Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit farge ikke tilgjengelig på Tesla

Startet av HansEgil, lørdag 18. april 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

Luftventil

Sitat fra: HansEgil på fredag 27. mars 2015, klokken 23:27
Takk for info, men har bare behov for å kjøre 7 mil pr. dag, i3 vil gjøre jobben - iallefall ved mer vanlige vinter-temperaturer. Er likevel litt imponert av Kia Soul også - er derfor fremdeles usikker. Noen med argumenter for i3 eller Soul ?

Nå må du selvfølgelig prøvekjøre begge og velge den du liker best, men personlig ville jeg uten tvil valgt i3. Prøvekjørte begge ganske nøye tidligere i vinter og BMW i3 var rett og slett en mye bedre bil. Men den er dyrere og mindre praktisk, så om du trenger mye plass er nok Soul best.

Men i3 var såpass morsom å kjøre at den rett og slett gjorde meg i bedre humør, det er sjeldent!

Og 70 kilometer er ikke noe problem uansett årstid.

Ellers kan du lese hva Top Gear synes om i3 her:

http://www.topgear.com/uk/bmw/i3/verdict
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

DrNox

Prøvekjørte BMWi3 først; fantastisk akselerasjon! Litt merkelig inni bilen med "isopor som var overmalt i dørene" + jeg ikke stolte på at vindusløsningen ville vare. Når man åpner dørene senkes vinduene ca 5cm for så å skyves opp igjen. Tøft men risiko i lengden? Kun lovlig for 4 personer, og kronglete løsning med dørene. I praksis, nærmere en 2-dørs enn 4-dørs! Bmw har allerede lagt mange føringer på hvilke kombinasjoner av utstyr man kan velge. Irriterende og lite fleksibelt. Her fyker pengene om man vil ha...

Så prøvde vi Kia Soul som var en god bil å kjøre, fremdeles god respons, men interiøret var meget plastikk-fantastik! Kona nektet å sette seg inn ::) Økonomen i meg likte denne bilen :)

Senere denne dagen prøvde vi Egolfen og kona var solgt på interiøret og alt av ekstrautsyr + eksteriør og kjøreopplevelse. Jeg merket at denne også var rask og fin.

Jeg presset på pris hos BMW og VW men merket at jeg helte mer og mer mot E-golfen jo lenger prute-prosessen varte.

For oss ble det E-golf. E-golf gir mest for pengene contra i3. Det eneste i3 kan gi er bedre akselerasjon, men den taper "alt" når vi som familie på fire skulle tenke litt praktisk. Vi har nå en større bil, med mer  utstyr, til flere 10talls tusen billigere.

Hadde jeg vært rik + en fin familiebil, kunne jeg godt tenkt meg i3en som en bil nr.2. Da forstår jeg bedre de som velger kun pga fart og akselerasjon.

Luftventil

Sitat fra: DrNox på torsdag 16. april 2015, klokken 10:34
Prøvekjørte BMWi3 først; fantastisk akselerasjon! Litt merkelig inni bilen med "isopor som var overmalt i dørene" + jeg ikke stolte på at vindusløsningen ville vare. Når man åpner dørene senkes vinduene ca 5cm for så å skyves opp igjen. Tøft men risiko i lengden? Kun lovlig for 4 personer, og kronglete løsning med dørene. I praksis, nærmere en 2-dørs enn 4-dørs! Bmw har allerede lagt mange føringer på hvilke kombinasjoner av utstyr man kan velge. Irriterende og lite fleksibelt. Her fyker pengene om man vil ha...

Så prøvde vi Kia Soul som var en god bil å kjøre, fremdeles god respons, men interiøret var meget plastikk-fantastik! Kona nektet å sette seg inn ::) Økonomen i meg likte denne bilen :)

Senere denne dagen prøvde vi Egolfen og kona var solgt på interiøret og alt av ekstrautsyr + eksteriør og kjøreopplevelse. Jeg merket at denne også var rask og fin.

Jeg presset på pris hos BMW og VW men merket at jeg helte mer og mer mot E-golfen jo lenger prute-prosessen varte.

For oss ble det E-golf. E-golf gir mest for pengene contra i3. Det eneste i3 kan gi er bedre akselerasjon, men den taper "alt" når vi som familie på fire skulle tenke litt praktisk. Vi har nå en større bil, med mer  utstyr, til flere 10talls tusen billigere.

Hadde jeg vært rik + en fin familiebil, kunne jeg godt tenkt meg i3en som en bil nr.2. Da forstår jeg bedre de som velger kun pga fart og akselerasjon.

Samme erfaring gjorde vi. i3 er fantastisk morsom å kjøre, styrefølelse, veigrep, chassis, seter, ratt, akselerasjon, alt er prima. Men den faller litt gjennom praktisk (selv om den lett frakter 4 personer), så vi endte opp med en E-Golf vi også.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Anterialis

Sitat fra: DrNox på torsdag 16. april 2015, klokken 10:34
Litt merkelig inni bilen med "isopor som var overmalt i dørene" + jeg ikke stolte på at vindusløsningen ville vare. Når man åpner dørene senkes vinduene ca 5cm for så å skyves opp igjen. Tøft men risiko i lengden?

IMO. er det ingen grunn til å være redd for denne dørløsningen, dette er standard (i alle fall for BMW og andre premium biler jeg har kjørt) løsning på dører uten ramme rundt vinduet. Jeg har eid en BMW E92 (coupe) og det var aldri problemer med denne løsningen om vinter etc. Fungerer nok veldig bra! Dette er altså en forsikring om at vinduet skal legge seg under listen i overkant, og ikke kun for å se tøft ut :)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moby666

Hovedproblemet med eGolf er ladingen. Kjøpe elbil i 2015 med maks ac lading på 3.6 kw er rett og slett for dårlig.
At bilen også mangler batterivarme og effektiv varmepumpe gjør også bilen mindre brukbar på vinteren når det gjelder rekkevidde og lading. Bortsett fra dette er Golf en bra bil.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Anterialis

#65
Jeg er enig i moby666 sitt utsagn. Jeg har nettopp bestilt BMW i3 da jeg mener dette er den mest fremtidsrettede og innovative elbilen på markedet i dag. Den har teknologi som gir den mindre rekkeviddetap om vinteren som. varmepumpe, preconditioning etc. Som nevnt flere steder i forumet her er dette en av de få (eneste?) elbilene som virkelig er laget fra bunnen av, og ikke tatt utgangspunkt i en fosilbil. Jeg tenker da på vekt bl.a.

Jeg er forsåvidt enig i de som påstår det er for lite lasteplass i I3-en, men jeg mener dette kun er et problem dersom man oftest kjører med fler enn 2 i bilen. Ellers kan man felle ned bakseter og få noe av det største bagasjerommet jeg har sett i en småbil...

Jeg er også helt enig i at bilkjøp må gjøres ikke bare fra hodet, men også fra hjertet. De fleste er vel enige om at i3 er den morsomste elbilen for under 400.000kr i dag, dersom man er autofil / liker å kjøre bil =) Men viktigst av alt er at du selv prøvekjører aktuelle elbiler. Jeg husker jeg prøvekjørte en Kia Rio for et års tid siden. Den ser tøff ut fra utsiden, men forferdelige kjøreegenskaper og billig-følelse inni. Kan ikke sammenlignes med feks. BMW 1-serie eller Audi som jeg kjenner fra før. Men de koster jo forskjellig. Akkurat som Leaf, Soul og I3 koster forskjellig. Du får hva du betaler for.

Jeg gleder meg til å bli i3 eier =)

Forresten TS, vet du hvilken bil du har mest lyst på?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA