Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris for lading av C-Zero

Startet av fonberg, fredag 17. juli 2015, klokken 22:42

« forrige - neste »

pej

De har glemt å skru av remote access. Det er vanlig prosedyre på service.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

Ikke i Trondheim. Her har de skrudd av en eneste gang på min bil, og det var på vei ut på prøvetur.

Øggen

Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:56
Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:30
Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:23
Ser ut som de lar den stå over natten med tømt batteri. Kjenner at det gjør meg bare passe fornøyd, men får satse på at de vet hva de gjør.

Som Tesla mekaniker hadde det første jeg desktiverte vært "remote accsess", blir som et øye over skulderen hele tiden. Jeg vet at de napper ut dashcam, men dette burde de innført for seg selv..

Helt enig, og jeg tror de som oftest deaktiverer.

Tull!!
Tesla ansatte har etter hvert fått strenge regler for hva de kan og har lov til å gjøre.
Å skru av remote access, endre personlige innstillinger bare for eget(mekaniker) velvære er strengt forbudt. Til og med oppsigelsesgrunn.

fonberg

Sitat fra: Øggen på fredag 12. juni 2015, klokken 07:05
Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:56
Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:30
Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:23
Ser ut som de lar den stå over natten med tømt batteri. Kjenner at det gjør meg bare passe fornøyd, men får satse på at de vet hva de gjør.

Som Tesla mekaniker hadde det første jeg desktiverte vært "remote accsess", blir som et øye over skulderen hele tiden. Jeg vet at de napper ut dashcam, men dette burde de innført for seg selv..

Helt enig, og jeg tror de som oftest deaktiverer.

Tull!!
Tesla ansatte har etter hvert fått strenge regler for hva de kan og har lov til å gjøre.
Å skru av remote access, endre personlige innstillinger bare for eget(mekaniker) velvære er strengt forbudt. Til og med oppsigelsesgrunn.

Da er det noe som har kommet etter hvert som du sier, det er jo kjent at de i noen tilfeller deaktiverte remote tidligere. Positivt at de har fått på plass rutinene du nevner.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cirys1

Sitat fra: Øggen på fredag 12. juni 2015, klokken 07:05
Tull!!
Tesla ansatte har etter hvert fått strenge regler for hva de kan og har lov til å gjøre.
Å skru av remote access, endre personlige innstillinger bare for eget(mekaniker) velvære er strengt forbudt. Til og med oppsigelsesgrunn.

Hva mener du her?? At deres retningslinjer går ut på og bli filmet/overvåket eller sparken??

"Hørtes" merkverdig ut spør du meg.. :o :o

jazzwheel

Skøyen har aldri deaktivert min remote access selv om den har vært inn 3 ganger siste året.

Har vurdert å remote-tute hvis bilen skulle gå tregt frem i verkstedskøen, men droppet det :)

fonberg

Sitat fra: jazzwheel på fredag 12. juni 2015, klokken 13:41
Skøyen har aldri deaktivert min remote access selv om den har vært inn 3 ganger siste året.

Har vurdert å remote-tute hvis bilen skulle gå tregt frem i verkstedskøen, men droppet det :)

Fikk telefon fra Tesla om at bilen min ikke blir klar i dag, som avtalt. Jeg kommer IKKE til å remote-tute (selv om forsinkelsen betyr jeg må holde ut med P85D loaneren gjennom helga).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

D.O

Batteriet tar da ingen skade i å være "utladet", er jo høy sikkerhetsmargin etter at range står på 0km. Ville vært mere bekymret om du hadde 43 grader rundt bilen og batteriet sto fulladet. :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cirys1

Sitat fra: D.O på fredag 12. juni 2015, klokken 15:06
Batteriet tar da ingen skade i å være "utladet", er jo høy sikkerhetsmargin etter at range står på 0km.

Det er i det nedre sjiktet det tar aller mest skade med veldig stor margin, mye større skade enn både SC lading og høy SOC..
Problemet er er at man ikke har tilgang til enkeltceller sin spenning, man har kun mulighet til og hente ut totalspenning, og den sier veldig lite. 1-2 dårlige celler kan fint trekke ned din totalkapasitet selv om det er over 7000 av dem, man vet ikke når den enkelte celle "knekker" fordi ingen av dem er 100% identiske..

nortrahof

Sitat fra: cirys1 på fredag 12. juni 2015, klokken 22:02
Sitat fra: D.O på fredag 12. juni 2015, klokken 15:06
Batteriet tar da ingen skade i å være "utladet", er jo høy sikkerhetsmargin etter at range står på 0km.

Det er i det nedre sjiktet det tar aller mest skade med veldig stor margin, mye større skade enn både SC lading og høy SOC..
Problemet er er at man ikke har tilgang til enkeltceller sin spenning, man har kun mulighet til og hente ut totalspenning, og den sier veldig lite. 1-2 dårlige celler kan fint trekke ned din totalkapasitet selv om det er over 7000 av dem, man vet ikke når den enkelte celle "knekker" fordi ingen av dem er 100% identiske..

Njaaa... vet ikke helt om dette stemmer?

Dersom man ikke har tilgang på enkeltceller sin spenning, vil batteriet ødelegges etter kort tid.
Dersom ikke cellene er "matched" eller har identisk kapasitet, vil man ved gjentatte opp- og utladninger ha noen celler som er helt tappet mens andre er fulladet ved samme klemspenning på den seriekoblede batteribanken.
Derfor må det være en overvåkning på hver cellegruppe. (Med en cellegruppe menes parallellkoblede enkeltceller)
Da vil dårligste cellegruppe mht. kapasitet være styrende for hele batteriet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cirys1

Sitat fra: nortrahof på lørdag 13. juni 2015, klokken 16:02
Njaaa... vet ikke helt om dette stemmer?
Dersom man ikke har tilgang på enkeltceller sin spenning, vil batteriet ødelegges etter kort tid.

Nei det vill det ikke, men man har mindre kontroll, og nei man klarer ikke og lage de 100% identiske..
Jeg tolker ikke cellegruppe som enkeltcelle men som 96 av de.

Man vill selvsagt ikke ha noen som er tomme og fulle ved slik sammenkobling, men man har alltid noen som "henger" etter, disse kan fint "dras" opp igjen med lading til 100%..

VL

Takker for svar! Er blitt litt klokere...

Så folk betalte veldig mye mindre for 2013 og starten på 2014 modellene?

Jeg har mulig ordnet meg en P85 med alt av utstyr unntatt barneseter bak til 620k med serviceavtale og under 20 000 på telleren. Er dette dyrt? Får forøvrig samme utstyr uten "P" nesten lik KM til ca 35 000 mindre...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Muffinman

Den første prisøkningen kom i november 2013 hvis jeg ikke husker feil, og min bil steg vel med nærmere 80k for samme konfigurasjon. Siden da har det vært en rekke små justeringer og en stor økning i fjor høst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA