Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå må det bli standard på at Type2 har ladekabel.

Startet av PerBear, torsdag 30. april 2015, klokken 22:26

« forrige - neste »

PerBear

Når vi dro til hytta i starten av påsken fungerte dessverre ikke Grønn Kontakt sin hurtiglader i Flekkefjord. Den var blitt ødelagt dagen før. At det tar litt tid å få tak i reservedeler er sånn som skjer og vi aksepterte å bruke 2,5 timer i Flekkefjord for å saktelade.

Men: når vi så skal dra hjem, etter nesten en uke, fungerer fortsatt ikke hurtigladeren når vi sjekker på nettet! I følge Grønn Kontakt (http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge) er det fortsatt feil på laderen.

Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at Grønn kontakt, som drifter mange ABB hurtigladere, ikke klarer å få reparert hurtigladeren i løpet av et par dager. Spesielt midt i påskeferien bør det absolutt prioriteres. Da er det mange som reiser langt og er avhengig av hurtiglading.

Grønn kontakt sin hurtiglader i Flekkefjord er levert av ABB. Det er samme firma som bl.a. leverer transformatorer, generatorer og annen kritisk infrastruktur, og ikke minst motorstyringer til skiheiser og gondolbaner. Hvis slikt utstyr er ute av drift pga defekt elektronikk må det fikses fort. Offentlige ladere er viktig infrastruktur.

Grønn Kontakt: Å la det gå en uke og fortsatt ikke ha reparert laderen er skikkelig dårlig service!  >:(
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

emil

#1
Sitat fra: Grønn Kontakt
Vi opplevde mandag 30.03 en feil på hurtigladeren i Flekkefjord som medførte at en komponent ble satt ut av drift. Det jobbes nå på spreng med å finne årsaken til feilen, men siden laderen behøver en ny del vil laderen mest sannsynlig være ute av drift i påsken.

Vi beklager de utfordringer som dette måtte medføre.

De har opplyst at den er nede og med stor sansynlighet vil være nede hele påsken. Feil forekommer og det er noe man bare på leve med og alltid ha reserveplanen klar. Med så mange helligdager er nok ikke påsken den enkleste tiden å få tak i og montert reservedeler på.

Ofte vil man kanskje også prøve å finne årsaken til at en komponent har tatt kvelden så man ikke risikerer at en mulig dyr erstatningskomponent også dør fort på seg.

Det aller beste hadde jo være flere ladere på hvert sted, men så var det kostnadene da...


Ble selv berørt av nedetiden på denne laderen sammen med nedetiden på CHAdeMO laderen i Egersund og vi endret påskeplanene fra vestover til østover. Planlegging og reserveløsninger blir en nødvendighet når man kun har elbil, men det er noe vi aksepterte ved kjøp av bilen og skroting av fossilblien.

PerBear

Jeg ser utfordringene siden jeg selv jobber med utvikling av kraftelektronikk men synes fortsatt det er merkelig at de ikke klarer å skaffe reservedeler på så lang tid. ABB har som nevnt lang fartstid innen kritisk infrastruktur så jeg synes dette er dårlig. Men det kan være det er for dyrt for Grønn kontakt å ha serviceavtale med kort responstid.

Det minner meg om min fortid som konsulent i databransjen hvor vi skulle opprette serviceavtale med en kunde og spurte om hvor raskt de ville ha service.  Hurtig service var absolutt ikke nødvendig - de hadde kun en kritisk applikasjon men kjøring av den applikasjonen var satt ut til eksternt firma. Kunden det gjaldt var en kommune, og den kritiske applikasjonen var lønnsystemet  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Vi beklager på det sterkeste at Flekkefjord har vært ute av drift i hele påsken. Defekte hurtigladere er det absolutt verste vi vet, og vi jobber så hardt vi kan for å holde nettverket vårt 100% i drift.

I Flekkefjord har vi hatt serviceteknikere ute flere ganger i påsken for å forsøke og fikse problemet. Det viser seg at det er et relé som rett og slett har brent. Reservedel er sendt fra ABBs sentrallager, og vi monterer den så fort vi får den. Vi håper å ha laderen oppe igjen tirsdag 7.4 eller onsdag 8.4, dersom alt går etter planen. Vi har dog ikke 100% oversikt over hvorfor reléet har brent enda, og vi må også få klarhet i dette før vi kan friskmelde laderen helt.

Vi har gjort så godt vi kan for å hjelpe de som har kjørt til Flekkefjord i påsken og basert seg på hurtigladeren, og er glade for at folk flest stort sett viser stor forståelse. At en lader er nede fra tid til annen kan dessverre skje, selv om vi gjør så godt vi kan for å unngå det.

Mvh
Ole Henrik Hannisdahl
Daglig leder, Grønn Kontakt
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Hansi

Veldig bra at du er på forumet og følger med og kommenterer Ole Henrik Hannisdahl :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rapid

Det begynner å bli en stund siden påske. Laderen er fortsatt i ustand ifølge GK ladekart...Hva skjer?

Fungerer AC laderen ved siden av selv om hurtigladeren ikke er operativ?

PerBear

Den er fortsatt rød på Grønn Kontakt sitt kart over ladestasjoner. Her virker det som om Grønn kontakt sliter...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Det er riktig at vi sliter i Flekkefjord. Laderen er stort sett oppe, men ikke stabil, og vi har derfor valgt å la den stå i rødt i kartet vårt enn så lenge.

Årsaken til problemene er at vi fikk vanninntrengning i laderen i påsken, noe som forårsaket en kortslutning. Selve hovedproblemet er løst, men det kan virke som om vi har fått noen følgefeil. Fukt og hurtigladere er generelt en svært dårlig kombinasjon.

Vi jobber tett med ABB for å finne en permanent løsning på dette, og håper å ha laderen i full drift igjen så snart som mulig.

AC - laderen ved siden av fungerer forøvrig helt som normalt

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Sandpusher

Ser nå at grønn kontakt og hurtigladekartet/ladestasjoner.no begge lister Flekkefjord som operativ nå. Noen som har vært der i det siste? Kiwi Ålgaard er også oppe i følge ladestasjoner.no?
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Hurtigladeren i Flekkefjord ser ut til å ha skjerpet seg nå, og vi har derfor satt den i grønt igjen. Kommunikasjonen med laderen har ikke vært 100% siden påske, men lading går fint. Vi lar derfor laderen stå åpen en periode fremover, slik at eventuelle kommunikasjonsproblemer ikke skal være til hinder for at folk får ladet der

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Electrix

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:36
Hei,

Hurtigladeren i Flekkefjord ser ut til å ha skjerpet seg nå, og vi har derfor satt den i grønt igjen. Kommunikasjonen med laderen har ikke vært 100% siden påske, men lading går fint. Vi lar derfor laderen stå åpen en periode fremover, slik at eventuelle kommunikasjonsproblemer ikke skal være til hinder for at folk får ladet der

Mvh Ole Henrik
Takk for at dere lar den står "åpen" og ikke "ute av drift" når dere har problemer. Dermed er det fremdeles mulig for elbiler å kjøre denne strekningen. Det at vi har muligheten til å kjøre elektrisk her gir jo også dere noe ekstra inntekter på de andre så det er egentlig vinn/vinn for alle :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA