Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bygger garasje, tips?

Startet av gaja, mandag 11. mai 2015, klokken 21:49

« forrige - neste »

gaja

Jeg klarte å vrake leafen, så nå må vi ha ny elbil. Når jeg sitter og fabulerer om årets sommerferieekspedisjon, begynte jeg å leite etter en løsning for elektrisk bobil. Siden man sjelden kjører langt unna toaletter med elbil, så kan kanskje noe slikt, med seng, sofa og kokemulighet, være en mulighet: Skulle tro det blir lovlig også, siden det ikke er fastmontert på noen måte? Lasterommet må være minst 185 dypt for at den skal passe.

Samtidig må vi ha en bil som fungerer i hverdagen, der vi kjører en god del på motorvei (100-110 km/t), hurtiglader med jevne mellomrom, og må ha plass til minst en voksen og to barn. Reell rekkevidde under 9-10 mil blir strevsomt.

Nissan NV200 Evalia er den eneste man får med 5 seter og 6,6 kW lader. Men den er ca 50 000 dyrere enn de andre, og jeg er usikker på hvor god plass det blir i "lasterommet" når man slår "ned" setene. For man kunne visst ikke slå ned baksetene, de skulle foldes opp og inntil framsetet.

Partner og Berlingo er reelt sett samme bilen. Den lange utgaven har 205 cm lasterom, så det skulle holde bra. De har tre seter foran og grønne EL-skilt, mens med NV200 må man gå for 5-seteren for å få plass til begge ungene. Alle tre bilene har ChaDeMo, og teoretisk samme rekkevidde. Men NV200 har litt større batteri (24 vs 22,5 kWh).


Renault Kangoo er bare så uaktuell at jeg får ikke sagt det. Ingen hurtiglading, og kun 3,3 kW normallading?!?!?!?


For de som fulgte bloggen i fjor; årets elbilferie går trolig til Island og Færøyene. Island har kun lademuligheter rundt Reykjavik, så hvordan vi skal komme oss fra Seydisfjørdur til Ulfljotsvatn (helt fra østkysten til vestkysten) aner jeg ikke. Færøyene har vel egentlig ingen ladepunkter. Men så kan man ikke kjøre mer enn 100 km før veien tar slutt, heller.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Electrix

Spennende prosjekt, setene i e-nv200 foldes som du nevner sammen inntil forsetene, og det blir veldig god plass bak da. Jeg har to i slekta som bruker disse som kombinert familiebil/varebil i jobb og begge er valgt med bakseter.

Renault Kangoo skal visstnok komme i ny versjon i løpet av året med 22kw AC lader lignende den som Zoe har nå, men med mulighet for lading på IT-nett, isåfall kan den være et alternativ.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

gaja

Fikk en selger til å måle bagasjerommet for meg med oppslåtte/nedslåtte bakseter. Maks lengde er 170, og det blir i minste laget for Ambro-løsningen. Men når fører og passasjerer har en maks lengde på under 160, så trenger vi jo egentlig ikke 185 lang seng?

Det hadde vært utrolig praktisk i hverdagen å kunne dra nytte av alle AC-laderne Renault bygger ut, men hvor mye er det verdt? Det ligger e-NV200 på finn nå for 240 000, med 3,3 kW. 6,6 kW finner jeg bare som nybil, og da koster den over 260 000.

22kW lader på Renault hjelper på, ihvertfall hvis adapteren til IT-nettet viser seg å fungere i den virkelige verden. Men den kommer neppe på bruktmarkedet bør sommeren. Og på langturer er det fortsatt ChaDeMo som er mest utbredt.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Gordon Retriever

Sitat fra: gaja på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:31
Jeg klarte å vrake leafen

Kondolerer. Håper den ikke led lenge og unødig.

Men elektrisk bobil høres ut som et interessant prosjekt.


Prismessig skiller det ikke så mye på de to alternativene - 219.000, tror jeg for lang utgave av Citroën/Peugeot, 20.000 mer for Nissan.
Blant de to tror jeg at jeg ville valgt Nissan. Delvis fordi den har plass til to ekstra passasjerer som kan være praktisk i hverdagen, men også fordi mangel på skillevegg gjør at du slipper å gå ut av bilen for å bevege deg mellom førersete og boavdelingen.  Ulempen er gjerne at det er et større volum å varme opp om vinteren.


Gordon Retriever

Sitat fra: gaja på tirsdag 14. april 2015, klokken 13:36
Fikk en selger til å måle bagasjerommet for meg med oppslåtte/nedslåtte bakseter. Maks lengde er 170, og det blir i minste laget for Ambro-løsningen. Men når fører og passasjerer har en maks lengde på under 160, så trenger vi jo egentlig ikke 185 lang seng?

170cm lengde går bra hvis man selv er 10cm kortere.

Men siden Nissan selv oppgir 204cm lengde på e-NV200, høres 170 ut som lengde langs gulvet med baksetet vippet framover som vist til venstre på bildet under.



Campinginnredningen fra amdro vil komme på minst 22.000 kroner levert Norge i rimeligste utgave, og min umiddelbare reaksjon er at noe slikt mekker man selv: Noen kasser langs sidene i bagasjerommet til å lagre bagasje og campingutstyr i. Så en treramme som kan fungere som sengebunn når den legges oppå kassene og den nedfelte bakseteryggen(som vist på bildet over til høyre).  Madrass - her vil en ok skummadreass gjøre nytten, det er mulig bilen er stor nok til at man kan rulle den sammen på dagtid, men det er kanskje ennå bedre hvis den deles opp i mindre biter, det sys nye trekk, og så settes delene sammen når sengen gjøres klar til bruk, slik som på videoen.  Til slutt et kokeapparat, en vanntank og noen gardiner.  :)


cra

Du kan jo vurdere om du trenger setene når du er på camping, eller om det kan være verdt ekstraarbeidet å demontere dem før tur, og sette dem tilbake etterpå? (Jeg aner ikke hvor enkelt/komplisert dette er på denne modellen)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


gaja

Takk for kondolanse. Det varmer. Den døde brått og brutalt, men jeg tror mange av delene kan gjenbrukes slik at sjelen videreføres. Veldig greit forsikringsoppgjør hos Gjensidige.

Vi endte på Nissan. Delvis fordi Peugeot-selgeren var for treig da jeg ville prøvekjøre, og fordi jeg fikk et bra tilbud på en NV200 med 6,6kW-lader.

Trodde vi skulle være først ute, men fant også den bilen som Hugo linker til. Den viser jo at det er mulig :) Men jeg er sterkt i tvil om at rekkevidden (100 miles) stemmer i reell drift. Snakket med en kompis som opplevde at 90 km var mer reelt på den vanlige varebilen/flerbruksbilen, og rekkevidden kan vel ikke bli lengre om man bygger inn masse møbler...

Vi må ha minst 3 seter på tur, og da kan vi ikke ta ut baksetene. Ellers ville jeg absolutt vurdert det. Det hadde jo redusert vekta også.

Når det gjelder lengden. Jeg tror du har rett, Gordon, og at vi kan legge sengeplassen oppå det nedfelte setet. Da får vi inn en normal seng a la ambro. Husbonden har lyst til å mekke selv, og har begynt å snakke om solceller og annen moro for å drive husdelen av vogna. Utfordringen blir å lage noe som er solid og lett - jeg spekulerer på aluminium heller enn tre?

Oppvarmingsvolumet er en stor ulempe, særlig siden det er relativt dårlig isolert. Lurer på å sette inn batteridrevet varmeapparat, eller om vinninga (varme uten bruk av framdriftsbatteri) går opp i spinninga (ekstra vekt).

Jeg er fullstendig ny i campingverdenen; har dere tips til gode nettsider/forum?
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Gordon Retriever

Det virker for meg som om Amdro-løsningen har enkelte praktiske utfordringer...
Hadde jeg vært James May ville jeg sannsynligvis sagt den var bloody, utterly useless, eller noe sånt.
Vanligvis prøver jeg å uttale meg litt mer diplomatisk, men la gå: Fullstendig håpløs!

Se på Amdros eget markedsføringsbilde under:



Det så jo hyggelig ut: To personer har lirket seg inn i bilen og nyter campinglivets gleder og et nylaget, varmt måltid. Men "campingbilen" er så trang at feriebagasjen - som består av en enkel dagstursekk -  må legges igjen på utsiden av bilen.  Jeg mener, for crying out loud...

Jeg tror at en e-NV200 som er noe større, har en fordel her. Ideelt sett skulle det vært mulig å rotere forsetene, slik at man kunne danne en sittegruppe med for- og bakseter.

Ferietur betyr også feriebagasje, så området bak bakseteryggen bør øremerkes dette. Jeg tror en hjemmemekket løsning har mye for seg: Denne kan utvides og forbedres etter erfaringene med den første ferieturen, og hvis opplevelsen ikke faller i smak, har investeringen vært beskjeden.

Utgangspunket for et slikt hjemmemekk kan være et heldekkende dekke som deler bagasjerommet i to etasjer og gjør det lettere å stable bagasjen. Ved overnatting slås bakseteryggen ned, og bagasjeromsdeleren forlenges framover slik at den dekker det nedslåtte bakseteryggen og danner fundament for en madrass som på dagtid oppbevares bakerst og øverst i bagasjerommet..

Jejl

Sitat fra: gaja på torsdag 16. april 2015, klokken 12:05

Oppvarmingsvolumet er en stor ulempe, særlig siden det er relativt dårlig isolert. Lurer på å sette inn batteridrevet varmeapparat, eller om vinninga (varme uten bruk av framdriftsbatteri) går opp i spinninga (ekstra vekt).

Jeg er fullstendig ny i campingverdenen; har dere tips til gode nettsider/forum?
Det blir lite varme og mye plass går tapt med ekstra batterier og det er dyrt. Monter inn en diesel/bensinvarmer istedet. Å bruke en gassovn er vel også en billig mulighet, men vet ikke om det blir lovlig.

elektrolux

#10
Vi har campingbil eller bobil som det vel egentlig heter og har mye glede av den. Dieseldreven og brukes minst 2-3 ganger hvert år.

Besparelsen en familie på 4 har på hotel utgifter dekker diesel for en hel dags kjøring. Elektrisk bobil fasinerer, og den kan by på batterikapasitet andre bobiler kun kan drømme om, MEN, med 100 km rekkevidde og tomt batteri etter det forsvinner mange av fordelene en camping bil kan by på. Her må både tid og sted planlegges nøye, mens med Diesel kan en hoppi i det når som helst.

Toppfarten er imponerende 200 km/t mens marsj farten vår pleier å ligge mellom 130 km/t til 150 km/t slik at forbruket holder seg på under 1 l/mil.

Jeg velger å tro at denne løsningen kombinert med en liten Elektrisk bybil er både rimeligere, mer miljøvennlig, og mer praktisk enn en Elektrisk bobil til all bruk om det var det som var tanken.

Her er vår campingbil som vi bruker til langtransport, fraktoppdrag, og som "telt" på festivaler: https://www.google.no/search?q=mercedes+viano+marco+polo+til+salg&espv=2&biw=1093&bih=534&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BewxVeqiF4ussgHDzYPwCw&ved=0CCgQsAQ
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gaja

Kan ikke alltid tenke på hva som er mest praktisk, av og til må man gjøre det som er mest morsomt. :)

-Nå er vi havnet i en del av landet som har både kollektivtransport og til tider blå himmel, så veldig mye av hverdagstransporten går til fots eller på (el-)sykkel. Men kan jo vurdere å skaffe en liten elbil nr 2 på sikt om det viser seg å være behov for det.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

PT

Færøyene har 2 ladestasjoner hos det lokale elektrisitetsverket, SEV, på adressen Landavegur 92 i Torshavn. De har to 22kW Type 2 stasjoner. Du kan laste ned app'en "e-kWh" fra RWE og lete dem opp og starte ladingen via denne. Tror det er gratis også ettersom myndighetene på Færøyene ønsker å ha en "grønn" profil.

gaja

Takk for tips - jeg ringte og snakket med dem, og det var helt greit at jeg ladet der. :)

Færøyene er ikke noe stort problem. Det lengste man kan kjøre fra Tórshavn er vel 7-8 mil, og det skal godt gjøres å ikke finne folk på veien.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA