Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å sette AV dem stygge frontlysene på E-golfen?

Startet av Mikkel, fredag 28. august 2015, klokken 08:03

« forrige - neste »

Mikkel

Hei.
Jeg har en Citroen Saxo 2002 modell hvor mest sannsynlig noen battericeller har gått.
Resten av bilen er i orden. (EU-godkjent frem til juni 2016.)
Jeg kan på nyladede batterier kjøre nesten 20 km, før ladelampa lyser, og da er kapasiteten på ca 70%.

Det er bare å kontakte meg på 97123478 for mer informasjon. Jeg bor i Asker (Vollen).

Selges for 5000,- pluss omregistrering til noen som ønsker delebil, eller vil sette den i stand igjen.



Helge

Han som kjøpte denne bilen (2002 Saxo) ladet den opp etter mottak og kjørte veldig pent til ladelampen lyste opp. Dette var da ved 45 % og ikke 70 % som selger antydet. Kan dette gi noen indikasjon på antallet dårlige blokker? 1? 2? eller 3?

Til sammenligning: Før jeg for ikke så mange uker siden måtte bytte den andre blokken (den første i romjulen) etter jeg kjøpte en 2003 Saxo i november 2014 kom ladelyset på ved 30 til 40 % avhengig av hvor pent/forsiktig man klarte å kjøre. Robometeret viste at det var minst en dårlig blokk og at den ("dårligste" om det var flere) var foran. Jeg målte meg fram til at det var minst en dårlig blokk (kortsluttet celle) i 6'er kassen. Da jeg tok ned denne konkluderte jeg ved bruk av Biltema batteritester at alle de 5 andre blokkene var ok, mens den ene blokken var "veldig" dårlig. Den hadde lav hvilespenning pga kortsluttet celle, men det virket også som den i tillegg hadde en dårlig celle da spenningen "kollapset" med ytterligere ca 1 V ved belastning med batteritesteren til Biltema. Etter bytte av denne blokken antyder Robometeret veldig liten forskjell mellom 11 og 6+3 (varierer mellom mest mellom 0 og 0,01 og er litt sjeldnere oppe på 0,02 V. Så med en dårlig blokk fikk jeg altså ladelampe ved 30 til 45 % avhengig av hvor forsiktig jeg klarte å kjøre. Derfor spørsmålet i starten av innleggget om man kan ha en "sannsynlig forventning" til antall dårlige celler/blokker med ladelampe ved 45 %.

11'er kassen er forøvrig tatt ned på 2002 Saxo'en (som ikke har Robometer) og der var det en riktig dårlig G-blokk med både lav hvilespenning (i forhold til de andre blokkene) og større spenningsfall ved belastning (omtrent som den blokken jeg byttet i min Saxo for noen uker siden). I tillegg var det en D-blokk der hvilespenningen var ok, men der også spenningen under belastning falt ...ja ikke mye, med litt mer enn på de siste 9 blokkene. Det kunne vel være anslagsvis 0,2 til maks 0,3 V mer. Bør man anse også denne D-blokken som "end-of-life"?

Er det til slutt noen som tør å tippe på om det befinner seg noen flere direkte dårlige blokker i 2002 Saxoen i 6'er eller 3'er kassen? For min egen del ser jeg ikke bort fra at det kan være en eventuell "litt" dårlig blokk til (lignende den litt dårlige D-blokken i 11'er kassen), men tviler vel på at det er flere blokker som er så dårlig som G-blokken i 11'ern var. Men sikker... er jeg ikke ;)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#3
Sitat fra: Helge på torsdag 13. august 2015, klokken 14:07
Han som kjøpte denne bilen (2002 Saxo) ladet den opp etter mottak og kjørte veldig pent til ladelampen lyste opp. Dette var da ved 45 % og ikke 70 % som selger antydet. Kan dette gi noen indikasjon på antallet dårlige blokker?
Må vel dessverre si at det er tilnærmet umulig å utlede det av disse parametrene.

Ladelyset kommer når totalspenningen er under 100V i mere enn noen få sekunder. Problemet er at spenningen på disse batteriene varierer veldig mye med strømtrekket, og mere jo lavere SOC'n er.  I tillegg kommer det at de dårligere cellene kolapser tidligere ved høyere strømtrekk.
Årsaken til at selger fikk ladelys på 70% og kjøper på 40% har rett å slett med pådraget (strømtrekket) å gjøre. Selvom du sier "kjørte veldig pent" så er det ikke godt å si om det var 30, 40 eller 70A.

En battericelle er 1/5 av batteriets spenning så når totalspenningen nærmer seg 100V så representerer ikke en celle mere enn 1V.

Må vel si at det er lettere å anslå hvor mange blokker som er dårlige basert på å måle spenningen på hver kasse. Gjerne først når bilen har kjørt litt og så umiddelbart etter en kjøretur (NB: blokkspenningen går veldig fort tilbake til ca 6,2V uten belastning).

Sitat fra: Helge på torsdag 13. august 2015, klokken 14:07
I tillegg var det en D-blokk der hvilespenningen var ok, men der også spenningen under belastning falt ...ja ikke mye, med litt mer enn på de siste 9 blokkene. Det kunne vel være anslagsvis 0,2 til maks 0,3 V mer. Bør man anse også denne D-blokken som "end-of-life"?

Det er vel ikke usannsynlig at den er gåen. Så om du skal bruke den så bør du bruke den i 3'er kassa, av to grunner.
Det er mye enklere å bytter blokker der enn i de to andre, og (ikke minst) hvis den skulle eksplodere under kjøring så kan den "ta med seg" maks to blokker til.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. august 2015, klokken 20:32Må vel dessverre si at det er tilnærmet umulig å utlede det av disse parametrene.
Ja at det ikke er noe i nærheten av en nøyaktig "vurdering" har jeg vært klar over, men jeg så for meg at det kanskje skulle kunne være mulig å grovt anslå: 1 celle, 2 celler, 3 celler etc ...men da med en feilmargin på +/- en celle... (kanskje mer?). Dette måtte jo da være under forutsetning av kjøreturer/utladesykler som egnet seg som "sammenlignbare" - f.eks. samme person kjører forsiktig samme løype.

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. august 2015, klokken 20:32Ladelyset kommer når totalspenningen er under 100V i mere enn noen få sekunder.
"ai nøu"  ;D

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. august 2015, klokken 20:32Problemet er at spenningen på disse batteriene varierer veldig mye med strømtrekket, og mere jo lavere SOC'n er.  I tillegg kommer det at de dårligere cellene kolapser tidligere ved høyere strømtrekk.
Ja det er jo derfor det ser ut til å fungere greit å bruke f.eks. den enkle batteritesteren fra Biltema til å finne dårlige celler/blokker når man først har kjørt bilen ganske lavt på SOC.

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. august 2015, klokken 20:32Årsaken til at selger fikk ladelys på 70% og kjøper på 40% har rett å slett med pådraget (strømtrekket) å gjøre. Selvom du sier "kjørte veldig pent" så er det ikke godt å si om det var 30, 40 eller 70A.
Jeg tipper nok også selger hadde vesentlig kraftigere pådrag (inne på gult eller endog rødt kanskje?) når han fikk ladelys på 70 %, mens kjøperen kjørte pent og var vel hele tiden på grønt. Jeg mente heller ikke her å sammenholde disse to tilfellene av ladelys. Ladelys ved 70 % så jeg bort fra når kjøper klarte det ned til 45 % når han forsiktig kjørte for å prøve å komme lavt ned i SOC. Mht sammenligning tenkte jeg mer opp mot mine tester på min Saxo 2003 for noen uker tilbake der jeg fikk ladelys ved ca 30 % med forsiktig kjøring og ca 40 % når man ikke fokuserte på å kjøre forsiktig.

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. august 2015, klokken 20:32Må vel si at det er lettere å anslå hvor mange blokker som er dårlige basert på å måle spenningen på hver kasse. Gjerne først når bilen har kjørt litt og så umiddelbart etter en kjøretur (NB: blokkspenningen går veldig fort tilbake til ca 6,2V uten belastning).
Ja, er redd dette kan være en "utfordring å rekke". Har prøvd dette på vår 106E (som i motsetning til Saxo'en ikke har Robometer), men får ikke opp noe skjevhet å snakke om når man prøver å "forte seg" og måle. Men nå ble hele batteripakka byttet på 106E'en for ca 6 år siden, så det trenger jo ikke være noen dårlige celler der enda...

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. august 2015, klokken 20:32
Sitat fra: Helge på torsdag 13. august 2015, klokken 14:07
I tillegg var det en D-blokk der hvilespenningen var ok, men der også spenningen under belastning falt ...ja ikke mye, med litt mer enn på de siste 9 blokkene. Det kunne vel være anslagsvis 0,2 til maks 0,3 V mer. Bør man anse også denne D-blokken som "end-of-life"?
Det er vel ikke usannsynlig at den er gåen. Så om du skal bruke den så bør du bruke den i 3'er kassa, av to grunner.
Det er mye enklere å bytter blokker der enn i de to andre, og (ikke minst) hvis den skulle eksplodere under kjøring så kan den "ta med seg" maks to blokker til.
Det var et godt og meget fornuftig råd!  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Jeg har prøvd selv og vet hvor vanskelig det er. Selv har jeg PacTrakR i to biler og Robometer i én, men for å kunne hjelpe andre på samme måten som du nå tydeligvis gjør med "kjøperen" endte opp med å "spandere" ett Robometer for å lage et testintrument (ref)

Sitat fra: Helge på fredag 14. august 2015, klokken 09:43
Det var et godt og meget fornuftig råd!  :)

Så fikk du iallefall noe ut av det lange svaret mitt  ;)  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 14. august 2015, klokken 15:07... endte opp med å "spandere" ett Robometer for å lage et testintrument (ref
Hmmm, ser for meg muligheten for tilsvarende nytte som ditt "hurtig-Robometer" med bruk av TRE voltmetere (må være nøyaktige), ledninger på sikringene som du mekket samt et lite kretskort med nøyaktig justerte spenningsdelere 1:11, 1:6 og 1:3. Spenningsdelerne kan finjusteres/kalibreres om en i den mest høyohmige delen av spenningsdelerne bruker trimpotmeter som eksempelvis 5 % av motstanden (Hver spenningsdeler består da av 2 faste motstander pluss et trimpotmeter). Da ville man direkte få opp gjennomsnitts blokkspenning for alle tre blokkene samtidig uten å måtte flytte sikringene med ledninger slik man må med Robometer for å sjekke mellom 6 og 3. En slik tre-voltmeter løsning er ikke praktisk for daglig kjøring, men for en midlertidig sjekk av batteriet kan det jo være greit.

Sitat fra: Elmo på fredag 14. august 2015, klokken 15:07... Så fikk du iallefall noe ut av det lange svaret mitt  ;)  ;D
Jepp, takk. Et meget godt råd.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA