Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av NegativeElectrode, fredag 29. mai 2015, klokken 12:16

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mr.Zero

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 29. april 2015, klokken 08:27
Hvorfor ikke løse problemet istedet for å sette 2 gode virkemidler opp mot hverandre?
http://www.osloby.no/nyheter/Forsker-Elbil-koer-far-folk-til-a-droppe-bussen-7998218.html

Nå har jeg kjørt elbil inn / ut Mosseveien nær hver dag i tre år og kan ikke fatte at den strekningen nevnes som et problem. Om så en buss har 3-4 elbiler foran seg (og kanskje én eller to busser)ved enden på kollektivfeltet, ja så skaper ikke det nevneverdig forsinkelse. Kjørte Mosseveien daglig i to år også tidlig på 90-tallet, og selv da begynte køen på nøyaktig samme sted.
Drammensveien, derimot - ja der kan det nok sies at det er et problem visse tider på morgenen. Så får man gjøre noe der problemene er - og ikke på de stedene der kollektivfelt-trafikken fungerer bra.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Thomas Parsli

Bård Norheim er egentlig mot elbiler, dvs. han mener "subsidiene" (hans ord for avgiftsfritak på elbiler) er feil bruk av penger.

For å sitere Ibsen: "Hvor utgangspunktet er galest, blir titt resultatet originalest."

* Uten avgiftsfritak ville vi neppe hatt elbiler
Bilene ville vært for dyre, salget blitt for lite, fortjenesten for liten, konkurransen for liten, innovasjonen for lav.
Jeg kan ikke se at Tesla ville eksistert i det hele tatt uten avgiftsfritak og tilskudd.

* Uten fordeler ville vi neppe hatt elbiler
Svært få ville kjøpt en Leaf til 350.000,- stått i kø på E18, betalt i bomringen og betalt på kommunal parkeringsplass mens man jobbet. Da ville man heller kjøpt en fossilbil til 2/3 av prisen.

* Hvis 20% lengre reisetid får folk til å droppe bussen, hva er alternativet?
Setter de seg heller i fossilbilen og bruker dobbelt så lang tid?
Holmen-Oslo (bussterminalen) bruker 30min i følge ruter.no.
Hvis reisetiden øker til 36min (20%)  mener altså Bård Norheim at folk heller bruker bil, som 50-60min? (90-100%)?

Målet bør være å få flest mulig til å kjøpe elbil istedenfor fossilbil. For å oppnå det målet må man fortsette med avgiftsfritaket, fortsette med fordelene -og heller gjøre det dyrere å kjøre fossilbil.
Innfør gjerne krav om samkjøring i kollektivfeltet (2+ eller 3+) på visse strekninger, visse tider av døgnet.

Thomas
(Bård Norheims bruk av tall fra Spetalen i "Elbilsubsidier: Når kollektivtrafikantene kjører Porsche" antar jeg bare er trolling)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Catalyzator

Ser at jeg la inn min kommentar i dag under et gammelt emne og kopierer det inn her hvor forskeren som fikk meg til å reagere er henvist til også.

Nå har ikke jeg noen relasjon til kollektivfelt men ifølge bilder jeg ser i nyhetene vedrørende slike saker kan det for mitt naive blåøye se ut til å være minst tre felter på svært mange kollektivfeltstrekninger og da er jo løsningen enkel: Ett felt for busser og slikt (kollektivfelt) Ett felt for EL-BIL og ett felt for fossilbiler. Det vil garantert bli ramaskrik men er en vinn-vinn situasjon i lengden for alle. Fler vil velge kollektivt istedenfor fossilbil da fossilbilfeltet nærmest sprekker og fler vil velge EL-bil fordi dette feltet foreløpig er romslig. Så kan det rulle å gå til det igjen blir behov for endringer eller vi er fullstendig kvitt alle fossilbilene en gang i fremtiden.

Vil også tillegge at dette jo uansett er en naturlig vei å gå fremtidig da vi selvfølgelig vil måtte innse at EL-bilene vil bli flest en eller annen gang og det er jo gladnyhet for alle.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

NegativeElectrode

Min erfaring med pendling på E6 til/fra Oslo fra nordsiden er at køene ikke er noe lengre etter at elbilene kom inn i kollektivfeltet. Det er der hvor biler (uansett energikilde) må krysse kollektivfeltet for av/påkjøring at det blir køer. Jeg tror at det endel steder blir mindre kø totalt sett når man fordeler trafikken over flere felt, etter at endel personbiltrafikk har kunne ta i bruk kollektivfeltet.

Når antallet elbiler er stort nok, vil dette såklart ikke lengre være hverken hensiktsmessig eller være noen reell fordel lengre. Da må man se på hvordan man kan oppnå minst mulig kø med fordeling av felter. I pressområder bør det kanskje lysreguleres tilgang til de ulike feltene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA