Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billeg i Frankrike - direkte import?

Startet av Mr.Zero, lørdag 07. mars 2015, klokken 13:48

« forrige - neste »

Mr.Zero

Avisen Motorbransjen har foretatt en undersøkelse med fokus på delepriser til de forskjellige elbiler på markedet. Interessant å se bl.a at prisforskjellen på identiske (bort sett fra hovedlyskaster) deler på trillingene varierer såpass mye..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ferry

Interessant sammenligning! Billigmerket Kia har dyre deler, mens BMW med sitt rykte om stive priser er fjerder billigst. Kia-deler er over tre ganger så dyre som deler til E-up! Mercedes kommer også godt ut.

Gordon Retriever


grorudklovnen

#3
Når du tar bort LED lampene fra egolf prisene så er resten gjennomsnittlig. Kun slike ting f.eks. som varmetråder gjør frontruter dyrere enn ordinær Golf. Kun Soul har fantasipriser. Ta f.eks støtfangerbjelke, det er bare en liten stålstav som koster noen kroner å produsere, men som KIA skal ha mange tusen for. Det er her de tjener penger tydeligvis.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ferry på lørdag 14. februar 2015, klokken 18:36
Interessant sammenligning! Billigmerket Kia har dyre deler, mens BMW med sitt rykte om stive priser er fjerder billigst. Kia-deler er over tre ganger så dyre som deler til E-up! Mercedes kommer også godt ut.

Flere japanske/koreanske biler har tradisjonellt vært billige i innkjøp og ekstremt dyre deler, mens både Mercedes og BMW har hatt relativt billige deler. Lite som har endret seg de siste 20-30 årene mao. :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hsa77

Når jeg ser denne lista er jeg godt fornøyd med at jeg kjøpte Renault ZOE! :)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

arthur

Problemet her dukker vel først og fremst opp ved en ulykke, kollisjon eller uhell og man har skylden og ikke vil bruke sin kaskoforsikring?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

K S

Jeg er faktisk kjempefornøyd med at jeg kjøpte Soul.

Når kjøpte jeg sist karosseri deler, lykter osv? Tror det må ha vært en forskjerm til en Ascona A modell i -86 (da var det faktisk "venner" som herja bilen!)? Litt usikker, men tror det stemmer. Ellers har jeg blitt påkjørt et par ganger, men da har selvsagt skadevolder punget ut.

Men det er selvsagt dumt at noen tar blodpriser for deler, men rimelig innkjøpspris for bil, samt 7 års garanti og 150.000 km er for meg mye viktigere enn deleprisene, som jeg forhåpentligvis ikke trenger.

Trengs karosseri deler har jeg faktisk forsikring......

Amoss

Sitat fra: arthur på fredag 01. mai 2015, klokken 08:38
Problemet her dukker vel først og fremst opp ved en ulykke, kollisjon eller uhell og man har skylden og ikke vil bruke sin kaskoforsikring?

Disse prisene har relevanse for prisen du betaler for forsikringen...  Priser på deler og reparasjonskostnader er vel grunnen til at prisen på Tesla forsikringer har steget kraftig etter det første året...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Hvorfor ikke lage en undersøkelse på slitasjedeler? Det vil være mye mer interessant.

arthur

Sitat fra: Amoss på fredag 01. mai 2015, klokken 09:53
Sitat fra: arthur på fredag 01. mai 2015, klokken 08:38
Problemet her dukker vel først og fremst opp ved en ulykke, kollisjon eller uhell og man har skylden og ikke vil bruke sin kaskoforsikring?

Disse prisene har relevanse for prisen du betaler for forsikringen...  Priser på deler og reparasjonskostnader er vel grunnen til at prisen på Tesla forsikringer har steget kraftig etter det første året...

Litt underlig da at premien på Tesla går kraftig op når delene på en Tesla i følge oppslaget er samme som på en Mitsubishi Miev som koster en brøkdel av en Tesla i innkjøp?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Gordon Retriever

Sitat fra: Sele på fredag 01. mai 2015, klokken 10:34
Hvorfor ikke lage en undersøkelse på slitasjedeler? Det vil være mye mer interessant.

Som jeg nevnte i tråden som dreier seg om VGs omtale av denne saken, Elbil-deler i VG+ så stammer undersøkelsen fra bransjebladet Motorbransjen, som kan forklare hvorfor dette ikke er en mer forbrukerorientert undersøkelse av priser på slitasjedeler. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA