Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Avgiftene kommer..men ikke enda!

Startet av Hyperstress, torsdag 07. mai 2015, klokken 17:57

« forrige - neste »

Hyperstress

Når bilene får bedre ytelser i ettertid, hvordan blir det i forhold til lover og regler, forsikring etc? På en fossil ville det vel blitt betraktet som trimming?
Vil forsikrings premien gå opp? S85D opp til P85 premie? Avkorting ved ulykke fordi ytelsene er endret siden bilen ble registrert (hvis en ikke har meldt fra)?
Eller er en good to go fordi kontinuerlig effekt er oppgitt i vognkort, og den er uendret?
Er ikke noe avgifter idag, men kjedelig om en risikerer å få krav om hk avgift i posten etter oppdateringer i fremtiden. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

berry89

I forhold til vognkort og avgifter i fremtiden som du nevner så vil det nok ikke bli noe forskjell da kontinuerlig effekt blir vel uendret. Men i forhold til forsikringspremie så vil jeg regne med at premien vil øke, ingenting er gratis i den verden. :P

jazzwheel

Det var ikke forskjell på S85 og P85 når jeg forsikret hos DNB så det er neppe et problem.

Derimot er det interessant med tanke på hk-avgift som for øyeblikket ikke er gjeldende i Norge, men sannsynligvis i andre land?

andreasmj

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 11. april 2015, klokken 17:24
Derimot er det interessant med tanke på hk-avgift som for øyeblikket ikke er gjeldende i Norge, men sannsynligvis i andre land?
Finnes det noen andre land i verden enn Norge med hk-avgift???
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Amper

bilene får ikke mer topp-effekt, de bare optimaliserer bruken av den effekten de kan få ut i turtall registeret... dette gir noe bedre aks.     det blir omtrent som chiptrimme en fossilutgave, men ikke ta ut mer max-moment eller max-effekt.. kun optimalisere effekt/moment kurvene under max verdier...

dette er ikke noe å bekymre seg over... 
P85D :o)

jazzwheel

Den tyske siden viste 768hk motor power for P85D, med 507hk bak så det virker som de øker.

overlay

Dette Elon snakket om forhåpentligvis, som også påvirker P85

Havebigfun

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 11. april 2015, klokken 17:41
Den tyske siden viste 768hk motor power for P85D, med 507hk bak så det virker som de øker.
Mulig det er flisspikkeri men det var den sveitsiske hjemmesiden- med tysk tekst hvor dette ble avfotografert ;)

D.O

Kult om dette lar seg gjøre med inverteren som er i P85. 507hk på bakhjula hadde vært perfekt
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#9
Sitat fra: andreasmj på lørdag 11. april 2015, klokken 17:28
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 11. april 2015, klokken 17:24
Derimot er det interessant med tanke på hk-avgift som for øyeblikket ikke er gjeldende i Norge, men sannsynligvis i andre land?
Finnes det noen andre land i verden enn Norge med hk-avgift???

Er bare Norge og Belgia som har hk avgift. Feks Porsche bruker å levere flere av modellene sine i Norge og Belgia versjon med samme motor bare nedtunet pga hk avgiftene.

BMW850

#10
Sitat fra: D.O på lørdag 11. april 2015, klokken 21:40
Kult om dette lar seg gjøre med inverteren som er i P85. 507hk på bakhjula hadde vært perfekt
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Car-El

Sitat fra: andreasmj på lørdag 11. april 2015, klokken 17:28
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 11. april 2015, klokken 17:24
Derimot er det interessant med tanke på hk-avgift som for øyeblikket ikke er gjeldende i Norge, men sannsynligvis i andre land?
Finnes det noen andre land i verden enn Norge med hk-avgift???

Belgia vet æ har avgift på effekt. Noe lignende som Norge. Derfor lages det nedtunede bilmodeller som selges der og her, med cirka samme effekten. Finland har vist også noe avgift på effekt. Eller hadde avgift på effekt. Stusset på at Mercedes SLK200 med finske registreringsnummer, når den minste SLK i Norge var SLK230. Samme motoren (230) bare med mindre effekt. Var en som nevnte at den ble vist bare solgt i Finland. Men dette var i slutten av det glade 90-tallet da vi ikke hadde "Tesla effekten" å krangle om.  ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Mippen

#12
Det står ikke noe om 768hk mer på siden dere refererer til. Det sto også en stund 522hk på 70D. Dette var vel å merke motorkraft. Dvs hvor mye motoren kan yte. Effekten på P85D var oppgitt en liten stund (noen timer) med motorkraft på 768hk, men er nå endret til 700 igjen. På 70D og 85D er motorkraft tatt bort og det står nå bare 334 hk på 70D og 428 på 85D. Dette skal være faktisk ytelse. 70D hadde til sammenligning samme motorkraft som 85D, så dette tallet er bare hvor mye motoren kan yte i teorien - ikke hva den faktisk yter. P85D er nå oppgitt med motorkraft på 700hk men yter i praksis noe mindre (ref energimåleren i bilen). Dennet viser 480 kW eller 643 hk omregnet. 700 hk tilsvarer 520 kW.

Motorkraft er maks ytelsen motoren takler men effekten de tar ut er noe annet. Dette bestemmes av inverter, batteri og software. Derfor yter for eksempel 70D mindre i praksis enn 85D til tross for lik motor som kan yte opp til 522hk. Kanskje P85D vil klare å yte mer enn nå med større batteri.
Fremtiden er elektrisk.

nortrahof

Dersom noen har lyst til å sette seg inn i hvordan effekt på TMS skal måles, angir "Kjøretøysforskriften" §23-1 punkt 2 dette: "  Bil skal ha en effekt på minst 5,89 kW pr. tonn av største totalvekt. Effekten skal være målt og angitt i henhold til direktiv 80/1269//EØF, som endret ved direktiv 88/195/EØF og direktiv 89/491/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 97/21/EF eller direktiv 1999/99/EF. Alternativt kan effekten være målt og angitt i henhold til ECE-reg.nr. 85."

Selv orker jeg ikke å finne ut mer....
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Siggen

Sitat fra: nortrahof på søndag 12. april 2015, klokken 11:23
Dersom noen har lyst til å sette seg inn i hvordan effekt på TMS skal måles, angir "Kjøretøysforskriften" §23-1 punkt 2 dette: "  Bil skal ha en effekt på minst 5,89 kW pr. tonn av største totalvekt. Effekten skal være målt og angitt i henhold til direktiv 80/1269//EØF, som endret ved direktiv 88/195/EØF og direktiv 89/491/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 97/21/EF eller direktiv 1999/99/EF. Alternativt kan effekten være målt og angitt i henhold til ECE-reg.nr. 85."

Selv orker jeg ikke å finne ut mer....

De referer vel til det som i dag kalles COC(Ceritificate of Conformity)/ Samsvarserklæring. Noe som alle bilprodusenter utsteder for å forenkle registeringen i flere markeder. Effekt etter COC måles vel over en time med belasting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA