Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3rd parts spoiler

Startet av PokerFjes, fredag 28. august 2015, klokken 11:27

« forrige - neste »

PokerFjes

Jeg har nettopp kjøpt e-Golf, men siklet veldig på en Golf GTE. Det var ett viktig moment som gjorde at det vippet i favør av ren elbil, nemlig bekymringen rundt feil og vedlikehold på en bil som både har elektrisk og forbrenningsmotor.

Det har tidvis vært mye feil på mine fossilbiler, og ironisk nok er mange av dem knyttet til elektronikk :). Elbiler har færre mekaniske komponenter, men er kanskje mer kompliserte i det elektroniske. Hva som er verst vet jeg ikke, men servicene er rimeligere og det virker som folk har lavere anslag på driftskostnader (ex.drivstoff) på en elbil kontra en hybrid.

Jeg valgte ren elbil fordi jeg var bekymret for potensielle verkstedutgifter på en aldrende hybrid. Hva tenker dere om dette? Var/er bekymringen min grunnløs? Har jeg et for optimistisk syn på rene elbilers enkelhet og potensielle driftssikkerhet og -kostnad?

Hvis Golf GTE hadde hatt 30% større batteripakke så hadde jeg fortsatt sittet i tenkeboksen.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Trekkoppbil

Det er kanskje ikke så morsomt å skru på en bil, hvor det er stappa helt tett under panseret.

Cydonia

Jeg ville ikke vært så bekymret for dette. Selv er jeg meget fornøyd med Golf GTE, og 5 års garanti skulle sikre eventuelle utforutsette tekniske problemer. Ser for meg å ha bilen i minst 2-3 år til utvalget og rekkevidde på EL-biler blir enda bedre. Det er satset stort på denne hybrid-drivlinjen som vil komme i tusenvis av biler, nå i Golf GTE og Audi e-Tron, og snart også Passat GTE. Men har du en e-Golf som dekker ditt behov for rekkevidde, så er jo dette et veldig bra kjøp, med alle fordelene med ren EL.
Hyundai KONA electric 2018

Erlingni

Jeg tenker at el-bil delen uansett er nærmest vedlikeholdsfri. Dvs. at vedlikeholdet blir tilsvarende en fossilbil. Fullt under panseret er det da i veldig mange fossilbiler også, med V6 motor etc.
Dessuten er det jo uansett fem års nybilgaranti.

Jeg valgte e-tron, på tross av to bekymringer jeg hadde vedr. vedlikehold:
1. e-tron leveres ifølge Møller med registerriem isteden for kjede av en eller annen grunn. Vet ikke om dette også gjelder gte. Imidlertid var skiftintervallet veldig høyt, over 200k km så vidt jeg husker. Da har jeg ikke bilen lenger uansett.
2. Batteripakken utsettes for langt høyere slitasje enn på en el-bil, pga. lavere kapasitet = hyppigere ladning = langt flere ladesykluser.
Jeg kjenner el-bil eiere som kjører det samme som meg, og lader bilen to ganger i uka. Jeg må lade hver dag, og kjører dessuten også ofte batteriet helt tomt.
Imidlertid leveres e-tron med åtte års garanti på batteri, og batteriet er modulbasert og enkelt å skifte ut ifølge Møller.

Serviceintervall og priser på service er ca. tilsvarende en fossil A3, etter min uhøytidelige sammenligning. Med unntak av registerreima.

Jeg er moa. ikke så veldig bekymret ;)

olekvi

Jeg er heller ikke bekymret, men det er fullt i motorrommet, og jeg er spent på hva f.eks et clutchskifte vil koste etterhvert ...

Apropos clutch; det er én av tingene disse hybridene fra Audi / VW har fått ekstra, nemlig en tredje clutch i tillegg til de to i DSG/S-tronic-kassa.  Jeg håper og tror at dette er skikkelig testet, men jeg er spent på å høre om det holder i lengden.

Når det gjelder servicekostnader så må i hvert fall E-tron ha hyppigere oljeskift enn tilsvarende bil som ikke er hybrid, samtidig så er oljen som brukes rimeligere, så det er ikke sikkert prisforskjellen blir så stor alikevel?
'19 TM3P

Erlingni

#5
Jeg trodde slike clutcher i utgangspunktet var nærmest evigvarende, og at bytte i praksis kun er aktuelt på (fossil) biler med manuelt gir. Men her må jeg innrømme at jeg har lite peiling. Jeg ser også de mulige utfordringene en ny type tredje clutch kan gi og evt. barnesykdommer. Men her er man vel godt dekket innenfor de fem årene på garanti. Dessuten er det jo mye ny teknologi på el-bil generelt, med dertil potensielle barnesykdommer.

Oljeskift på min e-tron er 15k km eller 1,5 år (det som inntreffer først) ifølge CAR menyen. Er det så mye oftere enn en tilsvarende (A3 / Golf) fossilbil? Jeg hadde tidligere en A6 (2.7tdi) med 30k km/ 2 år intervall, men har hørt at VAG har gått bort i fra 30k km / longlife på nyere modeller fordi det (som kjent) ikke er bra for motoren. Personlig ville jeg uansett aldri kjørt en fossilbil lengre enn 15k km uten oljeskift.
Oljeskift på denne kontra A6'en koster omtrent halvparten :) Men i forhold til en A3 1.4tfsi vet jeg ikke...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA