Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading med motor

Startet av Davidsv, tirsdag 19. mai 2015, klokken 19:41

« forrige - neste »

Davidsv

S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

emil

Er jo egentlig bare tull å holde igjen EL60000 for markering av elbil 50.000 siden det både er masse elkjøretøy på EL1000-9999 og ganske mange registrert helt opp på EL64*** tallet allerede.

Og hvordan vet de nøyaktig hvilken bil som vil bli bil nr 50.000, vil tro at sansynligheten er ganske stor for at det ikke er den faktiske bil nr 50.000 vi ser på bildet og som har fått EL60000

HoeggenEL

Sitat fra: emil på mandag 20. april 2015, klokken 14:33
Er jo egentlig bare tull å holde igjen EL60000 for markering av elbil 50.000 siden det både er masse elkjøretøy på EL1000-9999 og ganske mange registrert helt opp på EL64*** tallet allerede.

Og hvordan vet de nøyaktig hvilken bil som vil bli bil nr 50.000, vil tro at sansynligheten er ganske stor for at det ikke er den faktiske bil nr 50.000 vi ser på bildet og som har fått EL60000

EL1000-9999 er vel stort sett elektrisk moped, motorsykkel, golfbiler og lignende? 
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på mandag 20. april 2015, klokken 14:33
Og hvordan vet de nøyaktig hvilken bil som vil bli bil nr 50.000, vil tro at sansynligheten er ganske stor for at det ikke er den faktiske bil nr 50.000 vi ser på bildet og som har fått EL60000

Tipper Autosys vet akkurat hvilken bil som er nummer 50.000 :)
Om det faktisk var nummer 50.000 tviler jeg også på, minner meg litt om denne saken: http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/2522-forste-elbil-leaf-overlevert

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Det er vel symbolikken som er viktigst, og det å kunne skrive om det i avisene. Blir jo på samme måte som hoppbakken. Første hopper er bare første hopper om du ser bort fra prøvehopper(e) osv. Samme måed første bil gjennom den nye tunnellen. Det har som regel kjørt en del gjennom dem allerede før den offisielle åpningen skjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. april 2015, klokken 14:45Tipper Autosys vet akkurat hvilken bil som er nummer 50.000 :)
Medregnet de elbilene som kom til norge på begynnelsen av 1900-tallet?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. april 2015, klokken 14:45
Sitat fra: emil på mandag 20. april 2015, klokken 14:33
Og hvordan vet de nøyaktig hvilken bil som vil bli bil nr 50.000, vil tro at sansynligheten er ganske stor for at det ikke er den faktiske bil nr 50.000 vi ser på bildet og som har fått EL60000

Tipper Autosys vet akkurat hvilken bil som er nummer 50.000 :)
Om det faktisk var nummer 50.000 tviler jeg også på, minner meg litt om denne saken: http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/2522-forste-elbil-leaf-overlevert

Thomas

Men siden skiltet var holdt av til anledningen var nok hvilken bil som skulle få det bestemt for lenge siden uavhengig av om den bilen ble nr 49.999, 50.000 50.001 eller noe annet i området. Alternativt kan de jo ha holdt autosys under oppsyn og "stoppet" mulighet for å legge inn nye biler etter elbil nr 49.999 og så kunne de selv ordne bil nr 50.000 for at bilen med skiltet faktisk ble riktig og så åpnet opp for videre registreringer.

Vroom

Veeeel, hvis tellingen begynte med EL10000 så skal vel registrering nummer 50 000 ha nr EL59999 eller?


Thomas Parsli

Sitat fra: Vroom på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:00
Veeeel, hvis tellingen begynte med EL10000 så skal vel registrering nummer 50 000 ha nr EL59999 eller?

59999-10000 = 49999

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Men EL60000 er fortsatt ikke tilgjengelig med opplysninger fra vegvesenet:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL60000

Så den er vel strengt tatt ikke registrert enda?

zbk

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:35
Sitat fra: Vroom på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:00
Veeeel, hvis tellingen begynte med EL10000 så skal vel registrering nummer 50 000 ha nr EL59999 eller?

59999-10000 = 49999

Thomas

EL10000 skal også regnes med, så om alle nummerene ble tatt i bruk i rekkefølge ville EL59999 vært bil nr 50000.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Griffel

#11
Sitat fra: zbk på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:01
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:35
Sitat fra: Vroom på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:00
Veeeel, hvis tellingen begynte med EL10000 så skal vel registrering nummer 50 000 ha nr EL59999 eller?

59999-10000 = 49999
Thomas

EL10000 skal også regnes med, så om alle nummerene ble tatt i bruk i rekkefølge ville EL59999 vært bil nr 50000.
Det er ikke alltid like enkelt dette her. Men siden bil 10000 er én bil og bil 10001 er én bil og at 1+1 er i dette tilfelle 2 så har Vroom selvfølgelig helt rett, selv om 10001-10000 som oftest = 1.

Litt det samme bare omvendt som at år-tusend skiftet egentlig ikke var overgangen 1999 til 2000 men 2000 til 2001.
Alikevell feiret alle 1999 til 2000 (som strengt tatt var feil) i likhet med at bil nr. 50001 (med nr 60000) nå er den som får all ære.

Rent bortsett fra at det også var noen som kjøpte elbil før el-nummeret ble innført, både tidlige på 1900 tallet og sent på 1900 tallet.
Slik er det jo ofte men at det er stas å ende opp med nr 60000 selv om dette langt fra er elbil nr 50000 er en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Sitat fra: zbk på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:01
EL10000 skal også regnes med, så om alle nummerene ble tatt i bruk i rekkefølge ville EL59999 vært bil nr 50000.

Jeg er enig -trodde EL10001 var første registrerte nummer (men EL10000 er en Kewet som ble registrert i 1992 og avregistrert i 2000).


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA