Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av gamer73, fredag 11. september 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

gamer73

Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn og om dem er dårlige eller bare tilsynelatende dårlige. Jeg bruker adskillig mer krefter i bena for å bremse enn jeg gjør med min mazda 6.

Er bremsekraftforsterkeren i en E-bil ganske svak? pga spare på energi?

Min kone legger sjelden merke til bil-ting, men hun nevnte også dette med bremsene...


torgrand

Det man kanskje må venne seg til er vel først og fremst forsinkelsen pga regenereringen. Dette gjør at den ikke hogger til like mye som ferske bremseskiver.
Hvis du virkelig tråkker til syntes jeg det ikke er noe utsette på kraften.

mvh
Torgrim

gamer73

ja det er vel spes dette med at det ikke "hogger til" som er uvant. Det er mulig alle E-biler er sånn, men det var litt skremmende;)

Det skal også nevnes at jeg kjører den i "drifting" modus..dvs uten noen form for bremsekraft når jeg slipper gassen opp.

jensjacob

Jeg tænker at hvis du har den i drifting mode så bremser den ligeså lidt som hvis du satte en fossil i frigear og  trillede. Muligvis endda mindre.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

den bremser betydelig dårligere enn min mazda 6 ihvertfall. Årsaken er pga det er en EL-bil? Trille-modus er jo ikke det samme som å sette bilen i fri er det? Bensinbilen min triller jo også....automatgir...men bremser jo mye bedre..

elektro

Jeg synes faktisk bremsene på e-Golf er ganske bra, og jeg setter spesielt pris på at de tar så jevnt. Synes egentlig ikke jeg merker at de 30 første prosentene er regenerering i det hele tatt. Nå har jeg faktisk også en 2014 Mazda 6 som jeg også synes har gode bremser, men den har da også ganske lang vandring..?

Kjørte inntil nylig en 2014 mod. Volvo V40 CC, den var veldig brå på bremsen. Ikke særlig komfortabelt og ikke noen fordel på glatt føre.

Viktig å huske på at e-Golfen veier ca. 1600 kilo med fører, og tett på 2 tonn med full bil. Dette føles litt uvant, spesielt siden bilen er såpass liten. Standarddekkene er heller ikke det beste..  :o
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

#6
Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 09:21
Jeg synes faktisk bremsene på e-Golf er ganske bra, og jeg setter spesielt pris på at de tar så jevnt. Synes egentlig ikke jeg merker at de 30 første prosentene er regenerering i det hele tatt. Nå har jeg faktisk også en 2014 Mazda 6 som jeg også synes har gode bremser, men den har da også ganske lang vandring..?

Kjørte inntil nylig en 2014 mod. Volvo V40 CC, den var veldig brå på bremsen. Ikke særlig komfortabelt og ikke noen fordel på glatt føre.

Viktig å huske på at e-Golfen veier ca. 1600 kilo med fører, og tett på 2 tonn med full bil. Dette føles litt uvant, spesielt siden bilen er såpass liten. Standarddekkene er heller ikke det beste..  :o

men da har vi akkurat samme mazda 6 og du vil vel si at bremsene er bedre på mazdaen sant? Dvs føles bedre...jeg snakker jo ikke om bremselengde egentlig. Jeg snakket mest om å bremse rolig opp før et kryss mens man kjører i 20-30 km timen. Og hva mener du med vandring på bremsen? Jeg syntes mazda bremsene hugger litt jeg..noe golfen sine ikke gjør....men jeg er vant til at dem hugger godt så kanskje derfor jeg syntes golfen responderer dårlig liksom....

Men joda...golfen veier faktisk mer enn mazda 6'en som er utrolig..i og med at mazdaen er nesten dobbelt så svær;)

elektro

Sitat fra: gamer73 på onsdag 12. august 2015, klokken 09:45
Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 09:21
Jeg synes faktisk bremsene på e-Golf er ganske bra, og jeg setter spesielt pris på at de tar så jevnt. Synes egentlig ikke jeg merker at de 30 første prosentene er regenerering i det hele tatt. Nå har jeg faktisk også en 2014 Mazda 6 som jeg også synes har gode bremser, men den har da også ganske lang vandring..?

Kjørte inntil nylig en 2014 mod. Volvo V40 CC, den var veldig brå på bremsen. Ikke særlig komfortabelt og ikke noen fordel på glatt føre.

Viktig å huske på at e-Golfen veier ca. 1600 kilo med fører, og tett på 2 tonn med full bil. Dette føles litt uvant, spesielt siden bilen er såpass liten. Standarddekkene er heller ikke det beste..  :o

men da har vi akkurat samme mazda 6 og du vil vel si at bremsene er bedre på mazdaen sant? Dvs føles bedre...jeg snakker jo ikke om bremselengde egentlig. Jeg snakket mest om å bremse rolig opp før et kryss mens man kjører i 20-30 km timen. Og hva mener du med vandring på bremsen? Jeg syntes mazda bremsene hugger litt jeg..noe golfen sine ikke gjør....men jeg er vant til at dem hugger godt så kanskje derfor jeg syntes golfen responderer dårlig liksom....

Men joda...golfen veier faktisk mer enn mazda 6'en som er utrolig..i og med at mazdaen er nesten dobbelt så svær;)

Nja, Mazdaen har kanskje litt bedre virkning tidligere i vandringen liksom, men jeg synes ikke de hugger. Prøv en Volvo V40 du! ;D
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 10:31
Sitat fra: gamer73 på onsdag 12. august 2015, klokken 09:45
Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 09:21
Jeg synes faktisk bremsene på e-Golf er ganske bra, og jeg setter spesielt pris på at de tar så jevnt. Synes egentlig ikke jeg merker at de 30 første prosentene er regenerering i det hele tatt. Nå har jeg faktisk også en 2014 Mazda 6 som jeg også synes har gode bremser, men den har da også ganske lang vandring..?

Kjørte inntil nylig en 2014 mod. Volvo V40 CC, den var veldig brå på bremsen. Ikke særlig komfortabelt og ikke noen fordel på glatt føre.

Viktig å huske på at e-Golfen veier ca. 1600 kilo med fører, og tett på 2 tonn med full bil. Dette føles litt uvant, spesielt siden bilen er såpass liten. Standarddekkene er heller ikke det beste..  :o

men da har vi akkurat samme mazda 6 og du vil vel si at bremsene er bedre på mazdaen sant? Dvs føles bedre...jeg snakker jo ikke om bremselengde egentlig. Jeg snakket mest om å bremse rolig opp før et kryss mens man kjører i 20-30 km timen. Og hva mener du med vandring på bremsen? Jeg syntes mazda bremsene hugger litt jeg..noe golfen sine ikke gjør....men jeg er vant til at dem hugger godt så kanskje derfor jeg syntes golfen responderer dårlig liksom....

Men joda...golfen veier faktisk mer enn mazda 6'en som er utrolig..i og med at mazdaen er nesten dobbelt så svær;)

Nja, Mazdaen har kanskje litt bedre virkning tidligere i vandringen liksom, men jeg synes ikke de hugger. Prøv en Volvo V40 du! ;D

oki hehe..er vel litt med hva man er vant med:) Skulle ihvertfall ønske golfen bremset litt mer bestemt:)

splendid

#9
Er enig i at bremsene ikke er helt "stramme", men mer "smooth". Har lurt på det flere ganger om dette er normalt.  Kjører i seile modus som default.
e-Golf(2016) levert uke 28,2015

elektro

Jeg synes bremsene på Tesla P85 tar enda dårligere / senere enn e-Golf, men det har nok mye med vekt å gjøre. Samt at regen. sikkert føles litt annerledes.

Husker bedriften jeg jobbet i før hadde en vanskjøtt, tidlig utgave av Buddy til utlån. Der måtte du spenne fra mot seteryggen og stå på bremsen for å klare å stoppe i tide. Livsfarlig bil! Antakelig ikke bremsekraftforsterker engang, bare en dynamo og trommelbremser fra en utrangert tråsykkel..  ;D
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Audigaudi

En annen ting man kan merke seg er at originaldekkene som sitter på bilen ikke har de beste bremsegenskapene, spesielt på våt vei. Dette for å optimalisere rullemotstand.

Ut fra hva som ellers blir beskrevet som dårlige bremser tror jeg henger mest sammen med hva en er vant med fra annen bil. Jeg husker fra tidlig 2000-tallet når jeg satte meg inn i Audier fra den tiden. Var nesten så tenna satt i rattet ved de første 2-3 oppbremsingene. Jeg er glad for å slippe å ha bremser som hugger så godt på e-golfen.

eivhelle

Bremser. Er det den pedalen til venstre som jeg aldri bruker?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

emil

Sitat fra: eivhelle på torsdag 13. august 2015, klokken 19:04
Bremser. Er det den pedalen til venstre som jeg aldri bruker?

Tror det er en avlegger fra fossiltiden.

jensjacob

#14
Det kan jo være at man får brug for at bremse mere end regenereringen kan klare for en fodgænger eller andet.

Apropos det, så var der et interview i radioen med en ældre svagtseende dame i forbindelse med at hun ikke kunne få en personlig ledsager pga. besparelser. Hun sagde at hun for såvidt godt kunne komme omkring i trafikken. Der var dog een ting hun frygtede over alt :
" - de her elektroniske biler der ingenting siger, dem er jeg bange for ! " ::)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA