Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Montere Webasto i Think

Startet av El-vis, lørdag 21. november 2009, klokken 14:21

« forrige - neste »

El-vis

Noen som har erfaring med motorkontroller og bytte?

Min bil ville ikke lenger gå i gir og måtte taues til verksted. Trodde først det kunne være girlåsmotor, og litt engstelig for prisen på bytte, som ble anslått til ca 5.000 kroner.

Sjokket ble desto større da jeg fikk vite det var motorkontroller som må byttes. Det er visstnok en av de dyreste delene på Thinken. Koster opp mot 30.000!!!

Er ganske så glad i min bil og lite lysten på å skulle takke den av, vil gjerne høre om noen har vært borte i lignende.  Skal det virkelig koste så mye? Kan det gjøres på andre måter? Vet at jeg uansett løper en risiko om jeg skifter, for batteriene kan jo takke for seg når det skulle være. Men bilen har ellers oppført seg pent, og har bare gått 15.000 km (en av USA-bilene).
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Ken

#1
Det er ikke en del som går i stykker til vanlig.

Girlås er kontrollert av BMS og feedback kommer fra endebrytere i girlås og bremsepedalen. Tror ikke at en defekt motorkontroller har noe med det å gjøre.
Sjekk at endebrytere fungerer som de skal  og evt. bøy aktiveringsstang på dem.

Motor på motorlås kan bli svak og ikke opp til jobben. Trill bilen fram og tilbake litt på jevn grunn til å se om den låses ut.

Ved feil innstilling av endebrytere vil en feilmelding kommer på displayet. Slå tenning av og på igjen til å nullstille.

Hvis du få starte bilen og den første bryter er løst ut og den andre bryter er trykket inn så vil bilen kunne kjøres hvis motorkontroller er OK.

ps.
Elvis kjører i Bergen også!

Om du er litt flink til å mekke så er det ikke så vanskelig å bytte kontrolleren.
Tips til demontering av girlås finnes under Think:rearasjoner i ElbilWiki og verksttedsboka kan lastes ned. Lykke til.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Her i Oslo er det vel Hens (mobil 95445284) her på forumet som har mest deler og kunnskap om Th!nk, han jobbet på fabrikken. Øyvind Lunde (mobil  90124427) er en annen ressursperson med mye kunnskap om bilen og batteriene. Se PersonligMelding.

Jeg har utdannelse innen elektronikk er er veldig interessert i å se hva som kan være feil med motorstyringen. Hvis du bestemmer deg for å bytte, sørg for å få igjen den defekte motorstyringen. 30.000 er en ganske gjengs pris for denne delen uansett hvem som lager den.

Tom Roy

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Feil justert bremsepedalbryter eller løs ledning kan  også være en årsak til at parklåsen ikke løser.
Hvem har stilt diagnosen?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El-vis

Verkstedet (Automotive) forberedte meg på at det var girlåsen, ettersom jeg ikke fikk bilen i gir. Men, dessverre kan en jo si, det var ikke det som var feil (selv om ny girlås også koster mye å bytte).

Det viste seg å være mer alvorlig enn som så, ettersom det var motorkontrolleren som hadde sviktet.  Det  har ikke jeg forutsetning for å finne ut - så det var det naturlig nok verkstedet som sjekket og priset.
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

El-vis

Og forøvrig, takk til innspill og råd direkte. Hadde jeg hatt mer tid hadde det vært perfekt å finne en enklere løsning med egeninnsats og hjelp. Jeg er avhengig av å få Elvis raskt på veien, og har bitt i det ekstrasure eplet - det blir dyreste løsning, med verkstedfiksing.

Later som om det bare er penger - og at jeg snart har glemt av tusenlappene forsvant i et megastort sort hull... :-\
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

cra

Sitat fra: adda på onsdag 14. oktober 2009, klokken 22:34
Later som om det bare er penger - og at jeg snart har glemt av tusenlappene forsvant i et megastort sort hull... :-\

Du får trøste deg med at de pengene helt sikkert hadde forsvunnet i ett eller annet hull uansett. Det gjør i alle fall mine.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Får du høre at girlås låser seg inn og ut når du forsøker å starte bilen?

Hvis du høre det og bilen blinker gult når du sette bilen i revers så er det sannsynlig at det er noe galt med drivsystemet.

Som Tom Roy sier, forlang tilbake den gamle eller få betalt for den.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA