Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget eksploderer

Startet av alhaage, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:11

« forrige - neste »

alhaage

Hei

Noen som har noen tips til en MB 250e som skal langtidslagres? ca 11 mnd skal jeg være borte.

Ideell ladestrøm, noe som bør kobles fra, andre preserverende tiltak som kan tas?

Jeg orker ikke selge, for så å kjøpe ny når jeg er tilbake, ventet nesten 6 mnd på å få den jeg har spesifisert slik jeg ville ha den, så da lar jeg den heller stå I garasjen mens jeg er borte.

CitB59EL

Hei,
Det  jeg ville anbefalt er ca 50% (40-60%)ladetilstand under langtidslagring utfra det bitte lille jeg vet om li-ion batterier og lagring. Vår B klasse mister ikke % selv under flere uker uten bruk så vil tro at den vil være ganske stabil rundt den % du setter den fra deg på. Om du skal lade under veis i lagring vet jeg rett og slett ikke-her må andre som kan mer om batteri svare. B klassen har ca 78% reel ladeing når batteri viser 100% full ladet.

PaulusA

#2
Tviler på at du finner noe universalsvar, men vet at Tesla anbefaler tilkoblet hele tiden under lagring. Fordelen med det er hvis frost og slikt. Bilen lader uansett ikke opp til mere en ca 80%, så du skader ikke batteriet. Du vil kun gi bilen mulighet til å trekke strøm hvis den ønsker det.
Kan tenkes at lagring ved 40-60% er Ok, men jeg er personlig litt bekymret for kulden. Hvordan reagerer li-on på kulde ved 50% ladetilstand? Vet at et vanlig bilbatteri kan ta kvelden ved -10 grader. Uansett, fokuser isåfall på reel ladetilstand, ikke oppgitt av bil.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Sitat fra: PaulusA på mandag 22. august 2016, klokken 21:43
Tviler på at du finner noe universalsvar, men vet at Tesla anbefaler tilkoblet hele tiden under lagring. Fordelen med det er hvis frost og slikt. Bilen lader uansett ikke opp til mere en ca 80%, så du skader ikke batteriet. Du vil kun gi bilen mulighet til å trekke strøm hvis den ønsker det.
Kan tenkes at lagring ved 40-60% er Ok, men jeg er personlig litt bekymret for kulden. Hvordan reagerer li-on på kulde vet 50% ladetilstand? Vet at et vanlig bilbatteri kan ta kvelden ved -10 grader. Uansett, fokuser isåfall på reel ladetilstand, ikke oppgitt av bil.

Enig med deg i det du skriver:) Det står i manualen til bilen hvordan man best tar våre på batteriet.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Ønsker å legge til at hvis jeg selv hadde kun hatt en ladekladd (Schuko) ville jeg nok vurdert å IKKE ha bilen tilkoblet konstant i 9 mnd grunnet den risikoen det er med ladekladder og Schuko.

Hvis du insisterer på å bruke Schuko, bruk ladekladden kun med 2 lys (8A), da øker sikkerheten betraktelig.

Hva med å spørre noen om å passe på bilen litt?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA