Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4G

Startet av Bugsy, fredag 05. juni 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

elektro

Fikk min bil for noen dager siden med originale hjul og VP. Kjørte tur/retur Gardermoen fra Oslo i dag. Snittforbruk 13,4 i Eco med ACC innstilt på fartsgrensen i 80 og 90 sonene og 100 km/t resten av veien. Noe regn, ellers nær optimal temperatur på 15 grader - men tett trafikk med oppbremsinger og noe kø. Snittfart 76 km/t.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

DagRune

Sitat fra: stefse på torsdag 21. mai 2015, klokken 20:47
Det forutsetter at man ser langt frem og leser trafikkbildet, slik at man slipper å bremse mest mulig.

Poenget mitt er at dette er umulig i bykjøring, unntatt på motorvei/ringvei og lignende. I bykjøring kan du ikke lese trafikkbildet lenger fram enn til neste kryss, knapt det en gang.

valvolainen

D modus er definitivt best på småveier der vi kan holde jevn fart i kupert landskap. B er ikke så veldig effektiv når det er veldig kupert.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

GreenBeHH

Når jeg hentet bilen så sto den på 194 Km rekkevidde, men da var selvfølgelig alt fullt og nullstilt.
Kjøreturen hjem var diverse kjøring i 8 grader, mye regn og ingen bruk av sparemodus.  Snittforbruk 16,0.
Skal nå bruke bilen kun i normalmodus, med unntak av D-settinger i bratte nedoverbakker for å unngå å bruke bremsene i nedoverbakker.

eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Råde

Du sparer bremsene like mye ved å bremse på "bremse"pedalen. Den bruker regenerering på samme måte som B/D1-3 den første delen av pedalens vandring.
e-Golf | X75D

magnus600

Etter drøyt 400 km ligger jeg og bilen på ca 14.5 kWh/100 km i snitt. Stort sett småkjøring i byen, mye bakker. Det tilsvarer 15 mil rekkevidde, men likevel er GOM optimistisk og anslår rekkevidden til 197 km ved fulladet batteri,  og så skifter han mening hele tiden avhengig av om jeg kjører opp eller ned. Strømmåleren til høyre i instrumentet er bedre. 16 streker, omtrent 10 km pr strek. Enkelt.
2015 e-Golf Night Blue

sailboat

Kjøredata
4 voksne i bilen, eco, tur/retur samme utgangspunkt
23-05-2015 17:18
Kjørelengde: 110 km | Kjøretid: 2:05 timer
Gjennomsnittshastighet
53   km/t
Ø-Forbruk el-motor
11.0 kWh/100 km

geestone

#37
En stikkprøve av mine turer:

Lengde 46 km (til jobb, hvorav ca 43 på motorvei)
Snitthastighet 90 km/t.
Kjører utelukkende i D og med ACC.
Forbruk 17.1 kWh/100km.

Jeg kjører alene og dette var en dag med rundt 10 grader på morgenkvisten. Jeg har også varmepumpe.

Jeg bruker noe mindre på vei hjem grunnet profilen på strekningen (flere oppoverbakker på vei til jobb og motsatt hjem igjen).

elektro

#38
Sitat fra: sailboat på lørdag 23. mai 2015, klokken 17:57
Kjøredata
4 voksne i bilen, eco, tur/retur samme utgangspunkt
23-05-2015 17:18
Kjørelengde: 110 km | Kjøretid: 2:05 timer
Gjennomsnittshastighet
53   km/t
Ø-Forbruk el-motor
11.0 kWh/100 km

Denne var rå!

Rekorden min så langt er 10.4 kWh/100 km. på 13 km. fra Torshov til Fornebu via Majorstuen, men da var det mye nedover, som de som er kjent vil forstå.. Ligger på 14.0 i snitt etter de første 650 km. med blanding av småkjøring i byen og motorvei. Prøver å kjøre som en vanlig bil, men det blir jo mye mer planlegging i trafikken (les: bedre sjåfør) og litt lavere hastigheter.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

A8

Viktigste faktoren er luftmotstand. Den er proporsjonal med kvadratet av hastigheten. I den siste tiden har det vært mye sønnavind på E18 i Vestfold. Det viser igjen på forbruket til og fra jobb.
Det er også ganske fasinerende å oppleve at jo saktere det går, gjerne med bykjøring, jo lavere snittforbruk.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Grolub

Tesla Model X 60D 2017
Tesla Model S P85 2015 SOLGT
E-Golf 2015 SOLGT

GreenBeHH

Har hatt bilen i tre uker, men ikke opparbeidet meg noe dokumenterbare opplyseninger, men logger en strekning som kjøres fast.  Men, det er følgende faktorer som spiller mest inn; utetemperatur, forhold på veibanen, høydemeter og fart. Med en gang temperaturen øker, vegbanen er tørr, en ikke skal forsere bakker og ikke kjører fortere enn 80 Km/t så oppnår en lett et forbruk rundt 13 Kwh/100km.  Mitt laveste forbruk fra hytten 400 moh. 19km strekning, men bare 6 grader er 5,6 kwh/100km uten noen form for sparing.
Foreløpig har jeg ingen inntrykk av når varmepumpen er aktiv, eller om den fungerer i det hele tatt  ::)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

jonste

Har hatt bilen i snart 2mnd nå. Og kommet frem til å sammenligne med andre sitt forbruk er mer eller mindre bortkastet. Sålenge man ikke vet at det er snakk om den eksakt samme strekningen og forholdene.
Geografien på den kjørte strekningen har alt for mye å si i forhold til forbruk.
kjører på billige 225 dekk, på 8 1/2" brede 18" felger, så forventer ikke å se lave tall..
På tur nordover fra Trondheim, en strekning på 84 km har jeg et snittforbruk på 14,2kWh/100km. Noe jeg etter forholdene er fornøyd med.
Kjører jeg samme strekningen hjem ligger jeg på et forbruk på 18kWh/100km.
Ser akkurat de samme tendensene på dieselbilen. ene veien 0,42l/mil. hjem, 0,5l/mil.

Bruker bilen mest til og fra jobb, det er ca 160moh både der jeg bor og der jeg jobber. og ned mot 0 i mellom, E6 med 70-90sone hele veien. Bakkene er ikke slik at man kan regenerere noe særlig, og ikke på noe vis nok til å utjevne det økte forbruket i motbakker.
Ligger derfor sålangt, etter snart 3000km på et snittforbruk på 17kWh/100km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA