Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trondheim - Storlien

Startet av Gronbjerg, tirsdag 26. mai 2015, klokken 12:35

« forrige - neste »

Gronbjerg

Hej

Jeg har igang med at renovere en gammel AX'er som har stået i 10 år uden ladning på, og det vides ikke om de var ladet op eller var kørt i bund da den blev sat til side (det ville jo ha' været bedst)
Batterierne er generelt på 0 eller 1 volt og nogle har endda vendt polariteten og er på -1volt
Der er nok  en god chance for at jeg skal kikke efter nye batterier, men inden vil jeg lige høre om nogle erfaringer med at vække de gamle til live igen.
Jeg syntes at det store Internet giver mig blandede bud :-)

Kort sagt er spørgsmålet nok
Høj spænding / lav ampere
Lav spænding / høj ampere
Eller hvad er mon bedst ?

Og så havde jeg tænkt mig at teste dem med en "forbruger" målt over tid og notere spænding for at finde deres kapacitet.

Mvh. Andreas
Whisper II, Kewet Eljet 2, Kewet Eljet 3, Kewet Citijet 5's, Kewet Citi-van's, Buddy Cab, Buddy M9, Mini-EL, M-Car (Merrild), Citroen AX Electrique

elektrolux

NiCd kan godt langtidslagres. Bør våre reelt håp for nytt liv her forutsatt at cellene hadde veske på seg før lagring.

De vil nok trenge høy spenning i en kort stund, Gjerne 9-10V Blokk, og jeg ville kjørt dem opp med 5A i minst 24t, gjerne 40 timer og så fullt vann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Interessant, eg har også noe batterier som var lagra kortslutta. I følge selger var dei fullgode men når eg lada dei ser dei ikkje bra. En av dei har bare 5v etter lading til ca. 60Ah og andre som ser ut til å være OK fungerer ikkje i bilen, dvs. spenning faller under belastning etter nådd 60% soc.
Kanskje eg gjør noe feil med vekking av kortslutta batterier?
Od det med vannfylling av enkelte blokker, eg tenkte å gjennomføre det. Er det noe triks med dette eller bare lade til spenning begynn å falle og vente til rett temp (25C)?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Noen blokker spretter rett opp i over 7V så snart de påtrykkes spenning. dette er et sunhetstegn.

Andre har reverserte celler og trenger en del lading før alle cellene "peker rett vei" Når du etter 60 Ahr fremdeles ser 5V er nok en Celle kortsluttet og alt håp er ute.

Vann kan fylles slik du indikerer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

En annen ting. Eg tenkte å finne en måte å trekke ut en stor strøm fra batterier. Dvs. 30-100A?
Lysparer er ikkje god nok for meg, fordi eg har bil i fellesgarasje og andre liker ikkje når det lyser når ingen er der.
Hva syns dere om en inverter DC - AC:
http://www.ebay.com/itm/1000W-Car-Power-Inverter-Auto-DC-12V-To-AC-220V-Adapter-Voltage-USB-Charger-UK-/251937999731?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3aa8accb73
Med sånn inverter kunne eg koble på et 1000W radiator. Hvor mye strøm blir det trekt ut fra 2 Nicd batterier då? Slik inverter kobler ut automatisk når spenning faller under 10v.
Er dette en god idea? Kanskje noen har prøvd dette?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Sitat fra: Mateusz på onsdag 29. april 2015, klokken 21:19
Med sånn inverter kunne eg koble på et 1000W radiator. Hvor mye strøm blir det trekt ut fra 2 Nicd batterier då? Slik inverter kobler ut automatisk når spenning faller under 10v.

Hvis inverteren hadde vært rent resistiv skulle vel gi ca 70A i starten og økende til 100 når spenningen på batteriene synker.  At den kobler ut ved 10volt er bra.
Dette skulle i alle fall være verd å forsøke. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA