Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Retro fit av options

Startet av Dvergen196, fredag 27. desember 2013, klokken 17:04

« forrige - neste »

Dvergen196

La merke til at bilen min (P85) er registrert med 69 KW (94 HK), har dere det også?
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

kjølholdt

Det er helt korrekt. Hk regnes utifra hva batteriet kan levere kontinuerlig over lengre tid. Ergo 96 hk
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Batteritralla

Burde jo bli billig forsikring med såpass liten motor på 2100 Kg?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Dvergen196

Takker og bukker, skal faen meg ringe til IF og si at jeg ikke har 416hk :)
De opererer forresten med 422hk av en eller annen grunn.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Muffinman

416 er amerikanske hk. 422 er korrekt på "europeisk".

Leaf_entusiast

De 416hk'ene er bare en feil. Tesla oppgir effekten til 310kW og det er 421hk. I USA bruker de hp som har en annen definisjon. Tesla har ikke fått dette med seg i noen av de europeiske sidene. Jeg påpekte det til de for noen måneder siden og nå oppgir de 416hk et sted i siden og 421hk et annet sted.

De 94hk'ene står ingen steder på Tesla sine sider. Forklaringen om maks effekt er besyndnerlig da Nissan Leaf har 109hk på vognkortet i sine biler.

eledille

Det finnes vel ikke noen standard for hva som skal oppgis enda, tipper jeg. Men det er rimelig nok at Tesla-motoren klarer 69 kW kontinuerlig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sven erik

hvorfor da opgi mer på biler som batteri og mottor er mindre

ELLP

Litt morsomt at på P85D er det enda lavere, 66 KW (90 HK) :)

sigurdi

#9
Det er ganske valgftitt fra leverandør hvordan en oppgir effekt.
Sitat fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_23#KAPITTEL_23Effekten skal være målt og angitt i henhold til direktiv 80/1269//EØF, som endret ved direktiv 88/195/EØF og direktiv 89/491/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 97/21/EF eller direktiv 1999/99/EF. Alternativt kan effekten være målt og angitt i henhold til ECE-reg.nr. 85.

Tesla måler nok sine motorer etter ECE-reg.nr 85: (Amerikansk)
Sitat fra: Regulation No. 85Uniform provisions concerning the approval of internal
combustion engines or electric drive trains intended for the
propulsion of motor vehicles of categories M and N with
regard to the measurement of net power and the maximum
30 minutes power of electric drive trains

Annex 6 forteller litt om måle metode osv, ligger vedlagt og gir god fornuft hvorfor D bilene har lavere kontinuerlig effekt oppgitt på drivetrain etter 30 min kontinuerlig effekt. ;-)

VW og BMW bruker nok EU normer, Nissan er jeg usikker på hva norm de bruker, og de fleste bruker permanent magnet elmotorer, som oppfører seg annerledes en AC motorene når det gjelder kontinuerlig effekt.

Så er bare å slappe av både på tur i Tyskland og frankrike, for å være sikker kan en jo ta med en kopi av ECE-reg.nr 85.  ;D
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jazzwheel

På tallene jeg fant en gang i fjor høst så viste det seg at i3 har 105 hk hvis man måler på samme måte som P85 sine 421 hk, og 170 hk hvis man måler på EVE R85 hvor P85 hadde 476 hk.

I går fjernet Tesla all markedsføring om at P85D har 700hk og det betyr vel i praksis at de ikke heller har funnet en måte å måle den til 700 hk. De skriver heller 224 foran og 476 bak.

Det får meg til å tenke på Intel sin markedsføring av deres "turboboost" på flerkjerneprosessorer. De har for eksempel en prosessor med 4 kjerner hvor hver kjerne kjører på 2,26GHz hvis alle brukes samtidig, men hvis kun 1 kjerne brukes kan denne kjøres på 3,20GHz.

Intel markedsfører sin CPU som 4 kjerne CPU på 2,26GHz, mens Tesla ser ut til å ville ha skrevet 4 kjerne CPU på 3,20GHz eller kanskje til og med 12,8GHz. Det blir problematisk fordi man slutter å følge en konvensjon uten at forbrukerne blir opplyst om dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA