Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari Zero 2012, hvor kan man kjøpe deler?

Startet av vamnes, søndag 10. mai 2015, klokken 01:40

« forrige - neste »

vamnes

Hei.

Jeg er klar over at lignende spørsmål har vært diskutert tidligere, men det er en stund siden, så jeg håper at noen nå har en praktisk løsning.

Jeg har en 32A 3-fas 230V stikkontakt (4 pinner), og jeg ønsker å kunne lade begge bilene mine (Nissan Leaf og Tesla 85D).
Hva er enkleste og beste måte å få kompatibelt ladepunkt?


Mvh Pål


muggost

www.billader.no mener jeg har en ladestasjon med type 2 sokkel som du kan plugge rett i den industrikontakten du har. Tror ikke den koster all verden (4-5000), men du trenger uansett to forskjellige kabler for å få ladet begge bilene. De koster vel rundt 1500 pr stk tror jeg, men kablene kan du jo også bruke på offentlige ladestasjoner rundt om i det ganske land...


Fallskjerm

Først så regner jeg med at du ønsker å lade begge bilene samtidig og at leafen kun har den lille laderen

Uten trafo eller 400 volt anlegg kan du kun lade med maks 16 amp på begge bilene samtidig eller 10 amp på leafen (orginal ladekabel) 22 amp 1fase på teslaen. Med dette oppsettet vil ingen av fagene gå over 32 amp.

Tre fas 230 volt for man maks ca 11Kva ut av.

Så med en trafo med to sekundærer så kan man få ut en en fase 16 amp (ca 3.6 Kva )kurs og en tre fase 400 volt (7.4 Kva) nå har jeg ikke tatt med tap i trafo.

Kostnaden vil også være høy. Det hadde nok blitt billigere å legge opp en ny kurs ut til leafen.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Rasmus.B

En mulighet er å montere ett underfordelingsskap og sette inn en eller flere automatsikringer på 10/16A og montere ett 32A stikk og ett eller flere shuko eller industri stikk. Da kan du lade Leafen med inntil 16A og Teslaen med 16A hvis du lader begge samtidig. Alene kan Teslaen lade med 32A. Du kan da bruke medfølgende ladekabler til bilene.
Ett annet alternativ som er litt på kanten er å montere 2 stk. 32A stikk, en som Tesla UMC passer rett inn i og så lage en overgang fra 32A støpsel til shuko som du kan lade leafen med. Problemet med siste løsning er at shuko ikke skal sikres med mer en 16A. Men nå trekker jo ikke Leafen mer en 16A.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA