Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Tesla vervekampanje! 1000$ til kjøper og verver!

Startet av Djance, tirsdag 11. august 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

Djance

Hei, Har spurt litt før men nå Nærmer det seg Bilen :D Så nå venter eg spendt. har det vært værd og vente 2 måneder på bilen fra Usa.

dette er en Impotert fra US

gått i Gorgia i 2 år som Leasing som alle i US,

det er en 2013 mod (facelift) SL betaler 134.000 kr gått 14.202 Miles (22,800 km)

Kjører fra Drammen og velger RV 7 siden Ladestasjoner den veien.



Satt og tenker og ta med meg egen høgtaller for spille musikk. men har vell ikke så mye strøm og tape på og kjøre bare med mobilen koblet til inni bilen.


blir såfall kjøre i Eco mode. og B modus. tar med meg nye Laderen eg har kjøpt EVi lader 10/16A

siden orginale er kun 110V og 10 A kun i nød om eg skulle komme borti ladestasjon som ikke virker.

emil

Noen småting:

- Musikkbruk og lysbruk påvirker ikke rekkevidden på noen som helst merkbar måte.

- Ofte bedre å trille(seile) enn å regenerere, bruk B-modus kun som motorbrems. Hold girvelger mot venstre uten å ta forover/bakover for å sette i N og ha ingen regenerering. Hold et lett trykk på fartspedal før man setter i D for å slippe regenerering.

- Test alt av ladekabler og hurtiglading før avgang


Ellers lykke til med bilen og turen.

Djance

Første Hurtiglading tester eg i Hønefoss tenker eg. da har eg 2 st og prøve på.

Laderen er helt ny og ikkle brukt :)

Trekkoppbil

Det kan være problematisk med langkjøring med en bil man ikke kjenner.

Leaf spy er et "må ha" hvis man skal kalkulere rekkevidde. Der ser du hvor mange kilowatttimer du har med lading. Får du en bil fra USA, kjenner man vanligvis ikke til hvor stor kapasitet det er på batteriet, før man har fått bilen. Hvis du nullstiller måleren ved start, så kan du følge med på hvor mange kilometer du kjører pr kWt.
Husk at du kjører en bil med bare ett gir, og kommer du over 80km/t, så faller rekkevidda fort.
Jevn kjøring er også smart. Trykker du klampen i bånn, går det 200Ampere, og du kan gjette deg til hvilke effekttap du får da.
Hurtiglading går kjappt når batteriet er ganske tomt, og kanskje opp til 50% lading, men videre lader Leafen saktere og saktere.
Type2-kabel får du gjerne ikke brukt i fjellområder, men visse steder kan det være kjekkt å ha, for at du skal få 32A lading. Som på Slependen.
Den originale EVSEen burde du ha oppgradert hos evseupgrade i California før den blei skipa til Norge. Spør du om europeisk firmware, kan den justeres fra 6-25A, og det kan være nyttig om du setter på støpsel til industrikontakt på 32A.
Pass på at du får med SD-kort og EVSE til bilen. Enkelte transportselskaper sender det sammen med Title, eller separat, mens det finnes noen som bare lar det ligge i bilen.

Djance


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA