Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think selger biler igjen

Startet av HHF, fredag 11. desember 2009, klokken 00:34

« forrige - neste »

HHF

La inn et spørsmål på det andre forumet som ingen har besvart - ikke noen krise, men tenkte jeg skulle poste det igjen slik at det ihvertfall ligger der det er mest "trafikk" ;

I dag kjørte jeg til Gardermoen før folk flest hadde stått opp. Ca 80 km på motorvei hele veien og med "full fart" uten å ha klampen helt i bånn. Det var kaldt, så jeg hadde full varme på, men vifta stod bare på trinn 2 det meste av veien og litt på trinn 1 etterhvert. Varmen fungerer godt foreløpig - fremdeles litt spent på hvordan det blir med 20 blå dog ...

Så skjedde det som avstedkom denne posten - rett før Gardermoen tentes symbolet for overhoppheting. Jeg hadde ikke sett dette før men antok det gikk på varme i motor/batteri, hvilket også instruksjonsboka indikerer. Valgte å bare kjøre videre til flyplassen siden jeg var så nære, men endret gassfot til "gammelthink-feeling" og skrudde av varmeapparatet. Det gikk fint å kjøre resten av veien, men symbolet forble tent de siste par kilometerne.

Er det andre som har fått dette opp? Trodde ikke batteriene på disse bilene skulle bli for varme, men snarere like det så varmt som mulig nesten. At motoren kan bli varm etter en times motorveifart kan jeg forstå ... Hva med varmeapparatet - kan dette også føre til "smittevarme" for motoren?

Det som ellers slo meg er at dette nå skjer på en kald dag med temp rundt 0. Har jo ikke sett noe tilsvarende i sommer når jeg har kjørt samme rute ...

Forøvrig kan jeg som en selvfølge konstatere at motoveifart på vinterstid (riktignok bare veier) med vinterdekk og litt varmeapparat på, gir vesentlig kortere rekkevidde enn jeg har observert i sommer. Tidligere har jeg brukt i overkant av 50% på en slik tur uten noen besparende kjøring - nå gikk det med 80% på tilsvarende tur. Godt det er ladeplasser der ;-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elox

Jeg har opplevd dette i sommeren noen ganger. Har blitt fortalt av R&S i Sandvika at dette kan skje, det skal ikke være skadelig for bil eller batteri. Lyset indikerer at batteriet har behov for "kjøling" så det "kjølevifta" for batteriet startes. Denne høres godt når den er i gang,
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA