Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Th!nk og kjørelengde

Startet av GotMeTeslaMS, mandag 19. november 2007, klokken 17:22

« forrige - neste »

GotMeTeslaMS

Ser mange skriver at bensinbilen blir en bil nummer to, og at den er sjelden i bruk, etter anskaffelse av en elbil.

Men hvor langt må elbilene nå mellom hver lading før vi for alvor kvitter oss med bensin-/diselbilen? Er det noen som har gjort seg noen tanker om dette?
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

cra

Egentlig ikke så mye tanker, men innen jeg kan reise med seks passasjerer med bagasje, pluss en liten tilhenger (camplet) og komme meg *minimum* til Oslo (helst til Hjo i Sverige) så trengs det nok noe som lar seg "lade" kjapt og enkelt = bensin/diesel.

Det er mer enn bare rekkevidden som teller. Thinken bruker vi flittig til småturer mde intil to pasasjerer, typisk til jobb, handleturer og når noen av ungene skal på treninger, øvinger, besøk osv.

Det blir noen lengre turer inniellom, når vi har nær familie i/rundt Bergen, Trondheim og Oslo, og da holder det ikke med to seter og åtte mils rekkevidde. Men hvis det er konkrete tall du er ute etter, så kan jeg tallfeste det slik:

Plass: sju personer + bagasje.
Rekkevidde på en lading: *minimum* 600-650 km, også vinterstid med varmeapparat i bruk. DVD/Stereo/GPS/Mobilladere brukes "konstant" (på langturene).

Hvis det var mulig å hurtiglade på ti minutter eller mindre kunne jeg nok leve med halve rekkevidden eller så. Ja, jeg er bortskjemt når det gjelder reising; det går som regel strake veien, med ett enkelt stopp for toalettbesøk og kanskje påfyll av litt mat/drikke. Ungene ser film, andrepiloten leser ei bok, Liv (stemma på TomTom'en) navigerer og jeg kjører. Da blir turene ganske "korte".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Min bruk av bil er enten 1,2 mil om gangen eller 120 mil om gangen, for å si det forenklet.

Camperen tar seg naturligvis av de 4-5 turene i året elbilen(e) ikke klarer.

Ser selvfølgelig fram til neste generasjon Campere bassert på enten seriehybrid som er best på lange turer, eller paralellhybrid som er best på korte turer. (best i denne sammenhengen betyr mest økonomisk/ minst utslipp)

En hybrid camper ville også medført betydelig mer strøm tilgjengelig i forbindelse med camping. :)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Det er ikke bare rekkevidden til elbilen som er avgjørende, men også komfort, hastighet og regularitet til alternativ transport.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: Wait4MyThink på torsdag 15. november 2007, klokken 08:01
Er det noen som har gjort seg noen tanker om dette?
Ta en liten titt på solarbil prosjektet i dette avsnittet av forumet så finner du i noen tanker, kanskje du også kunne legge til hva du ønsker av den ultimate elbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: Wait4MyThink på torsdag 15. november 2007, klokken 08:01
Ser mange skriver at bensinbilen blir en bil nummer to, og at den er sjelden i bruk, etter anskaffelse av en elbil.

Men hvor langt må elbilene nå mellom hver lading før vi for alvor kvitter oss med bensin-/diselbilen? Er det noen som har gjort seg noen tanker om dette?

Jeg tror spørsmålet ditt blir irrelevant. Økonomiske eller andre hindringer vil tvinge oss over i kjøretøy drevet av alternativ energi (les elektrisitet) før disse fremstår som fullgode erstattere av dagens biler.  :'(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

GotMeTeslaMS

#6
Sitat fra: Griffel på torsdag 15. november 2007, klokken 20:40
kanskje du også kunne legge til hva du ønsker av den ultimate elbilen.
Selv har jeg tenkt som følger. Dersom vi får et godt utbygd nettverk av lademuligheter og overkommelige batteripriser så tror jeg, for min egen del, at jeg godt kunne droppe bensinbilen helt (av egen fri vilje og uten tanke på miljø og andre samfunnsmessige årsaker). Da ser jeg for meg en elbil i "golf-klasse" størrelse (som er mitt behov for "hoved-bil") og en rekkevidde på ca 60 mil mellom lading.

Jeg står på "venteliste" til en ny Think og kommer til å kvitte meg den ene bensinbilen vår samtidig. Men, med spekken jeg satt opp over ville nok begge bensinbilene blitt byttet ut. Prisen kunne heller ikke vært for slem selvfølgelig. Men, jeg har jo ikke høstet nok erfaring med elbil som fremkomst middel pr idag ;).
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA