300 m stigning. Ca. 50% av batteribruken er tilbake når eg er heime igjen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA