Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: B Electric - levering er begynt - første erfaringer?

Startet av AreLib, søndag 17. mai 2015, klokken 21:03

« forrige - neste »

Car-El

Dette er er våt drøm for små trollene! Avslutt hele greia. God natt!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

nortrahof

Dette grenser inn til en ny debatt som handler om profesjoner.
Det har vi hatt tidligere med elektrikere og heismontører.

En elbil er vesensforskjellig mht. fremdrift kontra en bil som er drevet av fossilt brennstoff.
For å få fagbrev som elektrikere, kreves 3 års VG-skole. Jeg er bekymret for den opplæring som gis på elbiler. Hva en bilmekaniker kan tilegne seg i løpet av en uke i forhold til hva en elektriker bruker 3 år på, er etter min mening heller tvilsomt?
Det fikk jeg dessverre bekreftet da jeg stilte en del tekniske spørsmål ved den første elbilen jeg kjøpte. - Selv importøren hadde ikke folk som kunne svare på for med ganske banale spørsmål.

Det er rik anledning for bilverksteder landet over å øke sin kompetanse på elbiler og elektro generelt ved å ansette elektrikere til å kunne betjene et nytt produkt. Da behøver ikke utdanningen omfatte grunnleggende elektro men være mer målrettet mot produktet.

PKK krever etter det jeg kan se, ingen spesielle krav til de mekanikere som skal utføre kontrollen - kun til at verkstedet er godkjent. Det er heller ikke noe spesielt krav til PKK for elbiler på spesielle verksteder. Derved kan man lovlig sette ukvalifisert personell til slike oppgaver.
Jeg er ikke så bekymret for at de finner feil som ikke er reelle. Det kan kun munne ut i en økt økonomisk belastning for eier - om man gjør reparasjoner som ikke er nødvendig. Det som opptar meg, er de skjulte feil på det elektriske anlegget som er en sikkerhetsrisiko - og som ikke oppdages grunnet manglende kompetanse.

- Sjekker man jordforbindelse og utkobling av ladekladd ved manglende sådan under PKK av elbiler?
- Går man over alle forbindelser mht. varmgang for å eliminere brann? Kontrollerer man eventuelt med termografi?
- Sjekker man tilstand på powerkabler og isolasjon?

Dette er for meg naturlig at det gjør på en elbil og som er forskjellig fra fossilbiler.

Jeg håper på at DSB snarest får avklart hvem som har ansvar for hva? - Trolig vil resten av EU henge etter da elbiler er lite utbredt der så initiativet bør komme fra Norge. DSB har dessverre tradisjon for å være "etterdiltere" og vente på at EU tar initiativ.
- Må vi vente på første dødsulykke før det tas initiativ?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA