Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det Fortum og GrønnKontakt ikke har skjønt men som AR har skjønt?

Startet av Stian89, mandag 29. juni 2015, klokken 00:46

« forrige - neste »

Stian89

Jaa, nå har oljen tatt knekk på offshore livet, er nå blitt "permitert" og må begynne og jobbe på land.... Bor i Haugesund og må pendle til Stavanger for og forsette i bedriften :(

Strekningen jeg må kjøre hverdag er på ca 70 KM - totalt 140 KM daglig (Har lademuligheter på jobb) - samt jeg vil gjerne komme meg opp hytta på fjellet med EL-bilen - Vågslid ligger ca 180-190 KM fra huset mitt.

Tesla er utelukket da det blir for dyrt.

noen som har noen synspunkter jeg må tenkr på ved valg av bil ?

zbk

Med lademuligheter på jobb burde alle kortrekkeviddebilene kunne dekke behovet. Kanskje med unntak av trillingene på vinterstid, men det kan kanskje noen med erfaring fra disse si noe om.

På vei til Vågslid har du hurtigladere både i Røldal og i Etne (og snart Ølen), så med et lite ladestopp på veien er ikke dette heller noe problem.

Finn den av elbilene du liker og velg denne! Forskjellene er diskutert opp og ned i mente på andre tråder på forumet, men det meste kommer til personlige preferanser på hva man mener er "must-have" på en bil.

Personlig har jeg vært veldig fornøyd med min Zoe (gammel type med 11kW-lader hjemme). Med den nye motoren og ladekladd som håndterer alle strømnett burde den være enda bedre, selv med max ladefart på 22kW. Etter 8000+km har jeg enda ikke hatt behov for hurtiglading uansett, men kjører man mye langtur ville jeg nok ha savnet en mulighet for Chademo/CCS.

A.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OlavEmil

Til Vågslid må du ha hurtigladar. Heim att kjem du kanskje utan med dei bilane med lengst rekkjevidde (Zoe, Kia). Hurtiglading er ikkje noko problem, og framleis forholdsvis rimeleg samanlikna med bensin / diesel når det berre er sporadisk, men viktig at du får deg ein bil som kan hurtigladast.

Ut over det er det nok som zbk seier, jobbreisa burde alle dei vanlege elbilane klare. Med 140km pendling per dag blir det òg god sparing på drivstoffutgiftene :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

hsa77

Det er riktig at nye ZOE ikke har hurtiglading, men den kan da tross alt lades på 22kw. På en tur på 190 km betyr det at ladestoppen maksimalt blir 15min lenger, det blir litt dumt å ekskludere en bil fordi du bruker et kvarter ekstra på vei til hytta...

Prøvekjør alle mellomklasse elbilene og velg den du liker best!  :)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

K S

Et moment er hvor rask bilen er på hurtiglading. Leaf er visstnok treg i kulde. Har selv Kia, men har bare hurtigladet for å prøve, så jeg vet ikke noe om ladehastighet på vinteren.
Er jo kjipt å måtte vente feks 45 min i Røldal....

hsa77

Sitat fra: K S på fredag 29. mai 2015, klokken 17:23
Et moment er hvor rask bilen er på hurtiglading. Leaf er visstnok treg i kulde. Har selv Kia, men har bare hurtigladet for å prøve, så jeg vet ikke noe om ladehastighet på vinteren.
Er jo kjipt å måtte vente feks 45 min i Røldal....
Det kommer vel an på hvor ofte man skal på hytta, og om man kan få brukt ladepausen til noe fornuftig - f.eks handle litt (Røldal er vel kanskje ikke akkurat plassen å gå på shopping ;))  Uansett vil kjøreturen fra Haugesund til Vågslid bruke ca 25-30kwh (ifølge Greenrace). Med en ZOE betyr det at man må lade ca 10kwh (da har man god margin) et eller annet sted på veien - det er gjort på en halvtime.

Når man skal tilbringe et par timer i bilen hver eneste dag er det viktigst hvordan du trives med bilen i det daglige. Prøvekjør alle bilene og kjør deg en laaang tur med alle sammen - kjøp den bilen du trives best i!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

K S

Er enig i at det daglige betyr mye, men reiser en i snitt hver andre helg til hytta, så er det mildt sagt plagsomt å bruke mer tid enn nødvendig.


(Men heldige de som har mulighet til å lade...dårlig fra Stavanger til Røldal langs RV13, det er riktignok Type2 32 A på Sand, men det er passe omvei hvis en skal til Gullingen.....)

Gliderman

Hei
Som flere andre her nevner, så bør du prøve flere biler. Selv pendler jeg 170 km hver dag med Leaf uten problem. Lader selvfølgelig på jobb. Jeg er også endel på jobb utenfor Gøteborg, ca. 250km hver vei. Dette funker fint med hurtiglading. Leafen lader litt tregt med kaldt batteri, men det gjør nok de andre også som ikke har aktiv temp kontroll på batteriet. I følge ryktene skal Leaf komme med en oppgradert batteripakke til høsten på 30kW og vil nok da bli den bilen med best rekkevidde i denne klassen. Leaf er også rimelig feilfri og behagelig å kjøre. Godt stereoanlegg har den også, men mangler foreløpig DAB.

Lykke til med valget

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

elektrolux

Til slik bruk ville jeg satset på e-Golf.

Genial til langtur med alle sine komfort gadgets, og med DC port er bilen klargjort for framtidige ladeløsninger.

e-Golf har også en egenskap som pr. idag kun leveres av VW og Mercedes, nemlig auto seiling. Har du ikke kjørt elbil forstår du nok ikke det geniale med dette systemet, men etter noen måneder er du nok frelst. Andre biler "henger" eller mister fart når en ikke holder foten på fartspedalen og det kan nesten føles som håndbremsen står på. Gevinsten med Auto seiling er mer avslappet kjøring og lavere strømforbruk. Valfri B modus ( Lik BMW og Tesla ) og 3 D valg ( lik japanske biler og Renault ) er også på plass de gangene en ønsker regenerering.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA