Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen trakk ut min ladekabel, for å lade selv :-(

Startet av Herbie Leaf, torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Hansi på onsdag 22. april 2015, klokken 21:15
Jeg er fan av "ladefond"-modellen til Tesla Owners Club og tenker Norsk Elbilforening kunne vært en naturlig administrator av dette. Jeg syns det hadde vært fint med en tilbakemelding på hva de tenker om det, men liten respons så langt :(

Å ikke kunne gi en tilbakemelding engang på det, er trist. Elbilforeningen kunne jobbet for en "felles" aboløsning på tvers av alle leverandører. Som mange har sagt "jeg hadde betalt en mndavgift dersom jeg ikke hadde trengt å betale til mange!"

En mulighet: Abo-opplegg som koster 300kr pr mnd, gir 200 lademinutter inkludert, deretter 1.50pr minutt, hos alle hurtigladeleverandørene som ønsket å være en del av dette opplegget. For andre kunder kan de ta "det de ønsker". Pengene distribueres mellom hurtigladermedlemmene basert på hvilke ladere som har blitt brukt.

Bare en tanke, neppe optimal, men det må da være mulighet å få på plass en GOD abo løsning som dekker alle leverandører. Faktisk burde det kunne bli et krav for å få vidre støtte.

tomrh

Elbilforeningen består av noen ildsjeler som gjør mye dugnad og ubetalt frivillig arbeid som kontigenten vår ikke dekker, og jeg regner med de har kapasitetsproblem til å klare over alt de "burde". Men idéen er god og skulle kunne integreres i den felles ladebrikken som medlemmene har fått?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på torsdag 23. april 2015, klokken 10:55
Elbilforeningen består av noen ildsjeler som gjør mye dugnad og ubetalt frivillig arbeid som kontigenten vår ikke dekker, og jeg regner med de har kapasitetsproblem til å klare over alt de "burde". Men idéen er god og skulle kunne integreres i den felles ladebrikken som medlemmene har fått?

Om det skal være noe poeng med elbilforeningen må det jo være å jobbe aktivt for det som virkelig betyr noe. Når mange bare sier "hvorfor skal jeg være medlem? Hva gir det meg?", så gir ikke det en attraktiv fremtid for elbilforeningen. Da er det noe man får litt gratis medlemskap i, og så forsvinner man.

Medlemskap koster 435. "Elbilforeningen har over 20.000 medlemmer". Det må da virkelig kunne være økonomi i dette til å være mer enn en samling ildsjeler som gjør dugnadsarbeid?

Ladebrikken til foreningen, greit nok, men den gir meg veldig lite med mindre det kan knyttes et abo til den som kan sikre f.eks et utbyggingsfond og en sikkelig "roaming" på tvers av leverandører. Som sagt, dette er noe Enova kan presse på også, det er jo de som skal gi ut masse penger.

RaBalder

chademo-ladere koster vel 1.5 mill (var vel kost på berkåk for 2 stykker, dvs 2xchademo, 2xccs,  men med mye innsats utenom).

Hvis 10000 stykker i elbilforeningen går inn for å betale inn 1000 kr ekstra for et ladefond med formål å sette opp chadmo/ccs stasjoner, så rekker det til 6 doble ladestasjoner.

Du kommer ikke langt med 6 lokasjoner dersom du må sette dem med 80km avstand.
Da spørs det om man har slagkraft nok til å få satt opp noe på en "dugnad" med et fond.


Det fondet man har på Tesla-siden er heller ikke kjempestort, men man kommer så mye lengre med det siden ladestasjonen koster rundt 10-20000 + litt elektriker-arbeid for å få satt den opp.

Panduck

Sitat fra: RaBalder på torsdag 23. april 2015, klokken 12:17
chademo-ladere koster vel 1.5 mill (var vel kost på berkåk for 2 stykker, dvs 2xchademo, 2xccs,  men med mye innsats utenom).

Ett av problemene med å ha en ladeplass med en hurtiglader er ekstratiden det tar å saktelade dersom den ene laderen er i stykker. Jeg sliter litt med å finne pris på 20kW ladere, men i 2012 lå en 20kW ABB lader på ca 90.000kr. Jeg har vanskelig for å tro at det koster så absurd mye mer nå. Tenk hvor mye tryggere det hadde vært å lagt ut på langtur dersom flere av 22kW AC punktene ble multistandard DC/AC punkter. Hvor mange av disse laderene kunne vi fått ut av et slikt fond???


tomrh

Sitat fra: RaBalder på torsdag 23. april 2015, klokken 12:17
chademo-ladere koster vel 1.5 mill (var vel kost på berkåk for 2 stykker, dvs 2xchademo, 2xccs,  men med mye innsats utenom).
Gøran Vollan i EV Power fortalte at det er ikke laderne som koster mest penger, men det å føre fram strøm. I de aller fleste tilfeller må det trekkes fram en egen kabel fra nærmeste trafostasjon, med tilhørende graving etc. Deres planlagte hurtiglader ved St.Olavs hospital i Trondheim har måttet skrinlegges pga. at det koster en million bare det å skaffe nok strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på torsdag 23. april 2015, klokken 14:02
Gøran Vollan i EV Power fortalte at det er ikke laderne som koster mest penger, men det å føre fram strøm. I de aller fleste tilfeller må det trekkes fram en egen kabel fra nærmeste trafostasjon, med tilhørende graving etc. Deres planlagte hurtiglader ved St.Olavs hospital i Trondheim har måttet skrinlegges pga. at det koster en million bare det å skaffe nok strøm.

Jau, men det koster neppe så mye å føre strøm ut i fra de eksisterende 22kW AC uttakene som finnes ved siden av flere 50kW-ladere. Da må det jo kunne sees på som en billig investering for å gi bilister økt trygghet, å sette opp slike der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA