Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gamleforumet endrer navn til elbilforum.no

Startet av Elias, fredag 13. november 2009, klokken 17:49

« forrige - neste »

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2009, klokken 09:09
Vedlagt er bildet av nødvendig Bekreftelse av typegodkjenning.

Utstedes av TUV NORD mobilitet, Am TUV 1, 30519 Hannover. Eller Exportgutarten@tuev-nord.de

Alt de trenger er kopi av originalt vognkort, bilde av chassisplaten, og ca 80 Euro.

Med det papiret i lomma og 1300 kr, kan ingen hindre deg i å impotere og enkeltgodkjenne Elbil i Norge.  ;)

Det ser ut til at det har sneket seg inn en feil i emailen. Det skal være exportgutachten@tuev-nord.de

Her er forøvrig en link til deres engelske side om saken:

http://www.tuev-nord.de/en/traffic/Export_certificate_2615.htm
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PLUTO

Det er kanskje ikke rett tråd for dette, men skriver her.

Jeg har sendt en forespørsel til Statens vegvesen om de vil godkjenne at jeg skifter til Li batterier som gjør at bilen blir lettere. Her er svaret jeg fikk i går:

" Vi kan ikke se at det er noe i veien for å bytte til batterier slik du ønsker. Egenvekt reduksjonen på 100 kg vil sansynligvis ikke bety noe for hjulvinkler og lignende , men dette bør du få bekreftet av fabrikanten.
Bilen må fremstilles for kontroll ved en trafikkstasjon, ta med bekreftelsen fra fabrikken.
Ny egenvekt må da kunne fastsettes ved veiing og er da lastekapasiteten slik at setekapasiteten kan endres til 5 stk. må dette være ok."

Statens vegvesen Region sør
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Seg sendte inn et avklarende spørsmål og fikk et litt uklart svar.

mitt spørsmål:
...Du skriver at jeg bør innhente bekreftelse fra fabrikant på at en vektreduksjon på 100 kg ikke gjør noe med hjulvinkler og lignende. Er det et bør, eller et MÅ? ...

Svar:
Endringer som dokumenteres av fabrikanten er kurant å få godkjent, ser bilen lett og høy ut vill bekreftelse kansje bli forlangt. Det blir opp til kontroløren å avgjøre dette, jeg har ingen formening om at det ser galt ut eller at vektreduksjonen på 100 kg er av stor betydning.

  Mvh. ...
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Ganske typiske god dag manns økseskaft svar.

Du er akkurat like klok etterpå, og kommer aldri lenger heller.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. februar 2010, klokken 16:00
Ganske typiske god dag manns økseskaft svar.

Du er akkurat like klok etterpå, og kommer aldri lenger heller.
Er det ikke fantastisk at han svarer at det kommer ann på kontrolløren. Har de ingen retningslinjer? Har kontrolløren en god dag kan det gå, har han en dårlig dag vil det ikke gå. >:(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Rav4_EV

Jeg er faktisk helt enig i svaret som er gitt.
Det åpnes for å utøve skjønn over hvorvidt dette kan godkjennes uten å måtte ha dokumentasjon fra fabrikant.
Det gjøres da en vurdering opp mot om dette vil påvirke kjøreegenskapene negativt. Dersom bilen blir stående høyt oppe i fjærvandringen vil dette kunne gi negative utslag for kjøreegenskapene, og følgelig kan skape ulykker.
Dette må selvfølgelig betraktes i øyemed, og prøvekjøres før noen kan være sikre.

Hva F**N er det dere ønsker dere ?   ???

Et regime der ALT må dokumenteres fra produsent, og Vegvesenets representant blir kun en kontormann som ikke trenger kjøretøyteknisk kompetanse?

Eller et regime der alt tillates, og tullingen kommer over i din kjørebane og fronter fordi han mister kontroll over bilen som er sterkt modifisert hjemme i garasjen med plysh og høge fjører.

Skjerp dere, og la det være rom for bruk av skjønn (og fornuft).

Er du misfornøyd med skjønnet som blir utøvd, kan du påklage dette og få andre til å se på dette.
Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA