Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ward JK2500 Elbil bygget fra scratch

Startet av NegativeElectrode, søndag 07. juni 2015, klokken 23:33

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Nettleien foreslås gradert etter effektuttak. Induksjonsovner kan også trekke en god del, i tillegg til varmtvannsberedere som er nevnt her.
http://www.dinside.no/933656/naa-kan-det-bli-dyrere-nettleie
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

THE

Regner med at dette eventuelt blir innført samtidig med differensierte strømpriser, der det er rimeligere å bruke strøm utenom de periodene med størst forbruk. Det vil si at det kan bli rimeligere strøm på natten for eksempel.

Dette er forøvrig DSB ganske kritiske til, fordi det vil oppfordre folk til å sette på vaskemaskin, tørketrommel osv. når de sover.

Ellers vil det vel bli viktig å tenke litt på hvordan du bruker strøm hjemme. Hvis du setter elbilen på 11 kW lading samtidig som 4 plater på induksjonstoppen er i bruk, junior tapper i badekaret, du setter på vaskemaskina og det står på full elektrisk oppvarming i huset, så blir det et heftig effektuttak. Kanskje du kan utsette lading til det er færre strømbrukere i drift, og dermed redusere effektuttaket og nettleie.

Sannsynligvis vil det ikke være behov for store oppgraderinger i strømnettet i Norge for å legge til rette for 100% elektrifisering av bilparken, men det forutsetter at forbruket spres utover døgnet. Hvis alle skal lade elbilen sin mellom kl 16 og 19 på ettermiddagen (slik jeg stort sett gjør i dag), så vil ikke strømnettet holde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Davidsv

Her kommer jo powerwall rimelig passende inn :) Kan jo jevne ut forbruket.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

grorudklovnen

Dette kan løses ved at framtiden boliger og næringsbygg blir utstyrt med stasjonære batterier fra elbiler som skrotes.

KjellG

Brann i elbil vs brann i Powerwall og andre ex-elbilbatterier?

Griffel

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 08. mai 2015, klokken 15:06
Dette kan løses ved at framtiden boliger og næringsbygg blir utstyrt med stasjonære batterier fra elbiler som skrotes.
Sitat fra: Davidsv på fredag 08. mai 2015, klokken 14:53
Her kommer jo powerwall rimelig passende inn :) Kan jo jevne ut forbruket.
Begge disse ideer vil virke, men ingen av dem vil være økonomisk forsvarlige.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 08. mai 2015, klokken 17:37
Brann i elbil vs brann i Powerwall og andre ex-elbilbatterier?

Alle Tesla-branner har kommet etter sammenstøt med gjenstader. Tviler på at det skjer ofte med en PowerWall ;)

Noen andre branner i lithium-batterier i elbil kjenner jeg ikke til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Er de ikke noe med at en ikke kan bytte batterikjemi for da vet ikke brannvesenet hvordan de ev skal slukke en brann? Mao, må Powerwall og ande slitne bilbatterier i hus regisreres hos brannvesenet for korrekt brannslukking?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 08. mai 2015, klokken 20:51
Er de ikke noe med at en ikke kan bytte batterikjemi for da vet ikke brannvesenet hvordan de ev skal slukke en brann? Mao, må Powerwall og ande slitne bilbatterier i hus regisreres hos brannvesenet for korrekt brannslukking?

Korrekt slukking av brann i et slikt er nedkjøling med store mengder vann. Mao. ikke noe brannvesenet trenger å tenke på mhp. husbrann ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA