Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Carwings oppdatert

Startet av epic, mandag 08. juni 2015, klokken 11:53

« forrige - neste »

epic

Jeg venter på Model S leveranse i Juni og tenkte å installere ladepunkt ved min parkeringsplass i forkant.
Litt info:
1. Jeg kan lite til ingenting om el-installsjon (jeg har montert taklampe via sukkerbit, thats it)
2. Parkeringsplass er leid av kommune.
3. Kommunen leier bygningsmassen av borettslag.
4. Ikke sikker på hvor lenge jeg skal bo der (men antagelig 3-4 år)
5. Vi har ikke sikker tilgang til lading på jobb.

Så, jeg har fått godkjenning fra borettslaget til å installere ladepunkt på en plass i garasjen, så lenge jeg ikke trekker strøm fra deres inntak på en måte som kan være ugunstig for borettslaget.
Nå venter jeg på telefon fra Trondheim Parkering, der jeg har tenkt å høre hva de mener er lurest å gjøre (se under)

Siden jeg antagelig ikke vil ha denne plassen for evig og alltid tenkte jeg det var lurt å installere en "ikke tesla spesifik" og "future proof" lader i følge EU-standard (Type2?), slik at trondheim kommune evnt. kan dirigere neste el-bil til min plass når jeg ikke parkerer lenger.

Siden jeg er helt grønn på dette tenkte jeg rett og slett å spørre, gitt info over, hva vil være deres råd?
Hva slags type lader, hvor mye ampere og volt? Eller, finnes det noen gode elektrikere som dere kjenner i Trondheimsområdet?

fonberg

Sitat fra: epic på fredag 08. mai 2015, klokken 12:22
Jeg venter på Model S leveranse i Juni og tenkte å installere ladepunkt ved min parkeringsplass i forkant.
Litt info:
1. Jeg kan lite til ingenting om el-installsjon (jeg har montert taklampe via sukkerbit, thats it)
2. Parkeringsplass er leid av kommune.
3. Kommunen leier bygningsmassen av borettslag.
4. Ikke sikker på hvor lenge jeg skal bo der (men antagelig 3-4 år)
5. Vi har ikke sikker tilgang til lading på jobb.

Så, jeg har fått godkjenning fra borettslaget til å installere ladepunkt på en plass i garasjen, så lenge jeg ikke trekker strøm fra deres inntak på en måte som kan være ugunstig for borettslaget.
Nå venter jeg på telefon fra Trondheim Parkering, der jeg har tenkt å høre hva de mener er lurest å gjøre (se under)

Siden jeg antagelig ikke vil ha denne plassen for evig og alltid tenkte jeg det var lurt å installere en "ikke tesla spesifik" og "future proof" lader i følge EU-standard (Type2?), slik at trondheim kommune evnt. kan dirigere neste el-bil til min plass når jeg ikke parkerer lenger.

Siden jeg er helt grønn på dette tenkte jeg rett og slett å spørre, gitt info over, hva vil være deres råd?
Hva slags type lader, hvor mye ampere og volt? Eller, finnes det noen gode elektrikere som dere kjenner i Trondheimsområdet?

Du kan jo gjøre ladepunktet enda mer generelt med å sette opp et industristikkuttak, f.eks. 16A enfas (=3,7 kW), 32A enfas (=7,4 kW / 32 km/t)), eller 16A trefas (=11kW / 50 km/t). Begge de to sistnevnte kan du bruke med standardovergangene som er laget for original UMC-en som følger med TMS.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

epic

Så hvis jeg får elektriker til å trekke inn 32a trefas og sette opp en uttak med egen måler og "industristikkuttak" (er dette "rød" eller "blå"?) så vil jeg enkelt kunne lade min Tesla med medfølgende ustyr?

RaBalder

Sitat fra: epic på fredag 08. mai 2015, klokken 12:40
Så hvis jeg får elektriker til å trekke inn 32a trefas og sette opp en uttak med egen måler og "industristikkuttak" (er dette "rød" eller "blå"?) så vil jeg enkelt kunne lade min Tesla med medfølgende ustyr?
Hvis det settes opp en blå enfase 32A kontakt, og du har blått adapter til din UMC (alle i Norge skal vel ha blått), så kan du lade med UMC. Hastighet avhenger hva kabling sikring er dimensjonert for.

Hvis det settes opp en rød trefase 16A kontakt, og du har rødt adapter til din UMC, så kan du lade med UMC. Hastighet avhenger hva kabling og sikring er dimensjonert for.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA