Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortsatt problemer med panotak på 2015-modell?

Startet av Deaddoll, mandag 17. august 2015, klokken 16:35

« forrige - neste »

Deaddoll

Hei, lurte på å ta Leafen min på en kjøretur til Bergen. Noen som har noen bra tips om hvor jeg burde stoppe for å lade bilen på veien?

klawrenc

#1
Hi,
Jeg har kjørt Stavanger (Hundvåg) - Bergen (og naturligvis omvendt) mange ganger med min Leaf, siden August 2014.
Jeg kan lade hjemme der, så lader til 100% overnatt. Jeg bruker ca 55% for å komme til Aksdal, hvor det er en hurtiglader i enden av parkeringsplassen utenfor Meny og kjøpesentret. Der lader jeg til minst 80%. Jeg pleier å lade igjen i Halhjem (til høyre, når du kommer av fergen) for å rekke Bergen, men kunne klarer det uten; jeg lader der fordi jeg kan ikke lade hjemme i Bergen. Merk at det finnes hurtigladere også på Krambua i Fjøsangerveien (stor runkjøring, den er foran Rema1000), og det er nå en enorm ladestasjon på Danmarksplass (like før krysset, på høyre siden, http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3459-bergen-apner-verdens-storste-ladestasjon) med 6  Chademo hurtigladere.
Det finnes også Chademo hurtigladerer i Randaberg og Heiane (Leirvik, Stord).
De iAksdal og Heiane er Grønn Kontakt, tror jeg; Halhjem, Fjøsangerveien, og Danmarksplass er ABB, og eneste betalingsmulighet er med en smartphone app som heter Bilkraft.
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

lifern

Hei.
Jeg har kjørt Samnanger -Stavanger og trenger kun ladestopp i Aksdal begge veier viss jeg har "full tank " i begge ender.
SVART EUROLEAF 2013

Einride

Det er to hurtigladestasjonar på Heiane på Stord no; Grønn Kontakt og Fortum. Begge to ligger like ved hovudvegen og omlag 50 meter frå kvarandre. Fortum/McDonald's har to Chademo/CCS-stasjonar samt ein 2x22kW ladestolpe. Sidan semihurtig er på eigne stolpar kostar dei 1 kr/min.

Grønn Kontakt har to ladepunkt på sin, kombinert Chademo/CCS/Type2.

AMFI Stord ligger på Leirvik og har gratis 22kW lading (4 plassar så vidt eg hugsar), men der betalar du for parkering. Trur det kosta 12 kr timen, så ikkje akkurat avskrekkande pris.

Med omlag 11 mil frå Stavanger til Stord bør jo det vere godt mogleg så lenge ein startar med fullt batteri, og då har du også to hurtigladestasjonar å velge mellom (i tillegg til ein semi-hurtig på AMFI). Men Bømlafjordtunnelen er nok litt skummel på veg opp mot Stord når batterinivået allereie er ganske lavt  :D

Deaddoll

Takk for svar! :) Skal en tur til Askøy i høst tenkte jeg. Litt greit å ha kjørerute klart :)

RuneW

Min bror som bor i Bergen har akkurat kjøpt seg (ny) Leaf og er komplett grønn (nybegynner i tilfelle noen lurte) når det gjelder elbil.

Tror dere han, ved typisk normal ikke-elbil-kjøring når han følger trafikken på E39, vil klare seg med ett ladestopp mellom Bergen (sentrum) og Stavanger (sentrum)?

PS: Jeg aner ingen ting om hastighet på veier, stigninger etc.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kavorka

Kan tipse om http://jurassictest.ch/GR/, dersom den ikke er kjent. Den er ikke perfekt, spesielt fordi den antar man kjører havbunn istedetfor å ta ferge. Har også sett den tror man kjører over fjell istedenfor å kjøre tunnel.

Likevel et artig verktøy som gir en pekepinn :)

RuneW

#7
Sitat fra: Kavorka på fredag 04. september 2015, klokken 12:04
Kan tipse om http://jurassictest.ch/GR/, dersom den ikke er kjent. Den er ikke perfekt, spesielt fordi den antar man kjører havbunn istedetfor å ta ferge. Har også sett den tror man kjører over fjell istedenfor å kjøre tunnel.

Likevel et artig verktøy som gir en pekepinn :)

Hehe - ja, havbunn-varianten tror jeg blir litt... upresis.

Når det er sagt, så er det jo bare å dele opp i etapper utenom ferjene. Men er parametrene til Leaf reelle? Kan bare snakke for meg selv, men for meg er GreenRace helt latterlig optimistisk.

Sarpsborg - Strömstad via E6 på 27%? Glem det...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

emil

Jurassictest har blitt bedre i det siste når det gjelder tunneller og broer, men det er mange veistrekninger som fortsatt får litt merkelig høydeprofil.

BE

Sitat fra: Kavorka på fredag 04. september 2015, klokken 12:04
Kan tipse om http://jurassictest.ch/GR/, dersom den ikke er kjent. Den er ikke perfekt, spesielt fordi den antar man kjører havbunn istedetfor å ta ferge. Har også sett den tror man kjører over fjell istedenfor å kjøre tunnel.

Likevel et artig verktøy som gir en pekepinn :)
Havbunn er absolutt reelt på denne strekningen. Vi skal gjennom både Byfjordtunnelen, Mastrafjordtunnelen og Trekantsambandet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: BE på fredag 04. september 2015, klokken 13:51
Sitat fra: Kavorka på fredag 04. september 2015, klokken 12:04
Kan tipse om http://jurassictest.ch/GR/, dersom den ikke er kjent. Den er ikke perfekt, spesielt fordi den antar man kjører havbunn istedetfor å ta ferge. Har også sett den tror man kjører over fjell istedenfor å kjøre tunnel.

Likevel et artig verktøy som gir en pekepinn :)
Havbunn er absolutt reelt på denne strekningen. Vi skal gjennom både Byfjordtunnelen, Mastrafjordtunnelen og Trekantsambandet.

Sant nok, der det ikke er fergeforbindelse.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA