Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D - teknisk info

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:16

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Sigurd på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:41
Men at man kunne hatt en "elbilskatt" for å bidra til utbygging av hurtigladere er jeg ikke i tvil om at kunne hatt noe for seg.

Men så er spørsmålet om hva som hadde vært mest hensiktsmessig dersom man altså først skulle hatt noen slik "elbilskatt" - eller obligatorisk lade-tillegg på kjøpsprisen av en elbil:
- Som trådstarter foreslår: Noen hurtigladere plassert rundt om, eller
- En masse "sakteladere" plassert på (praktisk talt) alle offentlige (og evnt. private - borettslag/jobb) parkeringsplasser, slik at de som idag ikke har tilgang til lading hjemme/på jobb, eller har mulighet til å sette opp dette selv, faktisk får denne tilgangen. Så kan heller de som skal på langtur (hva som er "langtur" er en helt egen debatt :p ) betale for tilgang på hurtigladere. Med mange elbiler så blir også markedet større... Skulle man ha eget hus/egen parkeringsplass/garasje så kunne evnt. denne "skatten" gått til å dekke deler av denne private laderen (tilskuddsordning).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

'Langtur' kan enkelt defineres som lengre enn det du klarer uten å lade underveis. ;)

Vi trenger uansett begge deler, sakteladere der folk oppholder seg og hurtigladere der folk ferdes. Sakteladerne kan installeres 'overalt', borettslag, bytorv, pendlerparkeringer, kundeparkeringer osv.

Hvordan er økonomien i en saktelader forresten? La oss si at du installerer 1 stk 11kW type2 ladepunkt utenfor frisørsalongen din. Hvilken minuttpris må du kreve for å gå i null?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på tirsdag 12. mai 2015, klokken 17:22
Vi trenger uansett begge deler, sakteladere der folk oppholder seg og hurtigladere der folk ferdes. Sakteladerne kan installeres 'overalt', borettslag, bytorv, pendlerparkeringer, kundeparkeringer osv.

Helt sant. Poenget mitt var heller det at det er sakteladerene som treffer den målgruppen som er utpekt i denne tråden - de som ikke har tilgang til å lade hjemme eller på jobb. Joda, i mangel på sakteladere der de parkerer kan de til nød greie seg med noen hurtigladere.

Når man først har løst problemet med saktelading/daglig lading, så er det flere elbiler på veiene, og mer betalingsvilje til å løse problemet med hurtigladere på veien, så derfor blir behovet for tilskudd til dette mindre.

Hadde jeg bodd i blokk eller hus uten egen parkeringsplass, så hadde neppe tilgangen til å stå en halvtime/time daglig eller ukentlig for å lade gratis på en hurtiglader vært nok til at jeg ville valgt en elbil. Men om det var blitt lagt opp tilstrekkelig med sakteladere rundt der jeg bodde (eller jobbet), så kunne det vært hva som fikk meg til å gå for elbil - forutsatt at rekkevidden hadde vært tilstrekkelig til mitt daglige bruk. Tilgang til gratis hurtigladere hadde vært en bonus, som ville gjort det enklere for meg de gangene jeg skulle på en "langtur".

Ps: ang. definisjonen av langtur: Grei den definisjonen du kom med, men vil også ta med "lengre enn det man kjører til daglig i hverdagen". Pendler man 10 mil hver vei til og fra jobben er ikke det noen langtur.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trekkoppbil

Det er ikke greit å være avhengig av hurtiglading på vei til eller fra jobb. Dersom du stanger i kø 3 kvarter på vei fra jobb, når du skal hjem til barn og ulike gjøremål, så vil du rett og slett ikke stoppe i tillegg, for å lade.

Når det gjelder utbygging av hurtigladere, så vil det vil gå av seg sjølv. Dersom nye biler vil få dobbelt så stor batterikapasitet om 2 år, og antallet hurtigladere vil dobles om få år, så vil det bli bedre. Antallet elektriske biler på veiene, øker fort, og markedet for hurtigladere øker drastisk. Det er mulig at det er greiest med den løsningen vi har nå, ved at vi betaler for minuttene vi lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA