Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan låse bilen når man sover i telt rett ved siden av den?!

Startet av alxvalen, fredag 19. juni 2015, klokken 23:52

« forrige - neste »

alxvalen

Da er det bestemt å bytte ut dieseldyret av en Transporter og hadde i utgangspunktet tenkt meg en Leaf eller noe lignende. Men ble litt nysgjerrig på denne Partner'n da jeg fortsatt trenger kasse-bil-funksjon (ikke ferdig med oppussing... og blir vel heller aldri det  :) )

Anyway, noen som har tips/erfaring rundt denne, evt andre kassebiler? "Hovedfrykten" for å gå for kasse er verditap eller evt andre fallgruver... men kanskje ikke verre enn personbil?

Tnx
.Ivar


OlavEmil

Når det gjeld verditap, er det nok tryggast å rekne med 100% tap av kjøpssummen uansett kva elbil du kjøper. No er elbilar såpass rimelege at det ikkje burde vere noko problem om du skal ha bilen i ein del år, då sparte drivstoffutgifter med GOD margin dekkjer mellomlegget opp til det eventuelt lågare verditapet du får på ein fossilbil (med trykk på eventuelt).

Eg kunne tenkje meg ein slik elkassebil. Vårt problem er at desse har kortare rekkjevidde enn personbilane, truleg på grunn av vekt og luftmotstand. Vi er heilt avhengige av lang rekkjevidde, og gjekk for Soul. Om du klarar deg med mindre rekkjevidde, må jo ein el-partner vere topp :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

alxvalen

Flott, takker for innlegg :)

Verditap for elbil generelt er jeg villig til å satse, ingen av de fossile jeg har hatt opp gjennom årene har klart å holde "antatt" verditap heller, så slike ledd har jeg ikke tatt med i sammenligningen :)

Rekkevidden er egentlig ikke problem på "min" bil da Transportern blir brukt til kladd-kjøring i dag allerede, vurderer å gå full-elektrisk og også ditche fossilen til kona, men da trengs noe mer rekkevidde når det blir fjolls til fjells... (Danmarksturer vurderer jeg å dekke med leiebil dersom ingen vil låne bort :) )

Tror jeg skal få testet en Partner først som sist

Electrix

Hvis du er interessert i kassebil bør du også vurdere Nissan e-nv200 og Renault Kangoo. Jeg har to i familien som  har kjøpt e-nv200 med 6,6kW lader (32A) for et par-tre måneder siden og er veldig fornøyd. Antakeligvis kommer det også en til snart.

Renault Kangoo skal komme med hurtiglading i løpet av året og kan da også være aktuell, men denne kan såvidt jeg vet bare ta to personer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

alxvalen

Aha, tnx... skal sjekke nv'n :) ligger vel noe høyere i pris denne? hadde egentlig tenkt billigst mulig for å kunne legge mer i "konebilen" ... prøve å streeeekke til en Tesla, men tviler på at det går i hop...

Kangoo'en har vel bare to seter ja, så blir ikke aktuell tror jeg... Er jo ikke rare plassen for den tredje i Partner heller da, men mulig ihvertfall.

Jejl

Jeg kjører Kangoo på jobb.
Den største fordelen denne har er at den har dieselvarmer som standard.
Etter min mening burde alle elbiler med mindre enn 200 km rekkevidde hatt dette som et alternativ da det forlenger rekkvidden med flere mil på vinteren.
Er veldig fornøyd med bilen, og hurtiglading er helt unødvendig i en arbeidsbil, med mindre den skal kjøres mer enn ca 12-13 mil pr arbeidsdag.

alxvalen

Takker Jejl, dette visste jeg ikke... flott med slike tips :)

Hurtiglading lurte jeg på om var greit den dagen man har glemt å lade eller den ikke har ladet av en eller annen grunn... men dette skjer vel kanskje bare en gang så har man lært :) ... null peiling på elbil-tilværelse for min del :)

En annen ting... har du prøvd med full/mye last? Hvordan påvirker dette egentlig rekkevidden?

Jejl

Jeg har ikke prøvd å kjøre med så mye last, men det skal ikke ha så veldig mye å si på rekkevidden. I prosent utgjør det mer i en eksosbil siden du får igjen mer energi ved økt vekt når du regenererer med elbilen.

Både Kangoo og Nissan e-nv200  har ganske mye luftmotstand og har derfor ikke så lang rekkevidde i høy hastighet sett i forhold til andre elbiler. Jeg kjører med takbøyler, stige og annet utstyr på taket. Jeg vil anslå at rekkevidden på Kangooen ved konstant fart er ca slik:
100 km/t 85km
90 km/t  100km
80 km/t   115km   
70 km/t   135km
60 km/t   150km
50 km/t    165km
40 km/t    180km
Her jeg bor er det mest 40 til 60 soner, og da blir rekkevidden ganske bra, opp mot 12-13 mil på vinteren når veien er tørr. Når det regner kan du  regne med ca 15% ekstra forbruk.

alxvalen

Flott Jejl, fantastisk info fra "utegående reporter" vil jeg si! :)

Merket dette tydelig selv på ferie i Danmark de siste årene. Forbruket (diesel) minsker jo drastisk om man jenker seg litt på motorveien... så skjønner godt hvorfor danskene putrer i vei i 90/100 :) og ikke minst dette med luftmengden når man er ute å flyr... er som å dytte flyet gjennom en pakke margarin, prøv den som vil :)

Skal ihvertfall få tatt meg en prøvetur i el-kasse og avgjøre om det bli dette eller personbil (Leaf e.l) har en mistanke om at jeg kommer til å angre på el-kassebil om et års tid når oppussing er ferdig :) men el- blir det uansett

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA