Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endelig noe nytt om Model-X

Startet av itresla, lørdag 14. mars 2015, klokken 21:59

« forrige - neste »

itresla

Hei!

Nå har jeg vært en lykkelig i3-eier i 9 dager. For en bil! Frem til i dag har jeg ikke hatt noen som helst problemer med bilen. Alt har fungert som det skulle, frem til i dag ...

Det hele begynte da jeg gikk ut av huset på ettermiddagen. Med en gang jeg gikk ut døra hørte jeg en kraftig, kostant viftelyd som kom fra garasjen. Jeg skyndte meg og åpnet porten. Det hørtes som ut som en F16 som var klar til å ta av. Jeg tok av ladekabelen (vanlig kladd som fulgte med). Da stoppet lyden. Jeg gikk inn i bilen, og alt virket normalt. Bestemte meg for å ta meg en tur. Startet fint, og kjørte ca 10 minutter før det plutselig kom en feilmelding på skjermen. "Batteriet lader ikke" sto det. På den store skjermen sto at jeg måtte stoppe med en gang og få assistanse. Jeg stoppet og slo av bilen. Startet på nytt og kjørte - alt normal de første minuttene, men så samme beskjed igjen. Kjørte tilbake hjem og inn i garasjen. Da jeg satt på ladekabelen kom den kraftige viftelyden tilbake. Måtte bare koble den av. :-(

Nå står bilen uten lading. Ca 50 Km rekkevidde igjen. Jeg tør ikke å kjøre mer i helgen, ikke før jeg får snakke med forhandleren. Er det noen som har noen forslag til hva dette kan være?

LMOR

Det kan godt være noe feil, men at det kan komme en høy viftelyd, er ikke unormalt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Viften starter alltid i det kladden settes i og lading startes. Samt når klimatisering av kupé går.

Kobler du ut kladden ved å dra ut støpslet i veggen først får du ladefeil. Alltid plugg ut bilen først!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

itresla

Takk for svar!
Det har alltid kommet en viftelyd når jeg setter på lading. Den skjønte jeg var normal. Den lyden som kommer nå er 10 ganger høyere - nesten så høy som en snøfreser eller gressklipper, bare at det er viftelyd. Slett ikke normalt.
Jeg plugger alltid bilen ut først. Kladden er faktisk alltid koblet til veggen - kanskje ikke så lurt det.

LMOR

Min kladd har vært koblet til veggen i 1 år nå. Ikke noe problem.
Vanskelig å si noe om viftelyden er normal eller ikke, men styrken varierer hos meg fra "normal" til 10 ganger sterkere, akkurat som en PC vifte,
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Vanskelig å si ja. Hør med forhandler. Etter hva jeg skjønner er det ikke helt normalt det du opplever. Lyden fra viftene skal absolutt ikke høres ut som noen snøfresere og gressklippere. ;D mer som LMOR sier, en hardt belastet PC (som du står nærme) er mer riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

itresla

Jeg hadde ikke tenkt å kjøre i dag, men jeg klarte ikke å la være. Jeg var altfor nysgjerrig. Ca 50 km uten noen feilmeldinger eller viftelyder ved lading. Bilen ser ut til å lade normalt. Sånn sett gode nyheter, men det som skjedde i går kan umulig være normalt, så jeg må definitivt kontakte forhandler i morgen, ja.
Takk for gode svar!

LMOR

Lykke til, det ligger nok i loggen hvis det er noe galt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

itresla

Jeg ville bare gjøre en siste oppdatering på denne saken, i tilfellet noen skulle oppleve noe liknende.

I dag hadde jeg bilen til BMW verksted. De fant ingen feil med bilen. Alt er som det skal være. De sa at problemet kan sitte i selve laderen (kladden), og at jeg bør ta med den en dag, så de får sjekke den. Eventuelt kan det være strømnettet i huset (eller i garasjen) som ikke er helt i orden. Dette høres skummelt ut, så jeg skal få en elektrikker til å sjekke dette snarest.

Jeg har ikke opplevd flere feilmeldinger siden den gangen. Bilen kjører og kjører uten å klage.  :)

På verkstedet (Jæger avd Åsane i Bergen) var de veldig hjelpsomme, og de tok seg til å forklare alt.

Anterialis

Beklager at jeg tar opp tråden, men måtte du betale noe for denne verkstedtimen når de ikke fant noen feil?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 11. april 2015, klokken 14:04
Beklager at jeg tar opp tråden, men måtte du betale noe for denne verkstedtimen når de ikke fant noen feil?
Hvis du trykker på Alejo, så ser du at han ikke har logget siden 18.03.
Da kan du i stedet sende han en personlig melding, så får du svar.
Ellers er nok svaret garantert nei, du betaler ikke for det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

itresla

Hei!
Jeg betalte ikke for sjekk på verksted. På det tidspunktet var ikke bilen mer enn 2 uker gammel, så det skulle bare mangle.
Forresten, de "feilene" har aldri gjentatt seg. Bilen kjører helt problemfritt.

jojak81

Advantage-pakker har vel blitt tilbudt på flere modeller uten at det har betydd at det har vært oppgradering rundt hjørnet nødvendigvis.

Sparte selv 15k på storkunderabatt.
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA