Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mest økonomiske innstilling på varmeapparat vs. effekt Trilling

Startet av Blåsmurf, mandag 07. desember 2015, klokken 09:46

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:46
Jeg tror det er en enfas 20A kurs som går inn i en trafo. Etter den er det en nytt "sikringsskap" med en 63A 400V sikring med jordfeilbryter. Ladeboksen er av type 3,6 versjon så veit ikke om dette har noe med at det er 400v?
Er det 400V er det helt sikkert en trefas transformator. Golfen lader mellom L og N med nominelt 230V. I dette tilfelle er sikkert den aktuell spenningen en god del høyere enn 230V antagelig en 30-35V høyere en den kontakten du vanligvis bruker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tutti

Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:11
Hvorfor det montro? EVI ladekabelen som er på 230v 16A tar 8 timer
Pod-point som er 400v 16A tar 6 timer og 45 Min!

Har saumfart WWW uten og finne noe belegg for at det skal gå and å lade den full i løpet av 6,45 timer.
16A ladekabelen og min hjemmelader med 3-faser 400V TN tar ganske nøyaktig samme tid å lade egolfen, dvs 6-7 t fra tom og alltid noen minutter raskere enn bilens estimering. I tillegg bruker egolfen ca. 17% mer strøm enn den oppgir.

jkirkebo

Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:46
Jeg tror det er en enfas 20A kurs som går inn i en trafo. Etter den er det en nytt "sikringsskap" med en 63A 400V sikring med jordfeilbryter. Ladeboksen er av type 3,6 versjon så veit ikke om dette har noe med at det er 400v?

Det der er ingen sikring men en jordfeilbryter Type B som klarer opp til 63A og opp til 400V (4-pol utgave). I dette tilfellet er det snakk om en 1-fase 20A kurs som forsyner en 1-fase 16A 230V PodPoint via en skilletransformator (kreves for å lade Zoe fra TN). Grunnen til å bruke en 20A kurs er at det er endel tap i trafo samt at det er greit å ikke belaste kursen maks.

Forskjellen i ladehastighet kan komme av to ting: Høyere spenning hos foreldrene dine (f.eks 245V der og 210V hos deg) og/eller at EVI-ladekabelen ikke gir 16A pilotsignal men derimot bare f.eks 14A eller 15A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

als77

Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:11
Jeg har en EVI ladekabel med vanlig veggstikk som jeg kan trekke 16A effektivt 14A. Denne lader tom "tank" på 8 timer. Men i dag skulle jeg hjem til mine foreldre som har sverget til den andre siden altså en ZOE og i den sammenheng har min far fått montert opp en rakkel av strømsystem for i det hele tatt få til å lade bilen. Det er da montert opp en 20A kurs inn i en trafo til 400v inn i en pod-point ladestasjon. Jeg så at denne hadde en vanlig type-2 stikk og fant fram in ladekabel uten kladd og dyttet den inn og da viste bilen min som jeg med vilje hadde kjørt ned i 2 km igjen på GOM at det kun ville ta 6.45 timer å fylle helt fult.

Hvorfor det montro? EVI ladekabelen som er på 230v 16A tar 8 timer
Pod-point som er 400v 16A tar 6 timer og 45 Min!

Har saumfart WWW uten og finne noe belegg for at det skal gå and å lade den full i løpet av 6,45 timer.

Mener jeg så i manualen at ladetiden på 400V var mindre enn på 230V.
Manualen ligger i bilen så jeg gidder ikke sjekke  ;D

Rio

Sitat fra: als77 på lørdag 14. november 2015, klokken 11:53
Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:11
Jeg har en EVI ladekabel med vanlig veggstikk som jeg kan trekke 16A effektivt 14A. Denne lader tom "tank" på 8 timer. Men i dag skulle jeg hjem til mine foreldre som har sverget til den andre siden altså en ZOE og i den sammenheng har min far fått montert opp en rakkel av strømsystem for i det hele tatt få til å lade bilen. Det er da montert opp en 20A kurs inn i en trafo til 400v inn i en pod-point ladestasjon. Jeg så at denne hadde en vanlig type-2 stikk og fant fram in ladekabel uten kladd og dyttet den inn og da viste bilen min som jeg med vilje hadde kjørt ned i 2 km igjen på GOM at det kun ville ta 6.45 timer å fylle helt fult.

Hvorfor det montro? EVI ladekabelen som er på 230v 16A tar 8 timer
Pod-point som er 400v 16A tar 6 timer og 45 Min!

Har saumfart WWW uten og finne noe belegg for at det skal gå and å lade den full i løpet av 6,45 timer.

Mener jeg så i manualen at ladetiden på 400V var mindre enn på 230V.
Manualen ligger i bilen så jeg gidder ikke sjekke  ;D

Når man sier "400 V" så betyr det at man har TN-nett, dvs en null-leder og 230 V fra den til de tre fasene. Det er 400 V mellom fasene. Din lader står fremdeles mellom null og en fase, og får derfor 230 V.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

als77

Da har jeg sjekket manualen:
*Hjemmelading 10A = 10-13 timer
*Offentlig lading 220V = 6-8 timer
*Offentlig lading 400V = 3-5 timer
*Ladestasjon (3,6kW) = 6-8 timer
Har man 400V på ladestasjonen sin hjemme så bør man da kunne klare 3-5 timer?
Eller er det forskjell på 400V hjemme og 400V offentlig? (TN-nett, IT-nett og alt det andre jeg ikke kan noe om)

Rio

Sitat fra: als77 på søndag 15. november 2015, klokken 09:10
Da har jeg sjekket manualen:
*Hjemmelading 10A = 10-13 timer
*Offentlig lading 220V = 6-8 timer
*Offentlig lading 400V = 3-5 timer
*Ladestasjon (3,6kW) = 6-8 timer
Har man 400V på ladestasjonen sin hjemme så bør man da kunne klare 3-5 timer?
Eller er det forskjell på 400V hjemme og 400V offentlig? (TN-nett, IT-nett og alt det andre jeg ikke kan noe om)

Hvilken side i manualen står det?

VW Golf er maks 230 V, fordi det er énfas.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#37
Sitat fra: als77 på søndag 15. november 2015, klokken 09:10
Da har jeg sjekket manualen:
*Hjemmelading 10A = 10-13 timer
*Offentlig lading 220V = 6-8 timer
*Offentlig lading 400V = 3-5 timer
*Ladestasjon (3,6kW) = 6-8 timer
Har man 400V på ladestasjonen sin hjemme så bør man da kunne klare 3-5 timer?
Eller er det forskjell på 400V hjemme og 400V offentlig? (TN-nett, IT-nett og alt det andre jeg ikke kan noe om)
Her mener nok VW med 400V DC fra en ekstern lader.

VW lader akkurat like fort fra 400V TN som fra 230V iT, siden den uansett plukker opp 230V spenningen til sin innebygde lader. Husk at dette er Nominelle verdier. Strømmen den trekker regulerer bilens innbygde lader temmlig nøyaktig basert på pilotsignalet fra ladestasjon. Nettspenningen kan variere en del.

Derfor kan også ladehastighet variere avhengig av ladestasjonens pilotsignal og nettspenningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

als77

Du må da ikke spørre om slikt når jeg har kommet inn igjen... hehe
Er en tabell nær side 185??? Står ifbm lading, et par sider foran DC-lading.

Fint om du gidder å sjekke, Rio, for jeg har ikke peiling på slikt...

Dersom jeg kan lade hurtigere hjemme på 400V så er det interessant når jeg nå skal vurdere ladestasjon :) Trenger ikke mer enn normal saktelading til vanlig, men vinterstid så hadde det vært interessant da jeg (inkl t/r jobb) vil få 140km til hytta. Da er det en lite trafikkert hurtigladestasjon etter totalt 120km, mens de i nærområdet hjemme har ladekø :(

Å klaske inn bilen på lading 15-30min mens jeg pakker har lite for seg på vanlig sneglemodus, men dersom det er slik at jeg kan få 3-5 timer på 400V hjemme så vil det kunne strekke rekkevidden på vinterstid :)

Rio

als77:
Jeg skal sjekke hva som står, men laderen i bilen kan KUN ta 230 V AC. Det får man både på 230V IT-nett, og 400/230V TN-nett. Dersom du kobler laderen mellom fasene på TN-nett vil den nok bli ødelagt.

Laderen i bilen produserer maks 3,3 kW.

I USA har e-Golf en spesiell lader til USAs "split phase" system, som gir 7,2 kW. Det er dog fremdeles 240 V, i stedet for 120 V.  Det er mulig dette har forvirret en oversetter av brukerveiledningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

als77

hmm Ja, jeg har lest det om 120V og 7,2kW tidligere.

Noen her inne som har testet ut ulike lademuligheter,og dobbeltsjekket at 3,3 er maks?

gamer73

må innrømme jeg er LITT smålei ledningstyret når jeg lader bilen hjemme 2-3 ganger i uken...bruker den vanlige 10A ledningen...koblet til en skjøteledning osv...

Skjønner hvorfor folk betaler 10k for å slippe dette styret;) og i tillegg da få hurtigere ladetid hehe.

Men men hadde jeg bare giddet å parkere i garasjen så hadde det jo vært lettere...da kunne jeg bare hatt kabelen der etc...men jeg liker ikke styr med garasje..alt tar så tid med det..opp med dør...rygge inn forsiktig etc...;)

Heimdal-eGolf

Hei
Jeg fikk litt info fra elektriker da jeg bestillte et nytt 16A stikk utendørs på hytta til lading av bilen. Elektriker informerte da at det ikke er tillatt å benytte mer enn 10A kurs ved lading av elbil med ladesladd. Antar at der er derfor at sladden fra VW ikke tar med enn 10A. Videre ble jeg fortalt at om man skal lade med mer enn 10A så må det en fastmontert ladestajon på plass
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

turfsurf

Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 18. november 2015, klokken 10:12
Videre ble jeg fortalt at om man skal lade med mer enn 10A så må det en fastmontert ladestajon på plass

Man kan ha ladekladd / portabel ladestasjon opp til 32A hvis man monterer industristikk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cirrisky

#44
Sitat fra: Rio på torsdag 05. november 2015, klokken 00:49
Sitat fra: Cirrisky på onsdag 04. november 2015, klokken 17:49
Prøvde å bruke type 2 ladekabelen i dag, på en av de nye ladestasjonene, men fikk bare hvitt timeglass når begge deler var koblet i, og gult lys ved "bensinlokket".

Brukte da vanlig støpsel i stedet, og da ble det blått med en gang. Vet ikke hva jeg gjorde galt :p

Sørget du for å skyve konnektoren helt inn i stolpen? Den skal lengre inn enn man gjerne tror.

Det kan selvsagt også ha vært en defektiv stolpe.
Fikk prøvd igjen i dag. Var som du sa, ett hakk til den måtte inn i stolpen. Så da funker de nye stolpene bra for min del med ladebrikke og kabel :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA