Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: (Nesten) 1500 nye Model S registrert i Mars!

Startet av ironduke, tirsdag 30. juni 2015, klokken 20:36

« forrige - neste »

ironduke

Har bestemt meg for å bytte ut min Toyota Prius hybrid med en elbil. Spørsmålet er bare hvilken jeg skal velge. Hadde uten tvil gått for Tesla om pengene strakk til, men som nylig huseier blir det økonomisk tøft. Får lån i banken og har egenkapital, men det blir 5 stramme år økonomisk, har jeg funnet ut, før bilen er nedbetalt.

For meg er rekkevidde det desidert viktigste, da elbilen vil bli min eneste bil fremover. Bor på Vestlandet med et stykke mellom hver hurtiglader.

Hva foreslår folket?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Hansi

#1
2016 Nissan Leaf hvis du vil ha ny bil og ryktene om større batteripakke stemmer

Hvis bruktbil er aktuelt en rimelig, eldre Leaf/trilling og vente til "neste generasjon" elbiler med opptil dobbel rekkevidde kommer i 2017-2018
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

OlavEmil

Kvar på vestlandet bur du? Det byrjar å bli bra med hurtigladarar rundtom, kona pendlar med Kiaen mellom Os sør for Bergen og Sogn (har vore til Bremanger, alltid ein hurtigladar i nærleiken om det skulle bli knapt.

Eit anna poeng er at med reell rekkjevidde på mellom 150 og 200km (avhengig av vær og føre) vil du stort sett klare deg utan hurtigladar, med mindre du langpendlar til jobb, og køyrer mykje på kveldstid i tillegg. Vi køyrer MYKJE (har runda 3000km dei første 4 vekene), funkar veldig bra. Ein kraftigare ladar heime kan vere lurt om du har ein slik bruk, dei fleste bilane no kan lade opp til 6kWh og oppover.

Om du er heilt avhengig av hurtigladar, er det vel Leaf, Kia, BMW og VW som er tingen (usikker på om trilling kan hurtiglade? Denne har uansett kortare rekkjevidde enn dei andre). Klarar du deg utan det, er Renault og Mercedes òg aktuelle. Dei har fordelen av moglegheit for raskare heimelading (om huset ditt taklar det).

Om vi skal rekne rekkjevidde på millimeter, er nok Kiaen den beste i dag, men Zoe og Golfen er vel i same område.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ironduke

Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Luftventil

Hvor stort er budsjettet?

Tesla er selvfølgelig det beste valget, men ellers får du masse gode biler til 200 000-300 000. Du må egentlig bare prøve de du finner attraktive for å finne din favoritt.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tomrh

Hvis rekkevidde er viktigere enn alt annet og Tesla ikke er en opsjon.

1. Vente ett år på større batteripakker.
2. Kia Soul eller Renault Zoe.

Selv ville jeg muligens gjort følgende.
- Kjøpt Nissan Leaf Visia fordi den er lettere enn Acenta/Tekna tilsvarende en ekstra passasjer.
- Utstyrt den med lette 15"-felger og 195/65R15 dekk med lavest mulig rullemotstand A.

Mener dette skal gi nesten samme rekkevidde som standard Soul, men det er nå meg da, kanskje litt søkt. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ironduke

Sitat fra: Luftventil på mandag 01. juni 2015, klokken 17:32
Hvor stort er budsjettet?

Tesla er selvfølgelig det beste valget, men ellers får du masse gode biler til 200 000-300 000. Du må egentlig bare prøve de du finner attraktive for å finne din favoritt.

Tesla er helt klart førstevalget, men det er mye å brenne av 600 000 på bil syns jeg. Budsjettet mitt er vel heller rundt det halve - der om kring. (Om jeg skal være fornuftig) Kan selvsagt vente på Model 3, men da snakker vi 3 år frem i tid, og hvis momsfritak osv da er borte så snakker vi jo helt andre priser. Samtidig er det vel også slik at om jeg kjøper en ny Leaf i år, og det neste år lanseres ny modell med dobbel hastighet, så vil jeg få et hinsides verditap på bilen min?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

tomrh

Sitat fra: ironduke på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:48
Samtidig er det vel også slik at om jeg kjøper en ny Leaf i år, og det neste år lanseres ny modell med dobbel hastighet, så vil jeg få et hinsides verditap på bilen min?
Vurder brukt Leaf da. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: ironduke på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:48
Samtidig er det vel også slik at om jeg kjøper en ny Leaf i år, og det neste år lanseres ny modell med dobbel hastighet, så vil jeg få et hinsides verditap på bilen min?

Ser ikke for meg de store endringene i fartsgrensene, selv med FrP i regjering.  ;) ;D ;D

Men fra spøk til spetakel: Du snakker selvsagt om ladehastighet, men jeg tror ikke den er avgjørende. For noen vil det kanskje bety at de kan bruke den mer pr dag enn "din gamle versjon", men et større batteri/lengre rekkevidde vil antakelig ha mer å si for verditapet. Noe tap kommer fra år til år uansett, og jo større nyheter jo større tap. Økt ladehastighet vil kreve mer enn en vanlig kontakt hjemme, og de fleste klarer seg trolig fint uten dette til daglig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rødkleiv

Sitat fra: ironduke på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:48
Samtidig er det vel også slik at om jeg kjøper en ny Leaf i år, og det neste år lanseres ny modell med dobbel hastighet, så vil jeg få et hinsides verditap på bilen min?

Ladehastighet tror jeg neppe har så stor innvirkning på bruktbilprisene, men du mener kanskje batterikapasitet/rekkevidde.
Verditap på elbiler vil etter alt å dømme være høyere enn vanlige biler, så lenge teknologien utvikler seg raskt. Så for å regne det hjem er du avhengig av å dra nytte av fordelene:
- strøm er billigere på tanken enn bensin/diesel
- vedlikehold og reparasjoner blir rimeligere enn fossilbil (?)
- besparelser i bomring/ferge
- eventuelt tidsbesparelse (som=penger) hvis du har kollektivfelt der du kjører

ironduke

Her har det nok gått litt fort i svingene for min del ... jeg mente "rekkevidde" og ikke "hastighet"  ;D
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

ironduke

Heller kanskje mest mot en brukt Leaf, som foreslått over her. Ser på Finn at det er mye importbiler - er det bare å styre unna? Regner ikke med at 5-års garanti gjelder hvertfall da. Og har hørt at 2013-modeller og oppover er smart å gå for?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

tomrh

Sitat fra: ironduke på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:30
Og har hørt at 2013-modeller og oppover er smart å gå for?
Bare husk at det finnes to ulike 2013-modeller, "gammel" og "ny". Den gamle er Japan-produsert og identisk med 2012-mod, skal prises lavere. I noen annonser kalles gammel 2013-mod for "Acenta" og utgir seg for å være "ny" modell, også prismessig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

2013-modellene er litt "farlige", ja. Leter du litt, kan du finne den nye modellen til lavere pris enn det enkelte selgere av den gamle modellen skal ha. Vet du ikke helt hva du skal se etter, kan du ryke på en smell her. Den gamle har "ladeklumpen" i bagasjerommet og el.parkeringsbrems mellom forsetene, den nye mangler "ladeklumpen" bak og har fotbrekk. Det er noen andre småting, men du ser det lettest på disse to tingene.

Biler fra Europa har 5 års garanti på drivverk og batteri, 3 år på resten. USA-biler har ingenting å hente fra Nissan, men de mer seriøse importørene har ofte egen garanti. På USA-biler virker heller ikke Carwings og navigasjon, det er ikke alle som bryr seg om det og da er det jo greitt - bare en er klar over at det mangler.

tomrh

Sitat fra: kaiat på onsdag 03. juni 2015, klokken 16:19
USA-biler har ingenting å hente fra Nissan, men de mer seriøse importørene har ofte egen garanti. På USA-biler virker heller ikke Carwings og navigasjon, det er ikke alle som bryr seg om det og da er det jo greitt - bare en er klar over at det mangler.
USA-biler *kan* også være kjørt i varmt klima og ha betydelig batterikapasitetsreduksjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA